Gå til innhold

Dårlig batteri - kan man reklamere?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Her er det to helt fullstendig motstridende argumenter. SKAL batteriet lades helt ut før oppladning eller ikke?

 

 

 

Hei!

 

Nå er det kun 6 mnd. garanti på batteri/lader og annet tilleggsutstyr til mobiler. Så garantien er utgått.

 

Når det gjelder batteri vil dette med tiden bli dårligere og må lades oftere enn når det er nytt.

Klattlader man det ofte (dvs. å ikke lade det helt ut og helt opp hver gang) vil det være med på å svekke kvaliteten på batteriet.

 

Dersom du ønsker nytt batteri kan dette brukes

 

http://www.mshop.no/info.php?PHPSESSID=ea6...sok.x=3&sok.y=0

 

Mvh.

Iren Johansen

6849993[/snapback]

 

og det andre argumentet:

 

QUOTE

The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery.

 

Helt opplading og så helt utlading kommer fra nikkeltiden og kan drastisk korte ned levetiden til et lithium-basert batteri. Hyppig "klattlading" er best og det er heller ikke nødvendig å ta mobilen ut av laderen pga elektronikk som styrer oppladingen.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er 6mnd reklamasjon på batteri er BS.

Det er egentlig 5(eller 3, litt usikker) år reklamasjon på mobiltelefoner, men prøv å få forhandler til å akseptere dette, det er noe helt annet. Og ofte er det alt for mye bry for en telefon til 500spenn å gidde å gå igjennom noe sånt. "Reklamasjon på 6mnd" hah!

De har ihvertfall ett år!!

 

//Hit

6850888[/snapback]

Du har tydeligvis IKKE satt deg inn i dette her selv gjennom å lese loven (som en del av oss har gjort).

 

Forbrukerkjøpsloven sier at "varen skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting". Og "varen har en MANGEL dersom den ikke svarer til dette".

 

Dermed - batteriet skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik telefon som kunde har gjort - og dermed har han reklamasjonsrett dersom batteriet IKKE gjør dette!

 

Lengden på reklamasjonsretten er uvesentlig i denne sammenheng - det som er vesentlig er om varen har en mangel eller ei i det hele tatt.

Lenke til kommentar
At det er 6mnd reklamasjon på batteri er BS.

Det er egentlig 5(eller 3, litt usikker) år reklamasjon på mobiltelefoner, men prøv å få forhandler til å akseptere dette, det er noe helt annet. Og ofte er det alt for mye bry for en telefon til 500spenn å gidde å gå igjennom noe sånt. "Reklamasjon på 6mnd" hah!

De har ihvertfall ett år!!

 

//Hit

6850888[/snapback]

Det er ikke noe som heter 3 års reklamasjon. Det er enten 2 eller 5 år. Men det er unntak for det som ikke kan forventes å vare i 2 år, for eksempel et batteri. Batterier er å regne som forbruksvare og nesten på kanten til ferskvare. Batterier blir gradvis dårligere jo eldre de blir uansett om de ikke brukes. Litiubatterier vil for eksempel bli fortere ødelagt hvis de ikke brukes i det hele tatt ;)

6851019[/snapback]

 

spørsmålet her blir da om batteriet er dårligere enn hva en kunne forvente. Ut i fra informasjonen syns jeg det.

Lenke til kommentar

Skal innrømme at det var en stund siden jeg leste den ja. Ikke fått med meg at det var 2 år engang. Men om forbrukerkjøpsloven har blitt så løs som å bruke ordet "ting" (FYFY!) og "varen har en mangel dersom den ikke svarer til dette" så snakker vi svada og en lov som kan tolkes opp und i mente og ikke hjelper for 5 øre. Hva kan en kunde forvente?

Med andre ord kan jeg da forvente at batteriet skal vare minst ett år, uten å må utlades etter for kort tid. For dette forventer jeg av telefonen.

 

Men de kommer seg vel unna med "Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel."

 

//Hit

Lenke til kommentar

tror du skal bite i deg det du sier om "løs lov" o.l. For her er de aktuelle paragrafene som bestemmer hva som er en mangel:

 

"§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"

------------------- (paragrafen er lengre men irellevant i denne sammenheng)

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

---------------(osv osv, men ikke relevant).

 

Og JA - dette oppfordrer til synsing - men SLIK er loven.

Lenke til kommentar
Her er det to helt fullstendig motstridende argumenter. SKAL batteriet lades helt ut før oppladning eller ikke?

 

For det første spørs det hvilken batteritype du har, som jeg syntes du bør nevne. Dersom du har et Li-Ion batteri er hva mshop sier feil.

 

Det et opp til deg å velge hvilken kilde du vil stole på, men Iren Johansen er hvertfall ingen stor autoritet når det gjelder batterier i min bok. Slå opp Wikipedia, les amobil.no sin batteriguide, søk med google.

Lenke til kommentar

Jeg lærte en gang av en klok mann at man ikke skal ta sorgene på forskudd.

 

Det jeg ville ha gjort i ditt tilfelle var å kontakte en forhendler, aller helst der du kjøpte telefonen. Er dette en seriøs forhandler vil han helt sikkert hjelpe deg så godt han kan. Jeg vet av erfaring at det kan være forskjell på batterier og på telefoner. Et autorisert verksted kan måle batteriet og telefonen for deg. Viser det seg at det er noe feil vil du få utbedret telefonen. Får du derimot ikke hjelp er du i din fulle rett til å klage og søke råd her på forumet ;)

 

Du kan nok ikke kreve å heve kjøpet umiddelbart. Men hvis du kan dokumentere at det er feil på batteriet eller telefonen og forhandler/verksted ikke klarer å utbedre denne feilen etter et par forsøk har du rett til å få omlevert produktet eller hevet kjøpet.

 

Vær imidlertid klar over at batteritiden som oppgis på en telefon er veiledende. Det vil si at de oppgir maks baterikapasitet. Stanbytiden vil avhenge av mange faktorer. Den aller viktigste er kanskje hvor god dekning du har. Deretter kan ting som temperatur, bevegelse/transport, og hvor mye displayet er opplyst spille inn. Har du den for eksempel i lommen? I så tilfelle, er du sikker på at tastelås er aktivert? Selv om tastelåsen er aktivert vil du komme borti knapper som igjen vil aktivere telefonen.

 

Poenget er at det er mange ting som spiller inn på batterikapasiteten. Jeg synes ikke tre-fire dager er så ille. Og hvor stort problem representerer dette egentlig? Jeg sier ikke at du skal ta til takke med noe dårligere en det som er normalt for din telefon, men er du sikker på at å lade telefonen hver fjerde dag virkelig er et så stort problem at det er verdt å bekymre seg over? Nå er jeg riktig nok en storbruker av mobiltelefon og må stort sett lade minst annenhver dag. I helgene når jeg har fri klarer jeg meg med hver tredje/fjerde dag. Jeg kan ikke si at det bekymrer meg så mye at jeg må lade så "ofte"

Lenke til kommentar

Problemet er jo selvfølgelig ikke at jeg må lade den hele tiden mens jeg er hjemme. Problemet er jo når batteriet dør ut når jeg IKKE er hjemme..og IKKE kan lade. Det er jo litt krise å være noen dagers reise hjemmefra med død mobil. Og det skjer oftere enn du tror at man ikke har tilgang på strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...