Gå til innhold

Glemte spill DU aldri glemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant. Spillindustrien har blitt kommersiallisert til døde....

7913699[/snapback]

 

Vel, det er jo selvsagt greit med komersielle spill som bare er til for å selge, men jeg synes liksom sjela i stor grad har forsvunnet fra spillindustrien. Det er mer eller mindre INGEN som lager spill som ikke selger spesielt bra, bare for å mette en liten interessegruppe lenger. Det er jo forståelig, da folk vil tjene mest mulig penger, men jeg synes likevel spillindustrien oppfører seg litt vel grådig og arrogant nå. Det er tross alt de gamle 'nerdete' spillerne, som spilte dataspill før 3D-grafikk i det hele tatt hadde kommet på idèbordet, som kan til at spillindustrien gradvis har vokst seg stor. Spillindustrien har på en måte dolket dem i ryggen.

 

Stunts var også et fett spill ja. Artig å lage egne baner i det flotte, fargesprudlende "3D-miljøet". Het forresten ikke noe mer nei. Stunts. Enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Sant. Spillindustrien har blitt kommersiallisert til døde....

7913699[/snapback]

 

Vel, det er jo selvsagt greit med komersielle spill som bare er til for å selge, men jeg synes liksom sjela i stor grad har forsvunnet fra spillindustrien. Det er mer eller mindre INGEN som lager spill som ikke selger spesielt bra, bare for å mette en liten interessegruppe lenger. Det er jo forståelig, da folk vil tjene mest mulig penger, men jeg synes likevel spillindustrien oppfører seg litt vel grådig og arrogant nå. Det er tross alt de gamle 'nerdete' spillerne, som spilte dataspill før 3D-grafikk i det hele tatt hadde kommet på idèbordet, som kan til at spillindustrien gradvis har vokst seg stor. Spillindustrien har på en måte dolket dem i ryggen.

 

Stunts var også et fett spill ja. Artig å lage egne baner i det flotte, fargesprudlende "3D-miljøet". Het forresten ikke noe mer nei. Stunts. Enkelt og greit. :)

7913926[/snapback]

 

Det er litt som med film, med en gang man finner ut at man kan tjene penger på det, så skal det masseproduseres og populariseres. Kapitalismen har slått klørne i dataspill, og kvaliteten har gått merkbart ned. For all del, det finnes fortsatt folk som lager bra spill, men fokuset ligger helt andre steder nå enn før. Før var jo historie og gameplay sentralt, og ikke minst design og art direction. Jeg savner spill en kan se på som virkelige kulturelle objekter. Mange gamle spill vil jeg påstå har kunstnerisk verdi; men i dag finnes det ikke mange spill som man med hånden på hjertet kan si har kunstnerisk verdi.

 

Spill som f.eks. The Last Express, Grim Fandango, Planescape: Torment etc.

 

Nei, ting var bedre i gamle dager ;)

Lenke til kommentar

Det blir vel mer en karakter dette, men kommer ALDRI til å glemme:

 

Sonic The Hedgehog

 

Er dessverre litt for ung til å huske når

Sonic The Hedgehog kom ut.

sonic1titlescreen.gif

 

Kommer aldri til å glemme første-bossen mot dr. Ivo Robotnick (Eggman)

son1_04.gif

 

Men husker med glede jeg satt å spilte det hos fetteren min!

 

Senere kom

Sonic The Hedgehog 2 som var ganske mye bedre enn 1eren, og man fikk møte det nye sidekick'et Miles 'Tails' Prower som diltet etter Sonic. Enten selvstyrt eller styrt med den andre kontrollen.

Sonic_The_Hedgehog_2_GEN_ScreenShot1.jpg

 

I dette spillet ble vi jo også for første gang introdusert for 'Super-Sonic'

supersonic.jpg

 

Så kom perla av dem alle!

Sonic The Hedgehog 3

Foto+Sonic+the+Hedgehog+3.jpg

 

Husker fortsatt hvordan jeg strevde med å vinne over siste-bossen der!

hoax76.png

 

Her ble vi presentert for enda en av karakter fra Sonic-universet, nemlig Knuckles The Echidna, som skapte mange problemer gjennom spillet.

knuckles.png

 

De hadde gså med en heftig 2-player mode!

sonic3split1.jpg

 

Da det virket som om toppen av kransekaken var nådd, kom plutselig

Sonic And Knuckles ut.

_sonicandknuckleslogo.jpg

 

Jeg kan ikke si jeg synes dette spillet var bedre enn Sonic 3. Spillet var egentlig ganske likt, bare med andreledes zoner. Men det geniale var at hvis du kjøpte dette spillet og hadde Sonic 2 og Sonic 3 hjemme kunne du oppgradere dem til:

 

Sonic The Hedgehog 2 And Knuckles

Sonic2andKnuckles_001.jpg

 

og

 

Sonic The Hedgehog 3 And Knuckles

1156511714-06.jpg

 

Spesielt om du hadde Sonic 3 og oppgraderte ville du kunne merke forskjellen. I 'Sonic 2 AndKnuckles' fikk du muligheten til å spille med Knuckles. Men i 'Sonic 3 And Knuckles' fikk du ikke bare muligheten til å spille som Knuckles i Sonic 3, men spillet fortsatte fra 3'eren till "4'eren". Noe som også gjorde det mulig å samle alle caos-emeraldene i Sonic 3, bli oppgradert til super-Sonic, finne Super Emeraldene og deretter transformere Sonic til Hyper-Sonic

HyperSonic%5B1%5D.gif

Da ble det andre boller!

 

Men som tiden har gått og 3D har tatt over skal det innrømmes at Sonic-spillene har mistet sin kvalitet. Men hold håpet oppe alle Sonic-fans. Det ser ut som et lys i horisonten. Har enda ikke fått vite så mye om det, men det virker likevel som vi endelig skal få være vitne til det første 3D-spillet med Sonic som var verdt å produsere.

Jeg snakker om Sonic and the secret rings

Har også tro på Sonic Wild Fire

 

Tenk dette. Hvem skulle noen gang tro at JEG skulle bli begeistret for Nintendo? :p

Lenke til kommentar

best ever game.

 

på c64e (commodore 64)

 

"Great Giana Sisters". (en slag c64e clon av super mario)

 

og the one and only

 

"Winter Games". (for heile familien og noen til)

 

på arcade (spillautomater)[/u]

 

"burning rubber" (flat spilleautomat hvor du så ned på skjermen)

 

"bombjack" (oh yeah baby.. det rocka)

 

på pc

"red alert" (ingen banker Tanya) :dribble:

 

og

 

"red alert2"

 

i tillegg så kan nevnes

 

"starcraft"... (kommer starcraft 2?)

Lenke til kommentar
best ever game.

 

på pc

"red alert" (ingen banker Tanya)  :dribble:

 

og

 

"red alert2"

 

i tillegg så kan nevnes

 

"starcraft"... (kommer starcraft 2?)

7914419[/snapback]

 

Kunne ikke vært MER enig, spiller akurat de spillene den dag idag.. IVRIG også.. holder på å spille gjennom Yuris Revenge for 4 gang :p

 

FTW:

Det er jo forsåvidt ikke C&C eller StarCraft heller. SC spilles jo iltert enda, til tross for alderen. :huh:

7915068[/snapback]

 

Dog er jeg ikke alene ;)

Endret av SiRious
Lenke til kommentar

Wolfenstein 3D

 

Veit ikke hvor glemt det er... De fleste vet hva det er, men det er ikke noe folk holder på med eller mimrer tilbake til. Det var min første spillopplevelse, på min brors gamle maskin hvor man måtte skrive inn kommandore for å kjøre ting, og man bare kunne kjøre ting når disketten med programmet på var satt inn^^

 

Aaaah...

 

 

Eller så var ELastoMAnia ganske morsomt^^ Har det på en skolePC.

Endret av KristofferAG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...