Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne


Anbefalte innlegg

kristendommen slik det skal være er ingen religion. vi vet jo alle at ingen kan leve etter alle budene osv, det var nettopp derfor Jesus døde for oss. vi trenger kun å ta imot Han. Er det vanskelig å tro, kan vi be Han om hjelp!

 

 

Det finnes ingen klar definisjon på religion.

6850267[/snapback]

men mange forbinder religion med masse bud og bullshitt som man må leve riktig etter, stemmer ikke det? men du har rett der, ingen klar definisjon på religion, så det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Men sånn som jeg og mange andre tenker da.

6850282[/snapback]

 

Sant at mange forbinder religion med det, men vi glemmer at det finnes en hel del andre religioner en Kristendommen, Jødedommen og Islam som alle tre har det samme opphavet.

Flere asiatiske religioner feks. skiller seg mye ut ifra verdensreligionene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon som de to første, bortsett fra at jeg tilhører baptistsamfunnet. Det har ikke akkurat fått meg til å tenke mindre på trosgrunnlaget mitt.

 

Jo mer jeg tenker over det, jo vanskeligere blir det å tro. Men jeg kommer ikke lengre noen "sannhet" heller, selv om jeg tviler på den troen jeg ble opplært. Det er vanskelig å finne troen på egen hånd.

 

En interessant synsvinkel, vil kanskje være at bibelen kan ses på som Guds "stemme"/tegn fra Gud. Jeg har i alle fall større tiltro til at historien beskrevet i evangeliene er korrekt, enn til all verdens ånder og typen uttalelser som "Gud snakker gjennom meg NÅ!!" Det er egentlig det eneste vi har, når åndseliten virker splittet.

 

Så kommer problemet med teologi. Også her er man uenige, faktisk om hva bibelen sier. Det kan jeg ikke gå inn på nå, men jeg mener det sentrale i bibelen står i klartekst (kjærlighet osv.).

 

Hodet mitt fungerer sånn at verden virker umulig om ikke Gud står bak som skaper av universet og lovene som styrer det. Alt blir umulig om jeg trekker det langt. F.eks. tyngdekraft: Den er der. Vi kan måle den. Vi kaller den tyngdekraft. Ting oppfører seg sånn og sånn fordi tyngdekrafta er der. Men hvorfor er tyngdekrafta der?

 

Hvordan kan du se deg selv i speilet, og hvordan kan du reflektere over din egen eksistens mens du gjør det? Hvilke tanker gjør du deg, særlig når du innser at for noen år siden var alt dette helt ukjent og nytt for deg..?

 

Verden i seg selv, uten overnaturlige hendelser, er spesielt nok for at jeg skal kunne tro på en Gud. Riktignok har jeg en merkelig tro (som jeg ikke ønsker å stå til rette for her på forumet, blir bare en bisarr diskusjon), men den er der og påvirker hvordan jeg tenker og lever livet mitt.

 

Hmm.. Ja. Det var vel det jeg ville si. Jeg skjønner (i alle fall på mitt vis) hvordan du har det, og jeg tenker mye på det selv.

 

Joh. 14:11 - "Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld."

Tygg på den. Det gjør jeg for tida.

Endret av auduuun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er i samme situasjon som de to første, bortsett fra at jeg tilhører baptistsamfunnet. Det har ikke akkurat fått meg til å tenke mindre på trosgrunnlaget mitt.

 

Jo mer jeg tenker over det, jo vanskeligere blir det å tro. Men jeg kommer ikke lengre noen "sannhet" heller, selv om jeg tviler på den troen jeg ble opplært. Det er vanskelig å finne troen på egen hånd.

 

En interessant synsvinkel, vil kanskje være at bibelen kan ses på som Guds "stemme"/tegn fra Gud. Jeg har i alle fall større tiltro til at historien beskrevet i evangeliene er korrekt, enn til all verdens ånder og typen uttalelser som "Gud snakker gjennom meg NÅ!!" Det er egentlig det eneste vi har, når åndseliten virker splittet.

 

Så kommer problemet med teologi. Også her er man uenige, faktisk om hva bibelen sier. Det kan jeg ikke gå inn på nå, men jeg mener det sentrale i bibelen står i klartekst (kjærlighet osv.).

 

Hodet mitt fungerer sånn at verden virker umulig om ikke Gud står bak som skaper av universet og lovene som styrer det. Alt blir umulig om jeg trekker det langt. F.eks. tyngdekraft: Den er der. Vi kan måle den. Vi kaller den tyngdekraft. Ting oppfører seg sånn og sånn fordi tyngdekrafta er der. Men hvorfor er tyngdekrafta der?

 

Hvordan kan du se deg selv i speilet, og hvordan kan du reflektere over din egen eksistens mens du gjør det? Hvilke tanker gjør du deg, særlig når du innser at for noen år siden var alt dette helt ukjent og nytt for deg..?

 

Verden i seg selv, uten overnaturlige hendelser, er spesielt nok for at jeg skal kunne tro på en Gud. Riktignok har jeg en merkelig tro (som jeg ikke ønsker å stå til rette for her på forumet, blir bare en bisarr diskusjon), men den er der og påvirker hvordan jeg tenker og lever livet mitt.

 

Hmm.. Ja. Det var vel det jeg ville si. Jeg skjønner (i alle fall på mitt vis) hvordan du har det, og jeg tenker mye på det selv.

 

Joh. 14:11 - "Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld."

Tygg på den. Det gjør jeg for tida.

6850356[/snapback]

Veldig bra! :) Bibelen er skrevet av Gud gjennom mennesker, ja :) Så det stemmer jo det.

Lenke til kommentar
F.eks. tyngdekraft: Den er der. Vi kan måle den. Vi kaller den tyngdekraft. Ting oppfører seg sånn og sånn fordi tyngdekrafta er der. Men hvorfor er tyngdekrafta der?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity

 

Hvordan kan du se deg selv i speilet, og hvordan kan du reflektere over din egen eksistens mens du gjør det? Hvilke tanker gjør du deg, særlig når du innser at for noen år siden var alt dette helt ukjent og nytt for deg..?

http://en.wikipedia.org/wiki/Eyes

http://en.wikipedia.org/wiki/Thinking

http://en.wikipedia.org/wiki/Learning

 

Verden i seg selv, uten overnaturlige hendelser, er spesielt nok for at jeg skal kunne tro på en Gud.

Bare fordi du ikke har tilegnet deg en naturlig forklaring på eksistens og fenomener betyr ikke at det finnes en gudommelig kraft bak det.

Joh. 14:11 - "Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld."

Tygg på den. Det gjør jeg for tida.

At selv om en ikke tror på kristendommen så kan man tro på etikken og budskapet bibelen prøver å gi om mennesklig tilværelse?

 

Veldig bra! smile.gif Bibelen er skrevet av Gud gjennom mennesker, ja smile.gif Så det stemmer jo det.

Du skylder meg en serviett, jeg spyttet kaffi over hele skjermen min når jeg leste det der.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Verden i seg selv, uten overnaturlige hendelser, er spesielt nok for at jeg skal kunne tro på en Gud.

Bare fordi du ikke har tilegnet deg en naturlig forklaring på eksistens og fenomener betyr ikke at det finnes en gudommelig kraft bak det.

6850474[/snapback]

Jeg personlig kan ikke forstå at noen kan tro at alt er til ved the big bang... Og jeg ville ikke akkurat kalt the big bang en naturlig forklaring på eksistens og fenomener.

 

Men la fyren få ha sin tro, så har du din :)

Lenke til kommentar
Jeg personlig kan ikke forstå at noen kan tro at alt er til ved the big bang... Og jeg ville ikke akkurat kalt the big bang en naturlig forklaring på eksistens og fenomener.

 

Men la fyren få ha sin tro, så har du din :)

6850515[/snapback]

Jeg har ingen relegiøs tro, og har egentlig ingen personelig interesse i "hvordan det hele startet", men å tro at en gudommelig skapning har skapt alt høres for meg ut som et enkelt svar på et dypt og vanskelig spørsmål.

 

Om vitenskapen finner et endelig svar er usikkert, det skjer alltids fremskritt og nye svar, bevis og teorier som forhåpentligvis leder til en sannhet til slutt.

 

“All I know is I know nothing” - Socrates

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Veldig bra! :) Bibelen er skrevet av Gud gjennom mennesker, ja :) Så det stemmer jo det.

6850420[/snapback]

Så her var ikke fri vilje med i bildet? Ingen redigeringer fra mennesker? Ikke fire forskjellige evangelier som forteller forskjellige historier? Utelatte evangelier som forteller _veldig_ forskjellige historier?

6850522[/snapback]

Fri vilje jo, seff.. men redigering nei.. naturligvis går noe bort i oversettelser og sånt. De fire evangeliene forteller ikke helt forskjellige historier, noen nevner noen historier de andre ikke gjør. Det var en grunn til at de utelatte evangeliene ble utelatt. Husker ikje alt det der nå, som sagt så er jeg ingen teolog.

Lenke til kommentar
Hodet mitt fungerer sånn at verden virker umulig om ikke Gud står bak som skaper av universet og lovene som styrer det. Alt blir umulig om jeg trekker det langt. F.eks. tyngdekraft: Den er der. Vi kan måle den. Vi kaller den tyngdekraft. Ting oppfører seg sånn og sånn fordi tyngdekrafta er der. Men hvorfor er tyngdekrafta der?

 

Hvordan kan du se deg selv i speilet, og hvordan kan du reflektere over din egen eksistens mens du gjør det? Hvilke tanker gjør du deg, særlig når du innser at for noen år siden var alt dette helt ukjent og nytt for deg..?

 

Verden i seg selv, uten overnaturlige hendelser, er spesielt nok for at jeg skal kunne tro på en Gud. ...

6850356[/snapback]

Argument from incredulity

There are two types of this fallacy, depending on whether it's the arguer's own incredulity:

 

- "This is unexplainable" (meaning, of course, "I can't explain this"). This is the argument from personal incredulity, and it contains the unwritten assumption that the speaker is a superhuman genius who should be able to understand everything unless he is missing an assumption. So the superhuman genius concludes that some assumption (God, aliens, psi, whatever) is true.

 

- "Scientists cannot explain this" (meaning, of course, "as far as I know, science can't explain this"). This variation contains the unwritten assumption that scientists are superhuman geniuses and should be able to understand everything unless they are missing an assumption. This undue veneration of scientists is a form of scientism, or using science as an ersatz religion. On top of that, it is simply not true in many cases - scientists do have an explanation, and the speaker just doesn't know it.

-------

Ref: http://wiki.cotch.net/index.php/Argument_from_incredulity

 

 

Som jeg skrev til en annen i en annen tråd. Dersom du plutselig forsto hvordan verden og dens utrolige kompleksitet fungerte i detalj, det ville vært en virkelig mirakel. Det ville vært langt større grunn til å tro på Gud dersom du hadde denne innsikten, enn at du mangler denne innsikten. At du ikke forstår dette er derimot ikke noe mirakel, da evoulsjonen ikke har utviklet oss mennesker til å uten videre forstå slike ting da dette aldri har vært noen overlevelsesfaktor.

 

Tygg på den i stedet. ;)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Fri vilje jo, seff.. men redigering nei.. naturligvis går noe bort i oversettelser og sånt. De fire evangeliene forteller ikke helt forskjellige historier, noen nevner noen historier de andre ikke gjør. Det var en grunn til at de utelatte evangeliene ble utelatt. Husker ikje alt det der nå, som sagt så er jeg ingen teolog.

6850610[/snapback]

Den har ikke blitt redigert? Da kan du vel forklare de tusenvis av forandringene som er gjort i bibelen, lang tid etter at apostlene gikk henn, og skriftene ble kopiert manuelt for hånd av munker/prester osv. Jeg drar dette som eksempel i flere diskusjoner rundt bibelen for det er et utrolig viktig poeng. Bibelen har forandret seg. Historien om Jesus som redder den prostituerte fra steining og sier "Den uten synd skal kaste den første sten"(eller noe i den duren) eksisterer ikke i tildige manuskripter av bibelen , dette er ikke "lost in translation, dette er ting som er bokstavelig talt flettet inn. Også flere andre relativt store forandringer er gjort i bibelen i hundreårene etter jesus sin død, for å evt passe kirkens standpunkt osv.

Lesestoff

Lesestoff 2

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Fri vilje jo, seff.. men redigering nei.. naturligvis går noe bort i oversettelser og sånt. De fire evangeliene forteller ikke helt forskjellige historier, noen nevner noen historier de andre ikke gjør. Det var en grunn til at de utelatte evangeliene ble utelatt. Husker ikje alt det der nå, som sagt så er jeg ingen teolog.

6850610[/snapback]

Den har ikke blitt redigert? Da kan du vel forklare de tusenvis av forandringene som er gjort i bibelen, lang tid etter at apostlene gikk henn, og skriftene ble kopiert manuelt for hånd av munker/prester osv. Jeg drar dette som eksempel i flere diskusjoner rundt bibelen for det er et utrolig viktig poeng. Bibelen har forandret seg. Historien om Jesus som redder den prostituerte fra steining og sier "Den uten synd skal kaste den første sten"(eller noe i den duren) eksisterer ikke i tildige manuskripter av bibelen , dette er ikke "lost in translation, dette er ting som er bokstavelig talt flettet inn. Også flere andre relativt store forandringer er gjort i bibelen i hundreårene etter jesus sin død, for å evt passe kirkens standpunkt osv.

Lesestoff

Lesestoff 2

6850682[/snapback]

jeg kan dessverre ikke forklare det der, men jeg velger å tro på det som står i bibelen. og om det er sant det du sier, så står det i Johannes Åpenbaring at "Den som legger noe til denne bok, den skal det bli pålagt alle plagene det står skrevet om i denne bok, og den som trekker fra noe i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre..."

Lenke til kommentar

-Vitenskap fornekter ikke religion

-Religion fornekter ikke vitenskap

-Enkelte vitenskapsmenn fornekter religion (fordi de nekter for en slik forklaring, <<blottet for egne tanker og bevis>>)

-Enkelte teologer fornekter vitenskap (ikke at jeg skjønner hvorfor)

 

Jeg tror at Gud ligger bak vitenskap. Gud har skapt jorden og det som fyller den. Ikke nødvendigvis på 6 dager à 24 timer, og ikke med Adam og Eva, men kanskje med primater som etter tilpasning ble dagens mennesker for den saks skyld.

Mosebøkene (hovedsaklig: skapelsen og de gamle lovene) har ukjent opphav. Min teori er at skapelsen var Israelsfolkets tradisjonelle forklaring på starten, og har dermed kommet med i bibelen. Jeg er altså definitivt ikke en mormoner som tror at bibelen falt ned fra himmelen.

Bibelen har nok også blitt revidert ved flere anledninger. Jeg mener man heller skal tolke budskapet i den som nevnt tidligere.

(veldig godt innlegg av auduuun ;) )

 

Tyngdekraften (gravitasjon) dreier seg om at objekter tiltrekkes tyngre objekter. Denne teorien fornekter ikke at Gud kan stå bak.

Spørsmål til gravitasjon og andre målbare, vitenskapelige ting:

-Hvorfor er det slik?

-Hvordan oppstod det?

-Hvordan oppstod elementene som måles?

Jeg synes big bang teorien er god. Jeg tror ikke blindt på at den stemmer. Om den stemmer tror jeg fortsatt noe må ha stått bak. Det samme gjelder alle vitenskapelige teorier mange bruker for å "motbevise" kristendommen.

 

 

Uansett: Diskusjoner som denne har blitt finnes det veldig mange av på forumet nå. Kunne sikkert vært greit å begynne å kun svare på 1. post (ikke at jeg gjør det i dette tilfellet).

 

 

Edit:

Til alle tall-fikserte som ikke ser grunnen til å tro;)

Blaise Pascal (1623-1662) var en annen som også med sannsynlighetsregning og han hadde en artig behandling av sannsynligheter som dreier seg om Guds eksistens. Pascal sier at dersom Gud eksisterer så skal man leve som en god kristen og dersom han ikke finnes har det ikke noe betydning. Gevinsten ved å leve som en god kristen er enten full pott eller ingenting, dersom vi antar at Gud eksisterer. Dersom han ikke eksisterer vil uansett utfallet være verdt 0. Siden det er en viss sannsynlighet for at Gud eksisterer vil forventningsverdien være positiv ved å leve som en god kristen og 0 dersom man ikke gjør det. Altså skal men uansett leve som en god kristen. Pascal presenterte dette resonnementet uten å innføre begrepet forventnings-verdi.

dessuten vil jeg kvalifisere de fleste norske kristne som "gode mennesker". mange ikke-kristne der også, men verdiene som kristne lever etter, er viktige for et godt samfunn. For de som ikke vet hva "kristne leveverdier er": nestekjærlighet. Om alle viste dette ville verden vært perfekt (ikke at alle kriste lever sånn heller).

så hvorfor skal folk la være å tro? de fleste unge kristne tenker selv om de tror.

 

edit2:

angående bibelens siste ord (forklart som copyright litt over her). jeg tror det er lagt til for at ikke fri fantasi skal herje og hvem som helst skal endre bibelen og presentere den som guds ord. og jeg tror at bibelen har trengt litt modernisering med tiden, så noen tekster er endret på. jeg tror ikke dette er mot guds vilje.

uansett har nok budskapet vært uforandret siden Jesu tid :)

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
"Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.

 

Du kan ikke vente på noe tegn fra Gud. Du er nødt til å tro at Jesus er Guds sønn, at han døde pga alle sin synd og sykdom, og stod opp igjen!

6850139[/snapback]

Blind tilbedelse, uten annet å forholde seg til enn at religion sier det skal være slik. Tro blindt, still ingen spørsmål... og du skal frelses.

6850181[/snapback]

kristendommen slik det skal være er ingen religion. vi vet jo alle at ingen kan leve etter alle budene osv, det var nettopp derfor Jesus døde for oss. vi trenger kun å ta imot Han. Er det vanskelig å tro, kan vi be Han om hjelp!

 

Er du en kristen vil du før eller siden få et møte med Gud såsant du søker Han da. Men jeg er ingen teolog, og har ikke alle svarene.

6850219[/snapback]

 

 

 

 

Og hvorfor kan ingen leve etter budene, jeg er ikke kristen så dessverre er det vanskelig å leve etter de første 3. , men de neste 7 er ikke lett, men fullt innenfor rekkevidde, at kristene ikke kan leve etter alle ser jeg på som hyklersk og et svakhetstegn.

Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne ønske at jeg var født for 250 000 år siden. På den tiden var det ingen Jesus, Muhammed, Buddha eller Moses å ta stilling til, det var ingen testamenter som fortalte oss hvordan vi skulle leve og vi kunne ikke være vantro fordi ingen visste hva tro var for noe. Jeg lurer på om alle menneskene som levde på den tiden gikk til himmelen eller om de endte opp i helvete.

 

Det var dårlig gjort av Jesus å komme ned som Guds sønn, slik at folk måtte aktivt velge å være kristen eller ikke; og dermed dømme seg selv.

Lenke til kommentar
Og hvorfor kan ingen leve etter budene, jeg er ikke kristen så dessverre er det vanskelig å leve etter de første 3. , men de neste 7 er ikke lett, men fullt innenfor rekkevidde, at kristene ikke kan leve etter alle ser jeg på som hyklersk og et svakhetstegn.

6853060[/snapback]

De 7 er litt mer omfattende enn som så. "Å slå ihjel", er ikke bare å drepe en menneskekropp. Det kan også være å si noe nedsettende om enn annens produkt (du har sikkert sagt at lillebrors lego-ting ikke er like fin som din etc).

Allikevel tror jeg at det var uoppnåelig sikter mer til moseloven og alle andre "bud" enn "de 10 bud", feks å gi bort 10% av det du eier til fattige etc etc etc..

 

Jeg skulle så gjerne ønske at jeg var født for 250 000 år siden. På den tiden var det ingen Jesus, Muhammed, Buddha eller Moses å ta stilling til, det var ingen testamenter som fortalte oss hvordan vi skulle leve og vi kunne ikke være vantro fordi ingen visste hva tro var for noe. Jeg lurer på om alle menneskene som levde på den tiden gikk til himmelen eller om de endte opp i helvete.

 

Det var dårlig gjort av Jesus å komme ned som Guds sønn, slik at folk måtte aktivt velge å være kristen eller ikke; og dermed dømme seg selv.

6853069[/snapback]

Gud er evig => Gud var for 250 000 år siden. Men skjønner hva du tenker på og kan ikke gi deg et svar på det.. Gud er rettferdig så det ordnet seg nok for dem som levde da også;)

Jesus er veien sannheten og livet. "INGEN kommer til Faderen uten ved meg". Jorden trengte en frelser. Før Jesus måtte jo folk likevel velge å tro på Gud og leve som jøder da..

 

StefyBoy er herved min personlige Helt  :)

Jeg likte resoneringen din  :D

6853076[/snapback]

:ermm: så ikke noe ressonering der i innlegget hans, ei heller noe som burde være sterkt nok til å gjøre han til helten din.. men men.. Intelligent svar fra SteffyBoy, ikke fra deg :tease:

Lenke til kommentar
ermm.gif så ikke noe ressonering der i innlegget hans, ei heller noe som burde være sterkt nok til å gjøre han til helten din.. men men.. Intelligent svar fra SteffyBoy, ikke fra deg harhar.gif

 

Den som kaller sin neste en «tåpe» skal svare for det i det brennende helvete.

Matt. 5: 22

 

 

Tenk litt på det du, mens jeg går og legger meg. God natt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...