Pricks Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 lathorv: All den tid religion er 100% irrasjonelt og basert på kun ting som ikke er observerbare, så er det selvsagt fullstendig fravær av vitenskap. Vitenskap og religion er inkompatible. De forutsetter to helt forskjellige måter å tenke på. 7011624[/snapback] Ingen av dem baserer seg på hverandre, men de kan kombineres uten konflikter. Ingen av dem utelukker den andre. 7011635[/snapback] Jo, de gjør faktisk det. Religion forutsetter irrasjonell tankegang og blind underkastelse. Vitenskap forutsetter rasjonell tankegang og kritisk tenkning. Jeg forholder meg til den i tillegg til "den reelle virkeligheten som jeg kan ta og føle på", fordi jeg har blitt lært opp til, og tror personlig på at denne er sann:) 7011904[/snapback] Altså trur du blindt på det andre har fortalt deg om noe ingen kan bevise. Særlig når man vet at såkalte "religiøse opplevelser" kun er fysiske reaksjoner (f.eks. hjernevasking, mangel på oksygen, psykisk sykdom, narkorus el.l.), så er det uholdbart å tro at det finnes noe overnaturlig. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 pricks vi trenger ikke ta samme diskusjonen i 2 tråder.. 2 like innlegg fra deg og 2 like svar fra meg her er hva jeg skrev i religion/statistikk-shit tråden: Problemet er at bakgrunnen for tro er noe vitenskapen har funnet ut av for lengst. Årsaker kan være f.eks.: - Psykose - Forgiftning - Oksygenmangel - Hjernevask Vitenskapen har for lengst forklart såkalte "religiøse opplevelser". 7015819[/snapback] Vitenskap er fastsatte ting man kan observere, men det du presenterer er ikke fullstendig og alment godtatt vitenskap. At noen former for religiøsitet grunner på slike argumenter betyr ikke at all religiøsitet gjør det. Unntak bekrefter ikke regelen i vitenskapen. Det er også stor forskjell på at "vitenskapen" kan påvise og i en viss grad skape religiøs følelse og at den kan forklare den, og enhver årsak til fenomenet. Jeg synes du skal være litt mer forsiktig i bruken din av "Vitenskapen sier..." jeg kombinerer det helt fint.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Og den bruker som ikke klarer å debattere seriøst og skikkelig fra nå av - kan vente seg en kjapp ferie fra forumet. Nå diskuterer vi SAKLIG og HØFLIG med hverandre. Ellers ender vi opp med tilstander PRS hadde for 1 år siden. Vil vi det? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Vitenskap er fastsatte ting man kan observere, men det du presenterer er ikke fullstendig og alment godtatt vitenskap. Jo, for man vet hvordan hjernen reagerer i ulike sammenhenger, og har gjenskapt "religiøse opplevelser" i laboratorier. At noen former for religiøsitet grunner på slike argumenter betyr ikke at all religiøsitet gjør det. Det er nettopp det som er tilfelle. Vitenskapen har observert at såkalte "religiøse opplevelser" har helt naturlige forklaringer som enkelt kan gjenskapes under kontrollerte forhold. Vitenskapen kan altså forklare hvorfor enkelte mener å ha opplevd noe overnaturlig, og det er ingenting som tyder på at det faktisk finnes noe som er overnaturlig. Alt skjer i hjernen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå