JaRu Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Saken er denne: - jeg har 14 dagers ferie tilgode i år - jeg har opparbeidet meg 5 ukers ferie til neste år Dersom jeg sier opp jobben min 31.10.02 (har 3 mnd oppsigelse), da vil min siste arbeidsdag bli 31.01.03. Spørsmålet mitt blir da om jeg kan bruke ferien som jeg har opptjent til neste år i januar 03 og kan jeg bruke den ferien jeg har tilgode i år i desember. Noe som vil si at jeg kan tiltre ny stilling ca midten av desember. Noen som vet noe om dette? På forhånd takk! mvh JaRu Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Nei, det tror jeg ikke du kan. Hør med arbeidsgiver, mulig de er snille. Ferie som allerede er avtalt har du krav på å gjennomføre, men jeg tviler sterk på om du får ta 5 uker i januar. De to ukene i desember vil du nok få. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Dersom du fortsatt har 5 uker igjen av oppsigelsestiden til neste år så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal ha krav på feriedagene du har opparbeidet. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 "Opparbeide ferie" er et dårlig og ofte missforstått uttryk. Det er feriepenger du opparbeider, ferie har du krav på uansett. Det ville jo vært litt tungt dersom en som begynte i sin første jobb i Januar, måtte jobbe i over et år før han kan ta seg en feriedag. Dersom du tar ferie det første året du jobber, vil du selvsagt ikke få betalt de dagene. Dette er fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Nå er jeg litt på utrygg grunn: Arbeidsgiver kan stille krav til når ferien skal avvikles, slik at du ikke automatisk kan forvente å ta ferie i hele Januar. Dette varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgive, og avhenger ofte av hvilket yrke det er snakk om. Tilbake på trygg grunn: De 2 uker med ferie som du ikke har brukt i år, skal selvfølgelig være mulig å ta før årsskiftet. (Selvfølgelig avhengig om det er en "vanlig" 8-16 jobb) _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-10-29 11:32 ] Lenke til kommentar
durabit Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det at du har opparbeidet deg ferie betyr at du har opparbeidet deg krav til utbetaling i en periode uten arbeid. Det er ikke det samme som å "ha rett til å ta ut ferie". Følgelig hvis du ikke har anledning til å ta ut all ferien bør du få det utbetalt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 11:30, skrev byggeren:"Opparbeide ferie" er et dårlig og ofte missforstått uttryk. Det er feriepenger du opparbeider, ferie har du krav på uansett. Feriepengene har man vel også krav på uansett??? Såfremt du har opparbeidet deg feriepenger så skal du ha tilbake disse enten ved kontant utbetaling eller ved feriedager. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 13:06, skrev Vice:Feriepengene har man vel også krav på uansett??? Selvfølgelig har du det. Såfremt du har hatt skattbar inntekt forrige år, så har du krav på opptjente feriepenger. Poenget mitt er at du opparbeider feriepenger, ikke ferie. Ferie har du krav på uansett om du hadde skattbar inntekt forrige kalenderår eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå