Gå til innhold

Koble lydkort til effektforsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt nye høyttalere, men før jeg bestiller forsterker lurer på om det går greit å koble lydkortet på dataen til en effekt forsterker, slik at lydkortet blir forforsterker.

 

Blir dette vellykket? Kan komponenter bli skadet?

Lydkortet er et Creative Audigy 2.

 

Takker for alle fornuftige svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. mener du midlertidig fram til du får forsterkern?

 

Det går sikkert, men jeg vil ikke anbefale det. Har du noen måte å justere output på effektforsterkeren? Uansett.. hvis du går for dette burde du ikke ha maks lyd ut fra lydkortet iallefall. Start på minimum og skyv lydvolumet opp slik at du får bra lyd uten susing.

 

Litt avhenging av forsterker du skal kjøpre deg.. men har ikke Audigy 2 en optisk utgang? I så fall ville jeg brukt den til forsterkeren (håper den støtter litt surround snacks som dts osv). ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det fra PC'en til en Musical Fidelity X-AS100 (effektforsterker) og det gikk greit. Jeg hadde nok hjertet i halsen hver gang jeg slo på PC'en eller effektforsterkeren, for hvis lyden på lydkortet stod på fullt hadde nok ting gått i luften.

 

Høyeste volum på lydkortet blir ihvertfall veldig høyt på den effektforsterkeren. Hvordan det blir på din effektforsterker vet jeg ikke, men jeg ville skrudd ned alt av kontroller på PC'en før jeg slo på effektforsterkeren.

 

Det er ikke sikkert at de elektriske spesifikasjonene er veldig sunt for effektforsterkeren, men så lenge det ikke blir en permanent løsning går det nok bra.

 

Jeg kjører en Cambridge forforsterker mellom effektforsterkeren og PC'en nå for tiden.

Lenke til kommentar

Henger meg på endrebjorsvik. Det vil fungere helt fint men bør kanskje ikke bli en permanent løsning. Grunnen er rett og slett at softwaremiljøet som styrer volumet ut fra PC'n er alt for ustabilt. Når volumet av en eller annen grunn står på full guffe uten at du vet/hadde tenkt det, vil alle komponenten og du lide noen sekunder før du får ordnet lyden. Det vil ikke ta mange slike tilfeller før du blir lei.

 

Har du litt lodde kunnskaper kan du enkelt lage en passiv volumregulator mellom lydkort og effektforsterker. Alt du trenger er et stereo potensiometer med logaritmisk justering og kontakter for lyd inn og ut.

 

space

Lenke til kommentar

Jeg kjørte lenge med 3 forsterkere tilkobla pc'n.

1 vanlig stereo forsterker til bakhøytalere.

1 PA forsterker til front. denne er vel ca 2x200 watt.

og enda en PA forsterker til sub. ca 2x 1000 watt.

og dette funka fint. fikk endel støy men det er mest sannsynlig jordinga i huset som ikke er helt bra.

 

og nå har jeg nesten samme opplegg, bare at jeg bruker en kenwood surround forsterker som så er kobla til dem 2 PA forsterkera. når jeg fikk den forsterkern så mista jeg mye kontroll på front høytalera, kan liksom ikke klare å stille dem sånn som dem var når dem var kobla rett til pc'n med PA forsterker'n :p

Lenke til kommentar

Kjører selv 6.1 surround med 6 stk. effektforsterkere permanent. Ikke noe problem med det. Ingen støy selv med volum på maks. Er du obs. på volum er det ikke noe problem. Obs med volumkontroll må man være med vanlig forforsterker også. Et ledd mindre som forstyrrer lyden ser jeg på som positivt. Men det krever et godt lydkort også da, og audigy er vel ikke av de beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...