Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke på noen form for gud/religion rett og slett fordi ingen stemmer overens med mitt syn på livet.

6877843[/snapback]

Det er veldig få religioner som faktisk passer til en livsstil hvor man ikke ønsker å få dårlig samvittighet når man har sex, drikker alkohol, har det moro, gjør tabber og er menneskelig. Kanskje vi kan starte en hvor vi ikke forlanger noe av noen, men jeg tviler på at vi får tilhengere. Religiøse flest virker til å ville få beskjed om hva de skal og ikke skal gjøre og mene.

6878316[/snapback]

Så sant så sant. Jeg gjør akkurat som jeg vil (så lenge det ikke går negativt utover andre). Jeg kjenner ingen andre begrensninger enn mine egne, som det begynner å minke på. Hurra for semi-frihet!

Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt)

6843110[/snapback]

Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe :) .

6877462[/snapback]

Jeg tror ikke på noen form for gud/religion rett og slett fordi ingen stemmer overens med mitt syn på livet.

6877843[/snapback]

Men tror du på livet i seg selv?

6877943[/snapback]

Hva mener du med det?

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6877843[/snapback]

Det er veldig få religioner som faktisk passer til en livsstil hvor man ikke ønsker å få dårlig samvittighet når man har sex, drikker alkohol, har det moro, gjør tabber og er menneskelig. Kanskje vi kan starte en hvor vi ikke forlanger noe av noen, men jeg tviler på at vi får tilhengere. Religiøse flest virker til å ville få beskjed om hva de skal og ikke skal gjøre og mene.

6878316[/snapback]

Så sant så sant. Jeg gjør akkurat som jeg vil (så lenge det ikke går negativt utover andre). Jeg kjenner ingen andre begrensninger enn mine egne, som det begynner å minke på. Hurra for semi-frihet!

Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt)

6843110[/snapback]

Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe :) .

6877462[/snapback]

6877843[/snapback]

Men tror du på livet i seg selv?

6877943[/snapback]

Hva mener du med det?

6878599[/snapback]

Hvis du tenker på mitt innlegg mener jeg at livet gir de fleste muligheter, først og fremst til positive opplevelser, muligheter for å gjøre noe for andre og seg selv.

Det å føle glede over at en eksisterer, at livet gir muligheter og hver dag kan gi nye opplevelser og ikke minst mening.

Det er mange som ikke føler det slik, mennesker som sliter, har det tungt og ikke ( forstår ) meningen med livet.

Lenke til kommentar
Hvordan behandler du alle de riktige opplysningene i bibelen, og hva skal du da gjøre?

Hva i all verden er det du babler om? Kan du for en gangs skyld prøve å komme med noe det går an å svare på?

Finnes sikkert ett vell av selvmotsigelser i Bibelen, har ikke lest den selv fullt ut.

Men det er jo ganske naturlig.

Bibelen er forfattet på bakgrunn av mange skrifter etterlatt av forskjellige disipler og ( vitner ).

Da skulle det ikke mangle at forskjellige varianter av hendelser, utsagn osv skulle forekomme.

Selv i dag vil en kunne få forskjellige varianter hvordan enkelte oppfatter f.eks. en hendelse dagen før, en skal da ikke forvente at dette da skal stemme 100% når det skrives ned i ettertid.

6876642[/snapback]

Nemlig. Og dermed er det tåpelig å tro på det som står i den, eller basere livet sitt på den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvordan behandler du alle de riktige opplysningene i bibelen, og hva skal du da gjøre?

Hva i all verden er det du babler om? Kan du for en gangs skyld prøve å komme med noe det går an å svare på?

6879919[/snapback]

Vennligst prøv å være litt høfligere. Hvis fantasien ikke strekker til, så er det ikke mitt problem ... :)

(Pricks @ 16/09-2006 : 18:20)

Hva skal man gjøre når man finner alle feilene og selvmotsigelsene i bibelen da? Ignorere dem og late som ingenting?

(PencilCase @ 16/09-2006 : 20:18)

Hva er det som er forvirrende med spørsmålet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva er relevansen i spørsmålet? Hva vil du frem til? Hvilke riktige opplysninger, og hva har de med saken å gjøre?

6881107[/snapback]

Relevansen ligger i at du kommer med ikke spesifikke påstander om selvmotsigelser/feil i bibelen som ikke skal ignoreres. Hva da med de "riktige" ting som står i bibelen, skal de ignoreres?

Lenke til kommentar
Hva er relevansen i spørsmålet? Hva vil du frem til? Hvilke riktige opplysninger, og hva har de med saken å gjøre?

6881107[/snapback]

Relevansen ligger i at du kommer med ikke spesifikke påstander om selvmotsigelser/feil i bibelen som ikke skal ignoreres. Hva da med de "riktige" ting som står i bibelen, skal de ignoreres?

6881185[/snapback]

Gi noen eksempler på de "riktige" tingene da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6881107[/snapback]

6881185[/snapback]

Gi noen eksempler på de "riktige" tingene da.

6881641[/snapback]

De ti bud.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvordan kan man påstå at "Du skal ikke stjele" er en opplysning?

Og hvis den er det, hvordan kan man påstå at det objektivt er en korrekt opplysning?

6881898[/snapback]

Jeg har ikke påstått at det er en opplysning. Ellers så forstår jeg sammenhengen i de ti bud som helt logiske for å være siviliserte.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan være enig i at i et samfunn hvor personlig eiendom er et grunnprinsipp (noe som ikke er et universelt prinsipp, det finnes mange samfunn hvor alle eiendeler er eid av en familie eller av hele samfunnet) så er det veldig smart med en lov eller regel som sier at man ikke skal stjele.

Men det var jo ikke det nye testamentet som oppfant konseptet, for guds skyld(!)

Det var et grunnleggende samfunnskonsept i tusenvis av år før jødene rotet seg bort i ørkenen.

Lenke til kommentar

6881107[/snapback]

6881185[/snapback]

Jeg skjønner fortsatt ikke relevansen. Det du gjør nå er bare å gjenta spørsmålet som du fortsatt ikke har klart å forklare relevansen av.

Lenke til kommentar

Du må tro, så vil du møte Gud. - Vanlig argument fra kristne

Hva er poenget med å være så hemmelighetsfull? Tenk hvor fantastisk verden hadde vært om Gud hadde vært overalt og utført mirakler osv. Hadde det virkelig vært en Gud så hadde det ikke vært tvil om det engang.

Jeg klarer bare ikke å begripe hvorfor det skal være så vanskelig å komme i kontakt med Gud. Hvorfor har ikke alle kontakt med Gud fra den dagen de fødes? Gi meg en god grunn. Er det fordi du må fortjene det? Må du først være "et godt menneske", tro 100% på Gud, ikke ha noen tvil i ditt hjerte? Why? Hvorfor kan han ikke bare vise seg og fjerne all tvil? Er han bare glad i mennesker som blindt tror? Elsker han ikke mennesker som har tvil i sitt hjerte?

Gud fremstår for meg som veldig ubamhjertig mot de som ikke tror. Og historien er full av eksempler på at de som ikke tror går det galt med som straff. Er det for å forsøke å skremme folk til å tro? Hva slags Gud er det dreper fordi du ikke tror på ham, og lever etter hans regler?

Du tror ikke nok - Vanlig argument fra kristne

Hvor mye er nok? Jeg har åpnet mitt hjerte, åpnet døren og ropt ut etter Gud. Intet svar fikk jeg. Hvorfor? Må jeg gå igjennom en lang og hard prossess for å møte Gud? Må jeg leve et liv etter boken så jeg kanskje møter Gud etter jeg er død?

Det er et enkelt svar på alle mine spørsmål. Det finnes ingen Gud.

Det enkleste svaret er ofte det rette.

Lenke til kommentar
Du må tro, så vil du møte Gud. - Vanlig argument fra kristne

Hva er poenget med å være så hemmelighetsfull? Tenk hvor fantastisk verden hadde vært om Gud hadde vært overalt og utført mirakler osv. Hadde det virkelig vært en Gud så hadde det ikke vært tvil om det engang.

Jeg klarer bare ikke å begripe hvorfor det skal være så vanskelig å komme i kontakt med Gud. Hvorfor har ikke alle kontakt med Gud fra den dagen de fødes? Gi meg en god grunn. Er det fordi du må fortjene det? Må du først være "et godt menneske", tro 100% på Gud, ikke ha noen tvil i ditt hjerte? Why? Hvorfor kan han ikke bare vise seg og fjerne all tvil? Er han bare glad i mennesker som blindt tror? Elsker han ikke mennesker som har tvil i sitt hjerte?

Ingen som aldri har møtt Gud på noen måte kan klare å tro 100 %. Det sier seg selv. Jeg tror heller det står på å ønske. Hvis du virkelig ønsker å møte Gud, og gjør noe med det, altså du oppsøker Han, gjennom bønn, bibellesning, går på møter osv. så vil du finne Han :)

Gud fremstår for meg som veldig ubamhjertig mot de som ikke tror. Og historien er full av eksempler på at de som ikke tror går det galt med som straff. Er det for å forsøke å skremme folk til å tro? Hva slags Gud er det dreper fordi du ikke tror på ham, og lever etter hans regler?

Hvorfor skal alle trekke paralleller med straff?

Gud er fullkommen, og kan kun omgås fullkomne. Dette er umulig for oss, og vi må derfor få Jesus til å ta syndene for oss. Det er så enkelt som å si "ja".

Jeg skal ha fest, og inviterer hele bygda. Mange kommer, men en del kommer ikke, fordi de tror jeg kødder :p Dagen etterpå får jeg bank fordi de "ikke fikk komme".

Dum sammenligning, men dere ser tegninga..?

Du tror ikke nok - Vanlig argument fra kristne

Hvor mye er nok? Jeg har åpnet mitt hjerte, åpnet døren og ropt ut etter Gud. Intet svar fikk jeg. Hvorfor? Må jeg gå igjennom en lang og hard prossess for å møte Gud? Må jeg leve et liv etter boken så jeg kanskje møter Gud etter jeg er død?

Det er et enkelt svar på alle mine spørsmål. Det finnes ingen Gud.

Det enkleste svaret er ofte det rette.

Jeg ser ut fra inlegget ditt, at du ikke åpnet ditt hjerte. Du trekker jo konklusjonen - det finnes ingen Gud. Hvis du tror det, så kan du jo ikke åpne ditt hjerte til Gud? (som ifølge deg ikke finnes)

Hvis du virkelig ønsker å se Gud, og samtidig oppsøker Han, gjennom bønn, bibel, møter etc. så vil du finne Han.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha fest, og inviterer hele bygda. Mange kommer, men en del kommer ikke, fordi de tror jeg kødder :p Dagen etterpå får jeg bank fordi de "ikke fikk komme".

Hvis jesus eller gud personlig inviterer meg til fest eller til å bli kristen blir debatten en helt annen.

Hvis du hører rykter om fest, men ikke får bekreftet fra de som bor i huset eller noen som faktisk er på festen at det er sant... Møter du da opp?

Edit: Og den holdningen om at "hvis du ikke tror vil du aldri skjønne hvorfor vi tror" holdningen er ikke akkurat skapt for å frelse din neste, det er mer en arrogant og ignorant unnskyldning for hvorfor du er kristen.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Ingen som aldri har møtt Gud på noen måte kan klare å tro 100 %. Det sier seg selv. Jeg tror heller det står på å ønske. Hvis du virkelig ønsker å møte Gud, og gjør noe med det, altså du oppsøker Han, gjennom bønn, bibellesning, går på møter osv. så vil du finne Han :)
Høres mer ut som forsterkning av egen overbevisning i utgangspunktet at en tror at en overmakt eksisterer, enn en form for åpenbaring av sannhet.

Hvorfor skal alle trekke paralleller med straff?

Gud er fullkommen, og kan kun omgås fullkomne. Dette er umulig for oss, og vi må derfor få Jesus til å ta syndene for oss. Det er så enkelt som å si "ja".

Så frem til Jesus sin oppstandelse så var alle fucked? Virker noe urettferdig mot alle andre som levde før og i områdene borte fra der kristendommen oppstod. :)

Vil heller si at folkene på andre steder på kloden som ikke fikk komme til "festen" og heller må "brenne i helvete" ville hatt god motivasjon til å gi deg litt skallebank :)

Jeg ser ut fra inlegget ditt, at du ikke åpnet ditt hjerte. Du trekker jo konklusjonen - det finnes ingen Gud. Hvis du tror det, så kan du jo ikke åpne ditt hjerte til Gud? (som ifølge deg ikke finnes)

Hvis du virkelig ønsker å se Gud, og samtidig oppsøker Han, gjennom bønn, bibel, møter etc. så vil du finne Han.

Høres igjen ut som forsterkning av egen overbevisning i utgangspunktet at en tror at en overmakt eksisterer, enn en form for åpenbaring av sannhet.

EDIT: Bra kommentar tofagerl.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Hvis jesus eller gud personlig inviterer meg til fest eller til å bli kristen blir debatten en helt annen.

Hvis du hører rykter om fest, men ikke får bekreftet fra de som bor i huset eller noen som faktisk er på festen at det er sant... Møter du da opp?

Nei, men derfor kan du gå og spørre de i huset om de kan bekrefte dette ;)

Med andre ord søke Herren.

Edit: Og den holdningen om at "hvis du ikke tror vil du aldri skjønne hvorfor vi tror" holdningen er ikke akkurat skapt for å frelse din neste, det er mer en arrogant og ignorant unnskyldning for hvorfor du er kristen.

6885759[/snapback]

Var den rettet mot meg? Jeg sa ikke at du måtte tro, men ønske. Hvis du ønsker å møte Herren, og gjør noe med det, så vil han vise seg, og troen vil komme etterhvert :)

Mennesket i seg selv klarer ikke 100% å tro på en Gud. Troen er en gave som kommer når man tar i mot Jesus.

"Av tro er dere frelst, ikke av gjerninger. Dette er en Guds gave".

Troen er noe som følger med. Det er det fine :) Derfor kan ingen si "jeg klarer ikke å tro".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...