Gå til innhold

Hvordan vil meneskeheten overleve denne århundre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan vil meneskeheten overleve denne århundre? Når polene smelter, temperaturen faller og så mange land har så mange atomvåpen. Når de nordlige land bruker milliarder $ per dag til krig... selv om de pengene kan brukes til å redde millioner av liv.

6844352[/snapback]

if then else if... Du har med så mange ukjente faktorer (smeltar polane? Omdiskutert i *beste* fall). Temperaturen faller, uh? Atomvåpen?

 

Poenget er at ein veit ikkje. Det er omdiskutert om klimaendringane er menneskeskapte, eller del av ein syklus. Og da fell heile ressonementet ditt saman. Og ja, dette århundret overlever vi *garantert*

 

Om samfunsstrukturane, slik vi kjenner dei i dag, overlever, er derimot eit heilt anna spørsmål. Galtung m.fl meiner USA kjem til å gå til grunne kjapt, og det er eg tilbøyeleg til å vere einig med han i. Samme gjeld fleire andre imperium...

 

Så spørsmålet er ikkje om menneska overlever, men om strukturane vi kjenner overlever. Vi greier *garantert* ikkje å utrydde oss sjølv på så kort tid med mindre vi går inn for det.

Lenke til kommentar
Hvordan vil meneskeheten overleve denne århundre? Når polene smelter, temperaturen faller og så mange land har så mange atomvåpen. Når de nordlige land bruker milliarder $ per dag til krig... selv om de pengene kan brukes til å redde millioner av liv.

6844352[/snapback]

if then else if... Du har med så mange ukjente faktorer (smeltar polane? Omdiskutert i *beste* fall). Temperaturen faller, uh? Atomvåpen?

 

Poenget er at ein veit ikkje. Det er omdiskutert om klimaendringane er menneskeskapte, eller del av ein syklus. Og da fell heile ressonementet ditt saman. Og ja, dette århundret overlever vi *garantert*

 

Om samfunsstrukturane, slik vi kjenner dei i dag, overlever, er derimot eit heilt anna spørsmål. Galtung m.fl meiner USA kjem til å gå til grunne kjapt, og det er eg tilbøyeleg til å vere einig med han i. Samme gjeld fleire andre imperium...

 

Så spørsmålet er ikkje om menneska overlever, men om strukturane vi kjenner overlever. Vi greier *garantert* ikkje å utrydde oss sjølv på så kort tid med mindre vi går inn for det.

6844688[/snapback]

 

 

right.....?

 

Har du ikke hørt at dommedagen er nær og alle som har vært snille kommer til himmelen unntatt sosialistene, ikke det at det gjør noe for det røde mangfoldet er jo humanister. :yes:

Men fra spøk til alvor tror jeg at det kommer til å bli mange forandringer når det kommer til språk og kultur. Et univesalt språk med flere undergupper, med det mener jeg forskjellige dialekter som f.eks slavisk (bare et eksempel)...

Og kulturen kommer til å bli en cocktail med ikke akkuratt det vakre nyttige fra hver og en, men som sagt en "mølje".... Ikke for å vekke agresjonen eller frustrasjon hos sosialister og innvandrere som er følsomme for "diskiminering", men istede for å blande kultur å raser som gøy-saft og ha noe å reise på ferie etter, vil det vel heller være bedre å minske imigrasjon til en hvis grad og bruke disse pengene på hjelp til u-land (det er mange penger det), istede for å bruke et hav med penger på u-land når det bare er krig....

 

...eller er denne tanke gangen nazistisk....?

Lenke til kommentar

Tja, om en tar de siste hundre år i betraktning, ser det ut til at vi har overlevd ganske mye sykt (første og andre verdenskrig, store sosiale omveltninger, riker dannes og går til grunne, trusler om atomkrigm m.m.), så at vi går til grunne innen 100 år vil jeg ikke tro.

 

Dog, slik jeg ser det er det klart at vi ikke er flinke til å forvalte skaperverket. Egoismen er en drivende faktor i mennesket, og resultatet blir en gradvis ødeleggelse av naturen og kloden vi lever på. Lever vi om 100 år? Meget trolig. 1000 år? Tja. 10 000 år? Neppe. :)

Lenke til kommentar
Tja, om en tar de siste hundre år i betraktning, ser det ut til at vi har overlevd ganske mye sykt (første og andre verdenskrig, store sosiale omveltninger, riker dannes og går til grunne, trusler om atomkrigm m.m.), så at vi går til grunne innen 100 år vil jeg ikke tro.

 

Dog, slik jeg ser det er det klart at vi ikke er flinke til å forvalte skaperverket. Egoismen er en drivende faktor i mennesket, og resultatet blir en gradvis ødeleggelse av naturen og kloden vi lever på. Lever vi om 100 år? Meget trolig. 1000 år? Tja. 10 000 år? Neppe. :)

6845252[/snapback]

 

 

enig der ass.... :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan vil meneskeheten overleve denne århundre? Når polene smelter, temperaturen faller og så mange land har så mange atomvåpen. Når de nordlige land bruker milliarder $ per dag til krig... selv om de pengene kan brukes til å redde millioner av liv.

6844352[/snapback]

if then else if... Du har med så mange ukjente faktorer (smeltar polane? Omdiskutert i *beste* fall). Temperaturen faller, uh? Atomvåpen?

 

Poenget er at ein veit ikkje. Det er omdiskutert om klimaendringane er menneskeskapte, eller del av ein syklus. Og da fell heile ressonementet ditt saman. Og ja, dette århundret overlever vi *garantert*

 

Om samfunsstrukturane, slik vi kjenner dei i dag, overlever, er derimot eit heilt anna spørsmål. Galtung m.fl meiner USA kjem til å gå til grunne kjapt, og det er eg tilbøyeleg til å vere einig med han i. Samme gjeld fleire andre imperium...

 

Så spørsmålet er ikkje om menneska overlever, men om strukturane vi kjenner overlever. Vi greier *garantert* ikkje å utrydde oss sjølv på så kort tid med mindre vi går inn for det.

6844688[/snapback]

 

 

right.....?

 

Har du ikke hørt at dommedagen er nær og alle som har vært snille kommer til himmelen unntatt sosialistene, ikke det at det gjør noe for det røde mangfoldet er jo humanister. :yes:

Men fra spøk til alvor tror jeg at det kommer til å bli mange forandringer når det kommer til språk og kultur. Et univesalt språk med flere undergupper, med det mener jeg forskjellige dialekter som f.eks slavisk (bare et eksempel)...

Og kulturen kommer til å bli en cocktail med ikke akkuratt det vakre nyttige fra hver og en, men som sagt en "mølje".... Ikke for å vekke agresjonen eller frustrasjon hos sosialister og innvandrere som er følsomme for "diskiminering", men istede for å blande kultur å raser som gøy-saft og ha noe å reise på ferie etter, vil det vel heller være bedre å minske imigrasjon til en hvis grad og bruke disse pengene på hjelp til u-land (det er mange penger det), istede for å bruke et hav med penger på u-land når det bare er krig....

 

...eller er denne tanke gangen nazistisk....?

6844860[/snapback]

 

jeg håper også at det vil bli et universalt språk,

men hvordan kan du tro at det vil bli et universalt språk når vi i norge ikke vil gi slipp på nynorsken og ikke støtter EU? (og vi slettes ikke er de eneste!!)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Kolinisering rommet og andre planeter blir kanskje mulig i fremtiden. Kanskje ikke dette århundret men lengre fremover i tid.

 

Dette århundret vil vi overleve og flere fremover i tid. Men det ser stygt ut så tiltalk må til for at vi skal overleve som rase. Flere må engasjere seg og begynne å tenke litt mer over hva de gjør. Om ikke vil vi aldri få se hvor langt mennesket kan nå.

 

Ellers anbefaler jeg filmen "en ubehagelig sannhet" den er kanskje ikke den beste "filmen" du vil se i år men den setter søkelys på noen viktige problemstillinger. I rulleteksten får vi også litt info om hva som kan gjøres for å unngå en katastrofe.

Dessuten skaper den diskusjon. Jo flere som tenker over dette jo bedre.

 

Så mitt svar til trådstarters problemstilling er:

 

Bry dere! Og påvirk andre til å bry seg! Det skal ikke så mye til.

Lenke til kommentar

Så utrolig kjedelig, kulturløst og mangel på eksotisk det må bli med ett verdensspråk. (Amerikanerene prøver som vanlig å få alt til å høres større ut der borte så de bruker ordet "universellt" selv om det ikke gjelder mer enn her på jorda)

 

Jeg tror heller vi går sakte mot å bli tospråklige alle sammen. Ett lokalt språk med historiske røtter til daglig bruk og ett internasjonalt språk til internasjonal bruk. Jeg håper ikke at dette internasjonale språket blir engelsk fordi engelsk er ett av de vanskeligste språkene å lære uttalen på siden ord ikke uttales som de skrives. Engelsk er også infisert av alt for mye unntak. Jeg vil ha et rent og unntaksfritt språk som skrives som det uttales. Det finnes per i dag ett slik språk og det heter esperanto. (Norsk Esperantoforbund.)

 

Angående kriger så tror jeg menneskeheten vil overleve dette århundret blant annet ved hjelp av internett. Internett gjør verden "mindre" og med internettets utbredelse øker kommunikasjonen og forståelsen for andre folk. Dette vil på veldig lang sikt (et par generasjoner) gi mer fred og forståelse i verden. Terror tror jeg en trend som vil vare et par tiår og vil dabbe av om 20-40 år og være minimal i 2100.

 

Jeg frykter derimot andre problemer: Overbefolkning og lokal rivalisering, bandekriger, raid, utbredelse av dop, og andre avhengighetsskapende og samfunnsunyttige gesjefter som spillegalskap (også på data), tv-slaver, internett-slaver osv. At alt for mange folk skal bli samfunnets "blindtarm" som bare tar ressurser og ikke gjør nytte for seg eller bidrar ellers i samfunnet.

 

Jeg frykter også at menneskeheten skal få et alt for godt helsevesen slik at 99,999% av befolkningen lever til de er 100 år. Det vil øke befolkningsproblemet og på sikt senke vår evne til å være motstandsdyktige mot sykdommer og alt mulig annet. Selv de med dårlig immunsystem og andre store skavanker de egentlig ikke ville overlevd av blir holdt i live og fører sine gener videre. I naturen styrkes dyr og planter av å miste de med dårlige gener og kun framavle de med de beste genene. Hvis alle overlever likevel så blir det ingen genetisk styrkning eller opprettholdelse av arten. Menneskeheten vil forfalle om helsen blir for bra. Store effekter av dette ser man kanskje ikke før om mange hundre år, men de kommer om man ikke gjør noe med det.

 

Miljøproblemene blir ikke ordnet over natta men jeg tror menneskeheten styrer i riktig retning og vil bedre gjøre planeten mye mer miljøvennlig, bedre og mer rettferdig i perioden 2050 til 2100. Det med rettferdighet, handel, fordeling av naturressurser osv kan muligens bli løst allerede mellom 2030 og 2060.

 

Relgion (en gnist som starter kriger) tror jeg vil bli svekket sterkt i løpet av de neste 50 årene. Det vil riktignok variere veldig fra verdensdel til verdensdel men alt i alt tror jeg relgion vil svekkes betraktelig etter hvert som internett, folkeopplysning og vitenskap får mer inflytelse.

Lenke til kommentar
...

Jeg håper ikke at dette internasjonale språket blir engelsk fordi engelsk er ett av de vanskeligste språkene å lære uttalen på siden ord ikke uttales som de skrives.

...

6871873[/snapback]

Når det er stor avstand mellom uttale og skrivemåte blir det vanskeligere å lære og skrive korrekt, uttalen kan man lære av å lytte på andre uavhengig om man kan skrive ordet eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har et pessimistisk fremtidssyn og tror at det ikke er så mye positivt i vente for planeten jorda. De menneskene som har ambisjoner om noe bedre vil ikke ha nok makt til å endre ting (makta vil være for sterkt knyttet til penger og galskap). Jeg holder en knapp på et forsøk nr. 2 på å skape et bra sted å være, når noen vitenskapsfolk og idealister og eventyrere reiser ut på oppdagelsesferd for å kolonisere andre planeter og bygge seg egne samfunn der.

:love: Og jeg vil være med på det!

 

Men det er nok snarere om 200-300 år enn om 100 år...

Lenke til kommentar
Jeg er over ikke enig. Hvorfor lære to fremmedspråk (skriftspråket og talespråket), når det holder med ett?

6872845[/snapback]

De færreste betrakter det å lære seg et fremmedspråk som å lære seg to språk (skiftspråk og talespråk).

Esperanto har nok egenskapene du etterlyser, men motivasjonen til å lære seg et kunstig konstruert språk er for de fleste svært lav uansett hvor praktisk det måtte være. Så lenge engelsk har den dominansen det har, vil det være førstevalg av fremmedspråk for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Menneskeheten vil ikke klare å slette seg selv ut, om det er krig eller religion.

Derimot vil planeten vår gjøre det ubehaglig for oss. En istid eller et vulkanutbrudd kan skje når som helst. I følge Ødegaard er det også en asteriod på kollisjonskurs med jorden og den vil treffe i ~2036.

Lenke til kommentar

Jeg tror "peak oil" bør nevnes i denne sammenhengen. Det er et faktum at vi snart går tom for olje, og at det vil få store og kanskje noe uventede konsekvenser i veldig mange sammenhenger.

 

.."peak oil" @ google.. sjekk også samme søk på videositen: http://video.google.com/videosearch?q=peak+oil

 

Vi blir sansynligvis ikke utryddet på grunn av dette, men vi gjør et hopp tilbake til "steinalderen" og dette tilsier at vi ikke har noen mulighet til å opprettholde hverken forbruk eller befolkningstallene vi har nå.

 

Jeg er overbevist om at dette vil skje i løpet av min livstid (jeg er 26).

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...