Gå til innhold

Installering av OS: henger seg hver gang på samme sted

Anbefalte innlegg

Hey.

Har et problem med installering av OS på maskinen min her... Kan begynne med Specs'ene på maskinen:

Abit KT7A Hovedkort

AMD Athlon 1200 MHz

448 MB SDRam

Gainward GeForce4 Ti4600 Golden Sample

60 GB Western Digital

Byttet Nettverkskort her om dagen, og etter det begynte maskinen å tröble.. Byttet det etter tröbbel med det gamle der maskinen bare hang seg under filutveksling med en annen maskin.. Overföringen funket fint en liten stund med etterhvert så bare frös den og en restart måtte til.. skjedde 3-4 ganger på 5-6 overföringer.

Kan nevna at OS'et var Win XP.

Etter mye problemer fant eg ut at en reinstallasjon var på sin plass. Formaterte C partisjonen og satte igang, men Installasjonen bare henger seg hver gang, på akkurat samme sted hver gang. Den laster inn nödvendige drivere helt i starten (förste 1-2 min) og så kommer det det opp en skjerm der det står: Starter Windows, og der stopper det.. etter et lite minutt blir skjermen svart og ingenting mere skjer..

Har prövd å installere både XP og Win2K og det samme skjer hver gang, så eg er ganske sikker på at det må være et hardware problem.. Noen som har noen gode tips til hva som kan gjöres?

Har prövd dette til nå:

Strippet maskinene for alle kort, bare Skjermkortet igjen; Prövd installering med bare en av dem 3 ram brikkene i maskinen om gangen; Oppgradert til nyeste bios på hovedkortet; Sjekket at alle kablene sitter skikkelig; Innstallert fra både dvd'romen og brenneren.

Alt dette til ingen nytte.. Tror egentlig at hovedkortet har begynt å svikte og at det er roten til alt ondt.. kan vel kanskje være ram'en oxo?

Eller cpu'en kanskje?

Men alt begynte da eg byttet nettverkskort, så det e' kanskje mulig at det er nettverkskortet som har drept maskinen min da... tror ikke eg tör å sette det inn i en annen maskin for å teste det for da ryker vel sikkert den oxo...

Noen som har noen andre gode tips eg kan forsöke för eg må invistere dem pengene eg ikke har i nytt hk' og evt ram...?

Er takknemlig for alle tips!

Kan tilslutt nevne at eg har hatt lignende problemer med installering av winXP tidligere i år, men da hengte maskinen seg på forskjellige steder hele tiden, alt fra i starten til helt i slutten av installasjonen.. fekk tilslutt installert det etter 30 forsök minst, men noe må være riv ruskende gale etsted når slikt skjer...

Ble en lang post det her... men håper eg har fått med den info'en som trengs for at noen kan komme opp med nye tips! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift skjermkort. Windowsinstallasjonen taklar ikkje dvi, eller noko, har i alle fall problem med GF4. Hadde det same problemet med mitt Asus V8460. Prøv med eit eldre skjermkort, for eksempel GeForce2.

Svara forresten på eit liknande spm.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=62665&forum=26

Etter installasjonen verka kortet igjen.

/lavoll

[ Denne Melding var redigert av: lavoll på 2002-10-29 13:23 ]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye nytte av denne siden:

http://www.sudhian.com/faqs.cfm/fid/2.sud

(Paul's unofficial)

Se spesielt under "Installation" for din del.

Et tips går bl.a. ut på å installere OS'et med et PCI skjermkort istedenfor et AGP-kort.

Pass også på at du har minst 300W power.

BTW:

Jeg måtte bytte ut mitt nettverkskortet i min maskin da nettverkskortet ikke var videre glad i å share sin IRQ.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 13:21, skrev lavoll:

Skift skjermkort. Windowsinstallasjonen taklar ikkje dvi, eller noko, har i alle fall problem med GF4. Hadde det same problemet med mitt Asus V8460. Prøv med eit eldre skjermkort, for eksempel GeForce2.

Svara forresten på eit liknande spm.

Etter installasjonen verka kortet igjen.

/lavoll

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: lavoll på 2002-10-29 13:23 ]</font>

haha *le*

Lenke til kommentar

Takker for alle tipsene som er komt inn!

Skal pröve å bytte ut skjermkortet til et uten dvi samt et PCI kort når eg kommer hjem fra skolen sent ikveld, og håper det er det som skal til for å få installert Os'et på maskinen hjemme.

Når det gjelder nettverkskortet så får eg söke litt etter nyere drivere som tipset om og gi det en sjanse til når OS'et er oppe og går, og satser på at alt funker bedre da.

Gir en tilbakemelding her om kordan prosessen går når eg har fått testet ut alt.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med samme HK, men det var ene disken som laget krøll. Tok den ut og da funket alt fint. Kan ha sammenheng med høy trafikk på PCI busen som medfører endel kollisjoner på kort med VIA chip-set.

Skal være en tråd på http://www.viaarena.com (mener det var der) om problemet med VIA chip set og at de ikke er dugende som servere med masse jobbing på PCI bussen. (Raid kontroller, flere nettverks kort.)

Lenke til kommentar

Det er biosen som er problemet. Du må oppdatere biosen til det hovedkortet, enkelt og greit. En av de siste oppdateringene fikser nettopp det problemet som oppstår med KT7A i kombinasjon med GF4Ti skjermkort.

"Been there done that"

Edit: Hmmm, ser nå at du allerede har oppdatert bios. Er du sikker på at det er siste versjon du har oppdatert til? Du får eventuelt prøve med et annet skjermkort.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-10-30 08:52 ]

Lenke til kommentar

Endelig er PC'en oppe og kjörer igjen!

Takker for alle tips!

Og "byggeren", det hjalp med den nyeste Bios oppgraderingen ja! Trodde eg hadde installert siste versjon av Bios'en til hovedkortet, men den websiden eg brukte först for å laste ned oppdateringen var tydeligvis ikke helt oppdatert..

Men etter innlegget ditt fant eg ut at det kunne ikke skade å kikke en gang til for å se om eg hadde tatt siste eller ikke, og det var ikke dumt gjort.

Takker så mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...