Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne

Anbefalte innlegg

Høres mer ut som forsterkning av egen overbevisning i utgangspunktet at en tror at en overmakt eksisterer, enn en form for åpenbaring av sannhet.

Skjønte ikke helt hva du mente med den.. utdypning?

Så frem til Jesus sin oppstandelse så var alle fucked? Virker noe urettferdig mot alle andre som levde før og i områdene borte fra der kristendommen oppstod. :)

Nei, de som så fram mot Messias', ble også frelst. Det står at David ble sett på som rettferdig på grunn av sin tro. Vi vet at han ikke var rettferdig på grunn av gjerninger, da vi flere steder leser om at han syndet. Allikevel ble han sett på som rettferdig av Gud, på grunn av sin tro.

Og det at det er urettferdig for de som ikke har hørt om Jesus; dette er jo grunnen til at vi misjonerer :) Det står at før Jesus kommer tilbake så skal evangeliet være forkynt til alle folkeslag.

Vil heller si at folkene på andre steder på kloden som ikke fikk komme til "festen" og heller må "brenne i helvete" ville hatt god motivasjon til å gi deg litt skallebank :)

Som sagt, driver man misjon. Enkelte ateister her på forumet mener jo at dette bør forbys, men inntil det skjer så får vi gjøre så godt vi kan :)

Høres igjen ut som forsterkning av egen overbevisning i utgangspunktet at en tror at en overmakt eksisterer, enn en form for åpenbaring av sannhet.

Skjønner fremdeles ikke hva du mener helt.. Selv om man ikke tror på det, så kan man oppsøke Gud, og se om han svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønte ikke helt hva du mente med den.. utdypning?

En må ha en eksisterende overbevisning eller tese om at det er en overmakt å møte, og det faktum at kristendommen er den sanne relegionen, ettersom det er flere relegioner der ute, med også mye fin literatur, historie og levesett-regler. Tror ikke mange vil dedikere så stor del av sitt liv i å oppsøke en overmakt uten en foreliggende overbevisning at det faktisk eksisterer.

Og det at det er urettferdig for de som ikke har hørt om Jesus; dette er jo grunnen til at vi misjonerer :) Det står at før Jesus kommer tilbake så skal evangeliet være forkynt til alle folkeslag.

Det er da en del som har passert sin syklus på jorden uten å ha hørt et pip av den grunn. På det grunnlag at gud ikke har åpenbart seg til alle folk på jord vil da jeg påstå at det er noe urettferdig om de da blir sendt til helvete.

Som sagt, driver man misjon. Enkelte ateister her på forumet mener jo at dette bør forbys, men inntil det skjer så får vi gjøre så godt vi kan :)

Ytringsfrihet skal gjelde overalt, uansett budskap, men det skal også kunne gjelde andre veien. Men jeg tror ikke ateist-synet er fullt så forlokkende som det kristne i sine løfter om tiden etter døden :p

Lenke til kommentar
En må ha en eksisterende overbevisning eller tese om at det er en overmakt å møte, og det faktum at kristendommen er den sanne relegionen, ettersom det er flere relegioner der ute, med også mye fin literatur, historie og levesett-regler. Tror ikke mange vil dedikere så stor del av sitt liv i å oppsøke en overmakt uten en foreliggende overbevisning at det faktisk eksisterer.

Det er ikke nødvendigvis snakk om at man må bruke all sin fritid i flere år før man får svar. Uansett så var jo dette et svar til en som sa han hadde "åpnet sitt hjerte" til Gud. Og jeg svarte, som sagt, at hvis du virkelig ønsker å se Gud, så må du søke han, gjennom Bibelen, bønn, møter etc. Om man føler dette blir "for mye", kan jeg ikke si at du søker Gud av hele ditt hjerte..

Det er da en del som har passert sin syklus på jorden uten å ha hørt et pip av den grunn. På det grunnlag at gud ikke har åpenbart seg til alle folk på jord vil da jeg påstå at det er noe urettferdig om de da blir sendt til helvete.

Dette er sant. Hvorfor det må være slik kan jeg ikke svare på. Men nå er det sånn at etter syndefallet så har djevelen vært "sjefen" her på jorden. Jeg vil tro Guds' plan er å frelse så mange som mulig av oss. At noen ikke har fått høre budskapet er som sagt veldig synd :(

Ytringsfrihet skal gjelde overalt, uansett budskap, men det skal også kunne gjelde andre veien. Men jeg tror ikke ateist-synet er fullt så forlokkende som det kristne i sine løfter om tiden etter døden :p

Godt å høre. En del ateister her på forumet har nemlig ofte ytret at misjon burde forbys.

Lenke til kommentar
Nei, men derfor kan du gå og spørre de i huset om de kan bekrefte dette ;)

Det kan du ikke, for du får ikke tak i dem. I beste fall kan du få lapper av andre som de påstår er skrevet av de som bor i huset.

6888642[/snapback]

Jepp, omskrevne lapper med beskrivelser av fantastiske drikkeleker og orgier i tredje etasje. Biljardturnering i kjelleren, åpen bar og masse fine damer!

Samtidig går det andre folk rundt og snakker om en annen fest i huset over gata. De nekter for at den første festen eksisterer, men snakker varmt om denne nye festen.

Så kommer det flere folk gående, alle med hver sin fest. Alle nekter for at de andre festene eksisterer, men inviterer deg til din egen.

Problemet er at når du velger en fest må du stå på trappa hele kvelden før du slipper inn, og når du først slipper inn i huset, hvor det kanskje er en fest, så kommer du deg ikke ut igjen hvis det viser seg å ikke være en fest, men bare et tomt hus...

Sånn ser alle religioner ut utenfra :)

Lenke til kommentar
Du kan søke Gud, og på den måten "spørre" han.

Den som søker Herren, skal få svar :)

6893549[/snapback]

Og hva hvis man spør, og ikke får svar? Er det ikke i praksis sånn at man må tro først, så kommer svaret etterpå? Det vil si at folk først blir medlem av en menighet, og så kommer Gud til dem? Jeg kjenner og har kjent en rekke religiøse mennesker, og de fleste ble kristne først, som regel av prosaiske årsaker (de kom fra en kristen familie, de fikk kristne venner, de ble "helbredet" for alkoholisme eller de var rett og slett på leting etter meningen med livet...), og så kom englesangen etterpå. Sjelden eller aldri har jeg hørt noen bli frelst uten slik ytre påvirkning, altså at de ble kristne gjennom bønn før de møtte kristen misjon eller fellesskap.

Derimot kjenner jeg mennesker som har stilt seg ærlig og oppriktig åpne for Gud, men som trodde at "Herrens svar" var mer bokstavelig enn det faktisk er, og aldri ble frelst. Det mangler ikke på forsøk i mitt lange liv, av alt fra kamerater til misjonærer, og jeg møtte dem med et åpent og søkende sinn. De ville alle ha meg til å "ta imot Gud", men Gud var ikke der, bare mennesker, og jeg opplevde i likhet med mange andre ikke frelsen. Hva gjorde vi galt?

Og så er et av mine dilemmaer med dette at for å søke Gud må man først ønske å søke ham. Og det behovet er så ulike fordelt. Om du er nabo til bibel-campen i Tvedestrand hver sommer, kommer du garantert til å bli invitert til å "søke Gud" både titt og ofte, mens bor du i Beijing med maoistiske foreldre er det overveiende sannsynlig at du aldri gjør det. Fortjener ikke en gjennomsnittlig kineser frelsen like mye som sørlendinger? Er vi på en eller annen måte Guds utvalgte folk som skal få VIP-adgang til Paradiset mens han har gitt andre folkeslag et kollektivt handicap?

Geir :)

Lenke til kommentar

Fører en "andakt" fra en venninne av meg til her jeg. Mange av dere som har holdningen som sammenlignes her, selv om den kanskje ikke er målbar og beviselig nok for dere hardbarka tvilere.

kan du se radiobølger? kan du se vinden? eller luft?

svaret e nei... du som menneske kan ette d... MEN! du VEIT at det er der...!

oki så kan du kanskje føle vinden, og du puster så da e d tydligvis no luft der... å du får hørt på radio'n så bølgene e der æv...

igjen; du veit d e der...

på samme måte e d me Gud(for oss kristne værtfall), vi kan som regel ette se'n (å d e så ABSOLUT ette fordi Han e sjenert... for d e d siste Han e!)

men mange kan FØLE at han e der...

v at vi faktisk lever så veit vi at Han e der, (d ekke bare morra og faren din som skapte deg, Gud tenkte på deg lenge før de va født!)

og vi kan HØRE om Han v å gå på møte, Gudstjeneste, lese i Bibelen (d som passer deg best.)

Men du vil kanskje SE Gud...? bare se deg rundt da!

se på den utrolig fine naturen Han he gitt oss,

se på alle følka du he rundt deg,

foreldra dine, venna dine, kjæresten din.

og ette minst: SE PÅ DEG SELV!

for et fantastisk bra menneske du e! d e ingen andre som deg! og sånn kroppen din fungerer og henger sammen. DET er INGEN tilfeldighet!

*DU e verdifull!* =)

Lenke til kommentar

Radiobølger m.m. kan observeres. Gud kan ikke observers. = dårlig analogi

Verden er fantastisk medfører Gud = fallacy of incredulity

"Det er ingen tilfeldighet" = stråmann (evolusjon er ikke tilfeldig, men en lovmessig utvikling)

Sorry.. har det travelt og må gå. ;)

Lenke til kommentar
Enhver virkelig vitenskapsmann må nødvendigvis ha en religiøs trang.

Vitenskap uten religion er lam, religion uten vitenskap er blind.

Det som virkelig interesserer meg, er om Gud hadde noe valg da han skapte verden.

Hvis jeg ikke får lov å le i himmelen, vil jeg ikke dit.
Lenke til kommentar
kan du se radiobølger? kan du se vinden? eller luft?

svaret e nei... du som menneske kan ette d... MEN! du VEIT at det er der...!

Vi vet at det er der fordi det kan måles og påvises vitenskapelig.

oki så kan du kanskje føle vinden, og du puster så da e d tydligvis no luft der... å du får hørt på radio'n så bølgene e der æv...

igjen; du veit d e der...

Ja, fordi det kan påvises vitenskapelig.

på samme måte e d me Gud

Nei, for det kan ikke måles eller påvises vitenskapelig.

og vi kan HØRE om Han v å gå på møte, Gudstjeneste, lese i Bibelen (d som passer deg best.)

Bibelen er selvmotsigende og full av feil.

for et fantastisk bra menneske du e! d e ingen andre som deg! og sånn kroppen din fungerer og henger sammen. DET er INGEN tilfeldighet!

Kroppen vår er faktisk full av feil og elendige løsninger. Så mye feil er det ved konstruksjonen vår at Gud enten må ha vært full da han skapte oss, eller så er han fullstendig inkompetent, eller har en pervers sans for humor.

Lenke til kommentar

WHHHHHHHHATTT?

Kroppen vår er faktisk full av feil og elendige løsninger. Så mye feil er det ved konstruksjonen vår at Gud enten må ha vært full da han skapte oss, eller så er han fullstendig inkompetent, eller har en pervers sans for humor

Shit. Hva er det du paastaar? Vaer vennlig aa utdyp?

Personelig syns jeg at kroppen er fantastisk(saa lenge du behandler den bra)

Fortjener ikke en gjennomsnittlig kineser frelsen like mye som sørlendinger? Er vi på en eller annen måte Guds utvalgte folk som skal få VIP-adgang til Paradiset mens han har gitt andre folkeslag et kollektivt handicap?

Jeg har hort at mange fler blir frelst i Kina, en i Norge. Frelsen i Norge er treig, forhold til andre land.(har jeg hort)

Jeg vil legge til en til, som jeg synes blir litt glemt i denne situasjonen.

Gud vill ikke at mennesker skal kunne bevise at han finns

Hvis du ikke tror, saa vil Jesus hjelpe deg til aa tro, hvis du vill!

Lenke til kommentar

Jepp, er dette jeg har prøvd å fremheve flere ganger. Å tro på noe som vi ikke ser fysisk blir fort vanskelig for et menneske. Troen er derfor en av nådegavene som Den Hellige Ånd gir.

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave"

Efeserne 2,8

Lenke til kommentar
WHHHHHHHHATTT?
Kroppen vår er faktisk full av feil og elendige løsninger. Så mye feil er det ved konstruksjonen vår at Gud enten må ha vært full da han skapte oss, eller så er han fullstendig inkompetent, eller har en pervers sans for humor

Shit. Hva er det du paastaar? Vaer vennlig aa utdyp?

Kroppen er ikke optimalt satt sammen. Det er en rekke konstruksjonsfeil. Det er omtalt rundt omkring på nettet, og eksperter har uttalt seg om saken.

Personelig syns jeg at kroppen er fantastisk(saa lenge du behandler den bra)

Ja, men det betyr ikke at den er perfekt. Det er den nemlig ikke. Som sagt, den har en rekke feil som tydeligvis er resultatet av evolusjon snarere enn design.

6898520[/snapback]

Tåpelig. Ikke alle har samme forutsetninger for hva de vil, så dette er jo blodig urettferdig. Men det bryr du deg selvsagt ikke om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...