Lemkin Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Nei, det gidder jeg ikke finne noe svar på. Hvis du ikke ser egenverdi i respekt for andre mennesker er det åpenbart dypere forskjeller mellom oss enn det som kan utdypes her og nå. 6861345[/snapback] Dette er en stråmann, en dårlig sådan. Jeg ser vedien i å ha respekt for andre mennesker, men kun de jeg mener fortjener det. Jeg ser ingen verdi i å respektere noe som religion. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Nå syntes jeg folk går langt i å benekte andres religioner her, og det vil jeg personlig ha meg frabedt!Man skal ha respekt for andres trosretninger, selv om man er ateist. 6861267[/snapback] Når ble religion et emne man ikke fikk diskutere? Deltagelse er frivillig, nettopp fordi det kan gå hardt for seg. Hvis man ikke er sikker i sin tro (eller mangel derav), så vil man nok føle seg veldig truffet. Jeg har enda ikke blitt personlig truffet av en kommentar imot vitenskapen her inne, selv om jeg tror på den; hvorfor ber du ikke folk respektere det? Religion er ikke et frikort, ihvertfall ikke her. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 nå har det kommet litt off-t her. ber om saklige svar på mitt forrige innlegg. (å si at religion er noe negativt er å stryke alt under en kam. religion er så mye forskjellig og har ingen gitt felles definisjon) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Nå syntes jeg folk går langt i å benekte andres religioner her, og det vil jeg personlig ha meg frabedt!Man skal ha respekt for andres trosretninger, selv om man er ateist. 6861267[/snapback] Når ble religion et emne man ikke fikk diskutere? Deltagelse er frivillig, nettopp fordi det kan gå hardt for seg. Hvis man ikke er sikker i sin tro (eller mangel derav), så vil man nok føle seg veldig truffet. Jeg har enda ikke blitt personlig truffet av en kommentar imot vitenskapen her inne, selv om jeg tror på den; hvorfor ber du ikke folk respektere det? Religion er ikke et frikort, ihvertfall ikke her. 6861507[/snapback] Jeg ber bare folk om å vise litt respekt og omtanke, det er ikke snakk om å la være å diskutere. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Gud er ingen nødvendig faktor. Heller ikke religion. Det er det vi forsøker å vise. Hvis Gud ikke finnes, men du (og andre) er oppdratt slik at Gud er nødvendig for dere, da er dere gjort unødvendig avhengige av en illusjon og en løgn. 6860831[/snapback] Men hva om Gud finnes? Er han da en overflødig faktor? Da er troen veien til en himmel eller et helvete (ikke les det som at jeg dømmer dere som ikke tror her). Hvis Gud ikke finnes så kanskje jeg hadde følt meg bedratt for noe, men religionen har ikke gjort annet enn positivt mellom meg og andre mennesker. Jeg har etiske normer som svarer til normal folkeskikk og nestekjærlig behandling av alle mennesker. 6861228[/snapback] Religion har gjort mye positivt. Men religion har forårsaket veldig veldig mye negativt opp gjennom historien. Og jeg synes det er negativt dersom folk tror på en løgn, og ikke ser verdi i sitt eget liv og den virkeligheten de lever i, men må få servert 'meningen' gjennom noe som sansynligvis ikke er riktig en gang. Gud har ingen påviselig inngripen i vårt liv. De fleste fenomen som noen tolker som religiøse, kan forklares naturlig. Ingen av de svar vitenskapen mangler er av en art som er over vitenskapen. Innføring av Gud som forklaring gir ikke svar, men tvert imot flere problem som må løses. Gud har altså ingen relevans for vår daglige eksistens her på jorden. "Men hva om Gud finnes? Er han da en overflødig faktor? Da er troen veien til en himmel eller et helvete ... " Hva om man følger feil religion, og en eller annen annen religion er den korrekte? Hva med alle menneskene som aldri er blitt fortalt om Gud og aldri har hatt sjansen til å tro på Gud? Jeg synes ikke frykten for helvete er noe godt argument. Og det sier ikke så mye pent om Gud dersom han bruker frykt for å skremme oss til å tro, gjør det vel? Postet denne på side 2; Blaise Pascal (1623-1662) var en annen som også med sannsynlighetsregning og han hadde en artig behandling av sannsynligheter som dreier seg om Guds eksistens. Pascal sier at dersom Gud eksisterer så skal man leve som en god kristen og dersom han ikke finnes har det ikke noe betydning. Gevinsten ved å leve som en god kristen er enten full pott eller ingenting, dersom vi antar at Gud eksisterer. Dersom han ikke eksisterer vil uansett utfallet være verdt 0. Siden det er en viss sannsynlighet for at Gud eksisterer vil forventningsverdien være positiv ved å leve som en god kristen og 0 dersom man ikke gjør det. Altså skal men uansett leve som en god kristen. Pascal presenterte dette resonnementet uten å innføre begrepet forventnings-verdi. 6853012[/snapback] Vi har jobbet en del om "subjektive sannheter" i e.historie (platons idélære), samfunnsfag (etikk) og religion på skolen. det er et uttrykk man kan bruke om hva man vil. som et ytterpunkt kunne jeg brukt det til å si at jeg fornekter matematikkens regler som ved at 1+1=3,14 er min subjektive sannhet. 6861228[/snapback] Uansett er en slik subjektiv sannhet ikke relevant i forhold til virkeligheten. Det blir en sannhet som kun eksisterer i fantasien. Og der bør den forbli. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 nå har det kommet litt off-t her. ber om saklige svar på mitt forrige innlegg. (å si at religion er noe negativt er å stryke alt under en kam. religion er så mye forskjellig og har ingen gitt felles definisjon) 6861609[/snapback] Det som er negativt med all religion er postuleringen av sannheter, og forventningen om at man skal tro på disse uten skikkelig begrunnelse. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Til Pascal (selv om han er død): Hvis den eneste motivasjonen for å være en god kristen er å gjøre Gud glad, og ikke fordi man er et godt menneske som ønsker andre mennesker godt, så er man ikke en god kristen. En god kristen gjør ikke gode handlinger med egoistiske baktanker, de eneste gode handlingene er de utført av gode mennesker med gode intensjoner. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 nå har det kommet litt off-t her. ber om saklige svar på mitt forrige innlegg. (å si at religion er noe negativt er å stryke alt under en kam. religion er så mye forskjellig og har ingen gitt felles definisjon) 6861609[/snapback] Det som er negativt med all religion er postuleringen av sannheter, og forventningen om at man skal tro på disse uten skikkelig begrunnelse. 6861834[/snapback] Begrunnelse; frelse, himmelen, evig liv etter døden godt nok for meg.. jeg er ikke så rasjonell og vet med meg selv at det jeg tror er det rette, samme hva slags begrunnelser som blir gitt mot meg.. det betyr ikke at jeg kan forklare alt riktignok, men det holder.. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] I forbindelse din tråd skriver du: jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt.... Nå skjønner jeg det slik at du selv mener deg fortjent til ett tegn fra Gud. Men som Jesus sa: De første skal bli de siste og de siste skal bli de første.. Endret 15. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] I forbindelse din tråd skriver du: jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt.... Nå skjønner jeg det slik at du selv mener deg fortjent til ett tegn fra Gud. Men som Jesus sa: De første skal bli de siste og de siste skal bli de første.. 6866190[/snapback] Akkurat å være døpt og konfirmert er bra, men det som gir deg frelse er gjennom å be Jesus komme inn i livet sitt og tro at Han døde for dine synder. For å kunne kjenne Jesus i hverdagen så må du tilbringe litt tid med ham. Les litt i Bibelen, det står at troen kommer gjennom det. Begynn i Johannes Evangelium hvis du ikke er vant til å lese. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hva skal man gjøre når man finner alle feilene og selvmotsigelsene i bibelen da? Ignorere dem og late som ingenting? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 edit:Har du følt sorg før? Hvordan behandler vitenskapen den? 6857038[/snapback] Fint spørsmål Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hva skal man gjøre når man finner alle feilene og selvmotsigelsene i bibelen da? Ignorere dem og late som ingenting? 6875543[/snapback] Hvordan behandler du alle de riktige opplysningene i bibelen, og hva skal du da gjøre? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hva skal man gjøre når man finner alle feilene og selvmotsigelsene i bibelen da? Ignorere dem og late som ingenting? 6875543[/snapback] Finnes sikkert ett vell av selvmotsigelser i Bibelen, har ikke lest den selv fullt ut. Men det er jo ganske naturlig. Bibelen er forfattet på bakgrunn av mange skrifter etterlatt av forskjellige disipler og ( vitner ). Da skulle det ikke mangle at forskjellige varianter av hendelser, utsagn osv skulle forekomme. Selv i dag vil en kunne få forskjellige varianter hvordan enkelte oppfatter f.eks. en hendelse dagen før, en skal da ikke forvente at dette da skal stemme 100% når det skrives ned i ettertid. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe . Endret 16. september 2006 av Dark Archon Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe . 6877462[/snapback] Javel, hvor tydeligere enn dette kan man bli ... :!: Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe . 6877462[/snapback] Jeg tror ikke på noen form for gud/religion rett og slett fordi ingen stemmer overens med mitt syn på livet. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe . 6877462[/snapback] Jeg tror ikke på noen form for gud/religion rett og slett fordi ingen stemmer overens med mitt syn på livet. 6877843[/snapback] Ja det er mange som har problemer med det og det er forståelig. Men tror du på livet i seg selv? Alle har sin tilmålte tid her på jorden, noen lever lengre enn andre, noen dør desverre unge, men vi har alle en mulighet for å påvirke situasjonen rundt oss. Endret 16. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Jeg har langt om lenge sett etter tegn fra gud eller noen annen skapning, et uforklarlig tegn som vil forandre min verden, men jeg har ikke sett noe. Hva kan det komme av?(jeg er døpt og konfirmert i kirka så det er sagt) 6843110[/snapback] Jeg vet ikke hel nøyaktig, men mitt synspunkt er at det er bedre å tro på noe enn å ikke tro på noe . 6877462[/snapback] Javel, hvor tydeligere enn dette kan man bli ... :!: 6877587[/snapback] Ikke veldig . Hvem tror du jeg er, Pål T. Jørgensen? Endret 16. september 2006 av Dark Archon Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg tror ikke på noen form for gud/religion rett og slett fordi ingen stemmer overens med mitt syn på livet. 6877843[/snapback] Det er veldig få religioner som faktisk passer til en livsstil hvor man ikke ønsker å få dårlig samvittighet når man har sex, drikker alkohol, har det moro, gjør tabber og er menneskelig. Kanskje vi kan starte en hvor vi ikke forlanger noe av noen, men jeg tviler på at vi får tilhengere. Religiøse flest virker til å ville få beskjed om hva de skal og ikke skal gjøre og mene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå