Gå til innhold

Hvordan vil meneskeheten overleve denne århundre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var enoen gode spådommer der :)

- Jeg tipper spådommen om muslimer vil feile fordi relgioner generellt vil krympe etter hvert som kunnskapssamfunnet stiger frem. (Viten fremfor tro)

- Nigeria tror jeg vil få sin utviklingsfase allerede om 20-40 år og være industrialisert som resten av verden om 50 år.

- Det med orkaner tror jeg kan bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Det kreve i så fall ekstreme ressurser.

- Ellers virker det ganske sansynlig (i den grad en spådom 94 år frem i tid kan være særlig sansynlig)

Lenke til kommentar

Akkurat den med "drepe" orkaner behøver faktisk ikke være umulig. F.eks. en diger solsatelitt som sender energien ned i form av mikrobølger kan temmelig effektivt ta knekken på en orkan ved at den rettes inn mot havflaten like før banen til til orkanen, og varmer den opp 1-2 grader. Man spekulerer i allefall om det kan (til en viss grad) styre orkaner.

Forøvrig tviler jeg sterkt på at fattigdom noensinne vil bli totalt avskaffet. Vi har fattigdom i Norge, selv om vi har bra med ressurser.

Lenke til kommentar
Forøvrig tviler jeg sterkt på at fattigdom noensinne vil bli totalt avskaffet. Vi har fattigdom i Norge, selv om vi har bra med ressurser.

6965012[/snapback]

Vi må skille mellom relativ og absolutt fattigdom. I norge har vi relativ fattigdom, og den kan riktignok aldri avskaffes (siden den er relativ til et gjennomsmitt), men absolutt fattigdom kan både i teori og praksis avskaffes

Lenke til kommentar
cDavid: Det er bare et halvår siden et norsk lag med klimaforskere fant ut at golfstrømmen ikke er svekket likevel slik man tidligere har trodd. Grunnen til at man har trodd feil er fordi man stort sett har tatt overflatemålinger av strømningshastigheten og saltinnholdet med båter og ikke sett dypere ned i vannmassene. Det norske laget med forskere fant ut at golfstrømmen lever i beste velgående under overflaten i de områdene utenfor frankrike og portugal der man hadde tidligere målt en svekkelse på overflaten.

Men siste ord i denne saken blir neppe sagt de neste hundre årene så jeg sier ikke at jeg har noen fasit, bare at det man leser og hører i begge retninger ikke er noen fasiter.

6910833[/snapback]

Okei, men jeg vil helst tro på amerikanske forskere. Ifølge de er golfstrømmen svekket med rundt 30%, eller jeg husker ikke helt så ikke ta det tallet. Dette ble målt for ikke lenge siden...Det er åpenvart er det ferske vannet fra polisen som er så mye lettere enn saltvannet, kan svekket golfstrømmen.

Endret av cDavid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...