Gå til innhold

Dårlig batteri - kan man reklamere?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ja, mener jeg helt definitivt. Og har planer om å gjøre det. Kjøpte meg en Nokia 6233 og er utrolig skuffet over det elendige batteriet!! Vet ikke i hvilken grad man kan si det er dårligere enn man burde kunne vite/forvente på forhånd. Ja, jeg har ladet det opp og ut flere ganger så det er ikke det. Og jeg har kun ladet det helt opp og så helt ut hver eneste gang. I forrige uke ladet jeg det opp på søndag og etter 3-4 dager var det dødt igjen nesten uten at jeg hadde brukt telefonen, kun 1 kort samtale tror jeg.

 

Det jeg spør om er egentlig hvordan går slike saker som regel? Hvordan ser butikkene på dette? Vil de hardnakket si at batteriet er bare ikke bedre på denne telefonen, sorry! Eller får jeg hevet kjøpet? Det skrives jo noe om antall timer batteriet skal vare da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, mener jeg helt definitivt. Og har planer om å gjøre det. Kjøpte meg en Nokia 6233 og er utrolig skuffet over det elendige batteriet!! Vet ikke i hvilken grad man kan si det er dårligere enn man burde kunne vite/forvente på forhånd. Ja, jeg har ladet det opp og ut flere ganger så det er ikke det. Og jeg har kun ladet det helt opp og så helt ut hver eneste gang. I forrige uke ladet jeg det opp på søndag og etter 3-4 dager var det dødt igjen nesten uten at jeg hadde brukt telefonen, kun 1 kort samtale tror jeg.

 

Det jeg spør om er egentlig hvordan går slike saker som regel? Hvordan ser butikkene på dette? Vil de hardnakket si at batteriet er bare ikke bedre på denne telefonen, sorry! Eller får jeg hevet kjøpet? Det skrives jo noe om antall timer batteriet skal vare da.

6844481[/snapback]

At batteriet er dødt etter 3-4 dager selv med svært liten bruk er fullstendig normalt på mobiltelefoner i dag. Tror ikke du vil få godkjent reklamasjonen egentlig.

 

Og om 3g-nettet er slått på hele tiden trekker også på strømmen.

 

Om du synes dette er elendig lurer jeg på hvilken telefon du hadde sist, for som sagt - dette er NORMAL batterikapasitet på telefonene i dag.

Lenke til kommentar

Hm. Høres ut som reklamasjon etter min mening. Jeg har også Nokia 6233. Jeg begynte å bruke med det samme jeg kom ut av butikken. Etter dette har jeg aldri ventet til batteriet har vært flatt før jeg har ladet det. Bruker telefonen både til å spille musikk, radio, masse wapping, sender sms og mms veldig mye. Går som regel over tre dager før batteriet viser under halvt, og da lader jeg den. Har som sagt ikke ventet til batteriet har vært flatt.

 

Om batteriet på min er så bra må det være en feil på ditt batteri. :cry:

 

Du får bare stå på kravene....

 

Har min i dobbelmodus konstant så den skifter mellom 3G og edge.

Endret av balltuss
Lenke til kommentar
Hm. Høres ut som reklamasjon etter min mening. Jeg har også Nokia 6233. Jeg begynte å bruke med det samme jeg kom ut av butikken. Etter dette har jeg aldri ventet til batteriet har vært flatt før jeg har ladet det. Bruker telefonen både til å spille musikk, radio, masse wapping, sender sms og mms veldig mye. Går som regel over tre dager før batteriet viser under halvt, og da lader jeg den. Har som sagt ikke ventet til batteriet har vært flatt.

 

Om batteriet på min er så bra må det være en feil på ditt batteri.  :cry:

 

Du får bare stå på kravene....

 

Har min i dobbelmodus konstant så den skifter mellom 3G og edge.

6845600[/snapback]

 

det skal praktisk talt mye til for å få gjennomslag for dette kravet. Det vet jeg selv etter at jeg kjørte reklamasjon på en N90 som i følge reklamen skulle holde 300 timer i standby, men etter forhandler og egne sine tester bare greide 100-125 timer.

 

Fikk skriftlig fra nokia at testen jeg i hvert fall gjorde som gav lavest verdi var korrekt utført.

 

Forbrukerrådet gav meg liten sjanse i *bip* for gjennomslag, men for ordens skyld. Det hører til historien at nokia godkjente swap på samme telefon. Om det skyldes batteriet alene er dog uklart.

Lenke til kommentar
---N90 som i følge reklamen skulle holde 300 timer i standby...

6845670[/snapback]

 

 

Sorry Christian, men jeg må jo bare pirke litt her. Reklamene sier opptil et antall timer. Når jeg selger telefoner er jeg ekstremt påpasselig med å fortelle kunden at dette er laboratorieresultater og at ingen normal forbruker vil kunne oppnå disse tallene. Jeg mener at batteritiden burde måles på en annen måte, men det er nå en annen sak.

 

Til trådstarter: Be forhandleren om å sende batteriet til et verksted for å få kjørt en test på det. Er det OK, så må du bare godta det. Er det feil så blir det byttet. Heving av kjøpet har du ikke krav på i dette tilfellet.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
---N90 som i følge reklamen skulle holde 300 timer i standby...

6845670[/snapback]

 

 

Sorry Christian, men jeg må jo bare pirke litt her. Reklamene sier opptil et antall timer. Når jeg selger telefoner er jeg ekstremt påpasselig med å fortelle kunden at dette er laboratorieresultater og at ingen normal forbruker vil kunne oppnå disse tallene. Jeg mener at batteritiden burde måles på en annen måte, men det er nå en annen sak.

 

Til trådstarter: Be forhandleren om å sende batteriet til et verksted for å få kjørt en test på det. Er det OK, så må du bare godta det. Er det feil så blir det byttet. Heving av kjøpet har du ikke krav på i dette tilfellet.

 

-snubbel

6845906[/snapback]

 

pussig at nokia mente testene vi utførte var korrekte for å måle da :p

Lenke til kommentar

Tror du skal slite med å reklamere på denne. Nokia har (desverre) generelt dårlig batterikapasitet. Har du dårlig dekning i tillegg, så går det enda fortere (som noen sa) Bruker du bluetooth/GPRS/EDGE/3G og kamera går det enda fortere, og rundt batteritid på ~1 til ~2 dager ansees som generell gyldig batterireklamsasjonstid hos de fleste operatører. Bekalger.

 

//Hit

Lenke til kommentar
Antok nok noe sånt selv. Vant med Sony Ericsson der de har anstendige batterier.. så blir en rævkjørt av en nokia-mobil. Men jeg må da altså selge mobilen brukt på QXL for en slikk og ingenting pga av de ikke selger meg en skikkelig mobil? Føles jævla urettferdig ut for å si det mildt.

6846636[/snapback]

 

 

Kjøp et nytt batteri her: http://www.mobile-extra.com/default.asp?op...t=3&txt_Search=

 

De er billige og de er raske. Har tidligere kjøpt batteri der. De holder til i Sveits. Tok under en uke før batteriet lå i postkassa. Ingen vits i å selge mobilen pga et batteri. :yes:

Lenke til kommentar

 

 

Kjøp et nytt batteri her: http://www.mobile-extra.com/default.asp?op...t=3&txt_Search=

 

De er billige og de er raske. Har tidligere kjøpt batteri der. De holder til i Sveits. Tok under en uke før batteriet lå i postkassa. Ingen vits i å selge mobilen pga et batteri.  :yes:

6846660[/snapback]

 

Men er det batteriet BEDRE enn mitt? Dvs. er det bedre enn andre orginale batterier?

Lenke til kommentar
Ja, jeg har ladet det opp og ut flere ganger så det er ikke det. Og jeg har kun ladet det helt opp og så helt ut hver eneste gang.

Dette er "feil" bruk av Li-Ion og Li-Poly batterier.

 

 

http://www.batteryuniversity.com/

6846332[/snapback]

 

Hva er rett da? Alt for mye på den linken til at jeg kan lese ALT..kan du ikke henvise direkte til det du mener?

Lenke til kommentar
Ja, jeg har ladet det opp og ut flere ganger så det er ikke det. Og jeg har kun ladet det helt opp og så helt ut hver eneste gang.

Dette er "feil" bruk av Li-Ion og Li-Poly batterier.

 

 

http://www.batteryuniversity.com/

6846332[/snapback]

 

Hva er rett da? Alt for mye på den linken til at jeg kan lese ALT..kan du ikke henvise direkte til det du mener?

6847388[/snapback]

 

De har visst bare et batteri til 6233 der foreløpig ser jeg. Det ser ut til at det er det originale. Om det er bedre enn ditt gjenstår å se, men det virker jo som om ditt ikke er optimalt.

 

 

 

Hva du vil gjøre da blir jo opp til deg, men å kvitte seg med en super telefon pga et batteri ville ikke jeg gjort i hvert fall. Om batteriet der ikke er bedre å du bestemmer deg for å selge telefonen, er det jo et pluss at det følger med 2 batterier.

Endret av balltuss
Lenke til kommentar
Ja, jeg har ladet det opp og ut flere ganger så det er ikke det. Og jeg har kun ladet det helt opp og så helt ut hver eneste gang.

Dette er "feil" bruk av Li-Ion og Li-Poly batterier. http://www.batteryuniversity.com/

6846332[/snapback]

Hva er rett da? Alt for mye på den linken til at jeg kan lese ALT..kan du ikke henvise direkte til det du mener?

6847388[/snapback]

Teskje:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

 

The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery.

Helt opplading og så helt utlading kommer fra nikkeltiden og kan drastisk korte ned levetiden til et lithium-basert batteri. Hyppig "klattlading" er best og det er heller ikke nødvendig å ta mobilen ut av laderen pga elektronikk som styrer oppladingen.

Lenke til kommentar

Hvor lang reklamasjontid har man på batterier?

Har opplevd akkurat samme med min 6681, batterilevetiden har blitt betraklig dårligere. Kan ha fult batteri mens etter en samtale så skriker den etter mer strøm.

Sendte mail til MShop (der jeg kjøpte min mobil og som forøvrig er 1 år 13 sept.) og sa i fra, men fikk svar tilbake om at det bare er 6 mnd. garanti på batteri/lader og annet tilleggsutstyr til mobiler.

Stemmer dette ?

Hei!

 

Nå er det kun 6 mnd. garanti på batteri/lader og annet tilleggsutstyr til mobiler. Så garantien er utgått.

 

Når det gjelder batteri vil dette med tiden bli dårligere og må lades oftere enn når det er nytt.

Klattlader man det ofte (dvs. å ikke lade det helt ut og helt opp hver gang) vil det være med på å svekke kvaliteten på batteriet.

 

Dersom du ønsker nytt batteri kan dette brukes

 

http://www.mshop.no/info.php?PHPSESSID=ea6...sok.x=3&sok.y=0

 

Mvh.

Iren Johansen

Lenke til kommentar

Tre kommentarer fra meg.

1) Måleren som sier hvor mye batteri det er igjen kan ikke stoles på. Selv om den sier at du etter en samtale har lite batteri igjen trenger ikke det være saken.

 

2) De fleste nye batterier til små enheter er lithium-baserte så hurra for feilinformasjon fra butikken.

 

3) Garantien kan være 1 sekund så vidt jeg vet.

 

Når det kommer til reklamasjon i stedet er dette en grei tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=588222&st=0

 

 

 

Noen som har mer peiling enn meg på hvilke lover og regler som gjelder i slike saker?

Ja. Det som gjelder er Forbrukerkjøpsloven, som er ufravikelig i Norge. Den gir deg minimum 2 års reklamasjonsrett på ting, og har ikke noe unntak for batterier eller slitasjedeler, så du har altså minimum 2 års reklamasjonsrett på batterier. Dette ser du her:

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

 

Men for å vinne fram med en reklamasjon så må det være en mangel ved tingen. forbrukerloven sier da:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

...

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Med andre ord så er det reklamasjonsrett hvis batteriet ikke har samme holdbarhet som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting. Dette er noe vagt, men 10-15 min. levetid på et ett-års gammelt batteri er utvilsomt en mangel.

 

Ta kontakt med butikken igjen og si til dem at du vil reklamere på mangelen. Hvis de igjen begynner å snakke om garanti, så si at du ikke bryr deg om den, men om den lovpålagte og ufravikelige reklamasjonsretten, og vis gjerne til de to paragrafene jeg siterte.

 

Merk også at forbrukerkjøpsloven sier: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.".

 

 

Hvis butikken da ikke godtar dette, anbefaler jeg deg å ta kontakt med forbrukerrådet via telefon eller epost, da de gir gratis hjelp i slike tilfeller.

 

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

At det er 6mnd reklamasjon på batteri er BS.

Det er egentlig 5(eller 3, litt usikker) år reklamasjon på mobiltelefoner, men prøv å få forhandler til å akseptere dette, det er noe helt annet. Og ofte er det alt for mye bry for en telefon til 500spenn å gidde å gå igjennom noe sånt. "Reklamasjon på 6mnd" hah!

De har ihvertfall ett år!!

 

//Hit

Lenke til kommentar
At det er 6mnd reklamasjon på batteri er BS.

Det er egentlig 5(eller 3, litt usikker) år reklamasjon på mobiltelefoner, men prøv å få forhandler til å akseptere dette, det er noe helt annet. Og ofte er det alt for mye bry for en telefon til 500spenn å gidde å gå igjennom noe sånt. "Reklamasjon på 6mnd" hah!

De har ihvertfall ett år!!

 

//Hit

6850888[/snapback]

Det er ikke noe som heter 3 års reklamasjon. Det er enten 2 eller 5 år. Men det er unntak for det som ikke kan forventes å vare i 2 år, for eksempel et batteri. Batterier er å regne som forbruksvare og nesten på kanten til ferskvare. Batterier blir gradvis dårligere jo eldre de blir uansett om de ikke brukes. Litiubatterier vil for eksempel bli fortere ødelagt hvis de ikke brukes i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...