Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen som kan kjøretøyforskriften her?


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

For å registrere en utenlandsk bil som ikke er typegodkjent i Norge skal det "fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium".

 

Jeg har skaffet slik dokumentasjon, men kontrolløren hos vegvesenet sår tvil om hvorvidt verdiene er korrekte, og ber meg skaffe underlag for dokumentasjonen. Er det noen som vet om de har mulighet for å gjøre det?

 

Jeg mener:

Dersom kontrolløren finner grunn til å tvile på min dokumentasjon, er det vegvesenets oppgave å kunne bevise/sannsynligjøre at denne er feil. Enten ved å måle verdiene på bilen og sammenligne med dokumentasjonen, eller få bekreftet fra laboratoriumet at det kan være feil. Det er ikke vår oppgave å bevise at den er riktig, når den er utstedt av et godkjent laboratorium i henhold til kjøretøyforskriften, siden dette i utgangspunktet er et bevis på at den er korrekt.

Noen som har noen formening om dette?

 

 

Spørsmål 2: Da jeg var på teknisk kontroll hos vegvesenet ble det gjort en rekke feil der, som kostet meg mye tid og penger. Er det mulighet for å få erstatning for dette? Jeg synes det er tragisk å måtte betale rundt 1000kr for kontrollene når de ikke gjør jobben korrekt, og på toppen av det hele påfører meg mye tid, og også penger på å ordne problemer som aldri har vært en feil.

 

Spørsmål 3: Kan forbrukerrådet hjelpe meg i saker med Statens vegvesen? Eller er det kun "private" firmaer de dekker?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Den dokumentasjonen du snakker om, er den utstedt av bilfabrikken? Eller av et eller annet uavhengig laboratorium? Dokumentasjonen må være være slik at bilen kan typegodkjennes i Norge (tung jobb) og utstedt av noe som myndighetene kan godkjenne. De har selvsagt muligheten til å be om underliggende dokumentasjon når de er i tvil.

 

Rundt spørsmål 2. Dette er et svært vagt utsagn og lar seg ikke vurdere av noen. Generelt vil jeg si nei. Og hva for deg til å tro at det er det de evt har påpekt er feil?

Lenke til kommentar
1) Den dokumentasjonen du snakker om, er den utstedt av bilfabrikken? Eller av et eller annet uavhengig laboratorium? Dokumentasjonen må være være slik at bilen kan typegodkjennes i Norge (tung jobb) og utstedt av noe som myndighetene kan godkjenne. De har selvsagt muligheten til å be om underliggende dokumentasjon når de er i tvil.

6844717[/snapback]

Den er utstedt av et uavhengig laboratorium (TUV) og inneholder alt kjøretøyforskriften krever. Det er jo helt idiotisk at de skal kunne be om underliggende dokumentasjon når dokumentasjonen er fremskaffet nøyaktig slik kjøretøyforskriften ber om? Hvor i loven står står det at de kan kreve det? Hadde dokumentasjonen vært ufullstendig, eller ikke oppfyllt kravene til dokumentasjon i henhold til kjøretøyforskriften hadde jo saken vært en annen, men her er det altså snakk om en skikkelig dokumentasjon, som kontrolløren uten å ha undersøkt nøye bare påstod at inneholdt feile verdier. Jeg vet at den er riktig, den brukes av flere bilimportører i landet.

 

Er det bare jeg som synes det er urimelig å kunne kreve dokumentasjon av dokumentasjonen, uten at de først kan sannsynligjøre/bevise at det er et problem med dokumentasjonen? Hadde det ikke vært statlig hadde det selvfølgelig aldri gått an.

 

Ang spm 2 så vet jeg at de har gjort feil, fordi de har innrømmet det (og fordi det var så åpenbart at det ikke var tvil). Her også hadde jeg selvfølgelig hatt rettigheter om det ikke haddde vært statlig (du betaler ikke (fullpris) når tjenesten ikke blir levert. Men konklusjonen er altså at når det er staten som utfører tjenesten, har jeg ingen kjøpslov eller lignende som kan støtte meg?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Mener jeg leste om noen som hadde et liknende problem en gang i tiden. Han gikk til en annen kontrollstasjon, der de godkjente det uten å mukke.

6845993[/snapback]

Hadde det vært mulig ville problemet vært løst for lenge siden, men dessverre er ikke det mulig ved førstegangsregistrering. Ikke spør meg hvorfor, men sånn er reglene. Om jeg nå selger bilen til en i Nord-norge, må han kjøre til Bergen for å registrere den.

Lenke til kommentar
Mener jeg leste om noen som hadde et liknende problem en gang i tiden. Han gikk til en annen kontrollstasjon, der de godkjente det uten å mukke.

6845993[/snapback]

Hadde det vært mulig ville problemet vært løst for lenge siden, men dessverre er ikke det mulig ved førstegangsregistrering. Ikke spør meg hvorfor, men sånn er reglene. Om jeg nå selger bilen til en i Nord-norge, må han kjøre til Bergen for å registrere den.

6846405[/snapback]

Ah.. For et talentløst opplegg. Nei da vet jeg ikke.

 

Statens Tregvesen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...