Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne


Anbefalte innlegg

 

ja jeg er den jeg er så.. jeg bryr meg ikke om jeg ikke kan tegne, det var for å få frem ett poeng.

6960413[/snapback]

 

Nja, du "skylder" på "skaperen" for det du er, mener jeg da.

Hva er poenget ditt?

6960437[/snapback]

 

Jeg føler meg elsket av skaperen min.

 

Poenget mitt er at jeg tror vi alle er skapt med forskjellige talenter og egenskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

ja jeg er den jeg er så.. jeg bryr meg ikke om jeg ikke kan tegne, det var for å få frem ett poeng.

6960413[/snapback]

 

Nja, du "skylder" på "skaperen" for det du er, mener jeg da.

Hva er poenget ditt?

6960437[/snapback]

 

Jeg føler meg elsket av skaperen min.

 

Poenget mitt er at jeg tror vi alle er skapt med forskjellige talenter og egenskaper.

6960465[/snapback]

 

Javel så er vi alle født med forskjellighet, men det betyr kanskje ikke at man har noen begrensning på tillæring/utvikling av nye egenskaper?

Lenke til kommentar

 

ja jeg er den jeg er så.. jeg bryr meg ikke om jeg ikke kan tegne, det var for å få frem ett poeng.

6960413[/snapback]

 

Nja, du "skylder" på "skaperen" for det du er, mener jeg da.

Hva er poenget ditt?

6960437[/snapback]

 

Jeg føler meg elsket av skaperen min.

 

Poenget mitt er at jeg tror vi alle er skapt med forskjellige talenter og egenskaper.

6960465[/snapback]

 

Javel så er vi alle født med forskjellighet, men det betyr kanskje ikke at man har noen begrensning på tillæring/utvikling av nye egenskaper?

6960601[/snapback]

 

 

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener. Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener.  Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

6960631[/snapback]

 

Jeg tror at vi har i oss det som skal til for å lykkes ja! "man becomes what he dream" :yes:

 

Nå ar ikke jeg noen peiling på hva som står skrevet i eks. bibelen, men jeg mener å huske et utsagn som ligner på: "gud bor i hver og en av oss". Så hvis gud er et latent talent hos alle, så betyr det kanskje at vi kan bli gud ... :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener.  Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

6960631[/snapback]

 

Jeg tror at vi har i oss det som skal til for å lykkes ja! "man becomes what he dream" :yes:

 

Nå ar ikke jeg noen peiling på hva som står skrevet i eks. bibelen, men jeg mener å huske et utsagn som ligner på: "gud bor i hver og en av oss". Så hvis gud er et latent talent hos alle, så betyr det kanskje at vi kan bli gud ... :)

6960672[/snapback]

 

nå er du inne på noe serru.. Les litt bibel du. hehe. Gud er i oss alle. og i alt rundt oss..

 

blir nesten litt rørt jeg nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener.  Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

6960631[/snapback]

 

Jeg tror at vi har i oss det som skal til for å lykkes ja! "man becomes what he dream" :yes:

 

Nå ar ikke jeg noen peiling på hva som står skrevet i eks. bibelen, men jeg mener å huske et utsagn som ligner på: "gud bor i hver og en av oss". Så hvis gud er et latent talent hos alle, så betyr det kanskje at vi kan bli gud ... :)

6960672[/snapback]

 

nå er du inne på noe serru.. Les litt bibel du. hehe. Gud er i oss alle. og i alt rundt oss..

 

blir nesten litt rørt jeg nå.

6960708[/snapback]

 

Så, hvis du ble røra nok? Hva kan stoppe deg i å bli en god tegner? :yes:

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener.  Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

6960631[/snapback]

 

Jeg tror at vi har i oss det som skal til for å lykkes ja! "man becomes what he dream" :yes:

 

Nå ar ikke jeg noen peiling på hva som står skrevet i eks. bibelen, men jeg mener å huske et utsagn som ligner på: "gud bor i hver og en av oss". Så hvis gud er et latent talent hos alle, så betyr det kanskje at vi kan bli gud ... :)

6960672[/snapback]

 

nå er du inne på noe serru.. Les litt bibel du. hehe. Gud er i oss alle. og i alt rundt oss..

 

blir nesten litt rørt jeg nå.

6960708[/snapback]

 

Så, hvis du ble røra nok? Hva kan stoppe deg i å bli en god tegner? :yes:

6960744[/snapback]

 

jeg er fornøyd med den jeg er. er flink til andre ting.. hehe

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener.  Mener du at alle er utstyrt med tillæringsevne og egenskaper til å klare alt?

6960631[/snapback]

 

Jeg tror at vi har i oss det som skal til for å lykkes ja! "man becomes what he dream" :yes:

 

Nå ar ikke jeg noen peiling på hva som står skrevet i eks. bibelen, men jeg mener å huske et utsagn som ligner på: "gud bor i hver og en av oss". Så hvis gud er et latent talent hos alle, så betyr det kanskje at vi kan bli gud ... :)

6960672[/snapback]

 

nå er du inne på noe serru.. Les litt bibel du. hehe. Gud er i oss alle. og i alt rundt oss..

 

blir nesten litt rørt jeg nå.

6960708[/snapback]

 

Så, hvis du ble røra nok? Hva kan stoppe deg i å bli en god tegner? :yes:

6960744[/snapback]

 

jeg er fornøyd med den jeg er. er flink til andre ting.. hehe

6960761[/snapback]

 

Tviler ikke på at du er flink, og hvis du mener det, så kan du fint bruke den positive følelsen når du treffer på nye utfordringer som virker "over your head".

Lenke til kommentar

Enkelte ting kan man bare ikke lære, rett og slett fordi man ikke har talent.

Jeg har for eksempel ingen kunstneriske talenter, og suger noe vilt til å tegne/male etc.

Jeg kunne sikkert lære meg noen teknikker for å få det til å se sånn nogenlunde ut, men jeg kunne aldri blitt skikkelig flink.

 

Jeg er derimot ganske musikalsk, og uansett hva slags instrument jeg plukker opp klarer jeg fint å lære meg instrumentet å kjenne, og finner fort ut hvordan jeg spiller det jeg vil spille, uten at noen trenger å lære meg det, og jeg trenger ikke noter.

Andre er derimot ikke musikalske. De kan alltids lære seg å spille noen sanger, men de har ikke gehør og rytme på samme måte. Dette kan ikke læres.

 

Vi har enkelt og greit forskjellige talenter, og det er jo fint :)

Jeg tror Gud har gitt oss de talentene vi har, for at vi skal bruke det til noe bra.

Lenke til kommentar
Enkelte ting kan man bare ikke lære, rett og slett fordi man ikke har talent.

Jeg har for eksempel ingen kunstneriske talenter, og suger noe vilt til å tegne/male etc.

Jeg kunne sikkert lære meg noen teknikker for å få det til å se sånn nogenlunde ut, men jeg kunne aldri blitt skikkelig flink.

 

Hva er det som får deg til å tro dette? Talent er bare det at en har lettere for andre til å gjøre noe. Hvis jeg hadde hatt talent i fotball hadde jeg bare hatt lettere for andre å spille fotball, men jeg hadde ikke trengt å være noe god i fotball for det.

 

Virker som kristen tankegang er ganske selvundertrykkende, er det ingen av dere kristne som faktisk tror på dere selv? Ingen som tror at dere kan klare det dere selv har innbilt dere er umulig?

 

Jeg er derimot ganske musikalsk, og uansett hva slags instrument jeg plukker opp klarer jeg fint å lære meg instrumentet å kjenne, og finner fort ut hvordan jeg spiller det jeg vil spille, uten at noen trenger å lære meg det, og jeg trenger ikke noter.

Andre er derimot ikke musikalske. De kan alltids lære seg å spille noen sanger, men de har ikke gehør og rytme på samme måte. Dette kan ikke læres.

 

Jeg har lært meg veldig mye som jeg ikke har talent for, og som jeg hadde vansker med i starten. Jeg har lært meg å spille både trommer og bassgitar, uten at jeg har noe talten for å spille disse instrumentene. Det tok meg lang tid, men jeg mestret det til slutt. På samme måte har jeg på ingen måte lett for å lære meg mattematikk, men jeg klarte fortsatt å komme meg igjennom 3mx på VGS med en 4er i karakter.

 

Øvelse gjør mester, dette gjelder for alle. Til og med deg ;)

 

Vi har enkelt og greit forskjellige talenter, og det er jo fint :)

Jeg tror Gud har gitt oss de talentene vi har, for at vi skal bruke det til noe bra.

6962860[/snapback]

 

Talent er genetiske egenskaper som går i arv. Mennesker er forskjellige, har forskjellige egenskaper og tenker ulikt. Alt dette er i stor grad genetisk bestemt.

Lenke til kommentar

Tror ikke vi er uenige egentlig, virker som du bare argumenterer mot meg fordi du vil det.

Vi kan lære ting vi ikke har "talent" for, men ikke på samme måte som de som har talent.

 

Ta eksempelet mitt med musikk.

Når jeg har blitt kjent med et instrument, så hører jeg med en gang hvor en tone skal spilles. Hører jeg en melodi, kan jeg spille dette på gitaren min uten å tenke meg om på noen måte. Jeg kjenner mange som spiller gitar, og er ganske gode teknisk sett, men allikevel ikke har gehør til å ta dette av seg selv, og må gjerne ha tabs eller noter for å klare det.

Dette vil da si at de som ikke har gehør, ikke vil ha like lett som de med gehør for å lage eget materiale, improvisere etc.

 

Skjønner ikke at du kan være uenig i at noen har talent og noen ikke, det erfarer jeg ganske ofte..

 

Uansett har ikke dette noe med at jeg er kristen og gjøre.

Lenke til kommentar

Å diskutere hvorvidt talent er genetisk eller ikke er jo ingen vits, da et godt argument for de kristne uansett vil være at genene kommer fra gud :)

 

Når alt kommer til alt spiller vitenskap og slike ting liten rolle. Kristne og andre religiøse eller spirituelle mennesker velger å tro, og vi andre velger å tvile. Det er nok ikke så store forskjeller mellom oss. Kanskje er det et religiøst gen, kanskje ser noen på livet litt forskjellige, kanskje er det miljøbetinget, eller kanskje det er helt tilfeldig.

 

Det som er viktig er at vi har respekt for andres "valg" når det gjelder tro og livssyn.

 

Nå føler jeg meg litt som biskop Tutu her, men det får gå.

 

Edit: Litt opprydding i språket. Når man føler seg som Tutu kan man ikke skrive som en idiot.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Problemet er jo at de fleste her ikke tviler, men "har bevis på" at Gud ikke finnes, selv om dette ikke kan bevises.

Jeg har stor forståelse for de som ikke tror på Gud, men de som "vet" at det ikke finnes en Gud har jeg større problemer med å forstå.

Men jeg respekterer dem for det :)

6964109[/snapback]

 

Det er den som påstår at Gud eksisterer som har bevisbyrden, ikke de som sier at gud ikke eksisterer. En kan ikke bevise en negativ påstand (gud eksisterer ikke). :)

Lenke til kommentar

Men når hardbarka ateister kommer med "Hvordan kan du tro på Gud når bla, bla, bla og bla", og jeg svarer sier at jeg har fått mine bevis gjennom opplevelser, så må jo du igjen komme med motbevis for å få meg til å endre mening.

 

Samtidig, så må jo jeg komme med "bevis" for at han finnes for å overbevise deg. Fysiske bevis finnes nok ikke, derfor svarer jeg alltid at du må søke han, og finne dine egne bevis selv. Har forøvrig ikke hørt om noen her som har tatt utfordringen enda.

Lenke til kommentar
Fysiske bevis finnes nok ikke, derfor svarer jeg alltid at du må søke han, og finne dine egne bevis selv. Har forøvrig ikke hørt om noen her som har tatt utfordringen enda.

6964202[/snapback]

 

Nei, fysiske beviser finnes nok ikke, og psykiske beviser er ganske vanskelige å påvise for andre siden det kun er kjemiske reaksjoner i hjernen din som kalles psykoser.

 

Religion = massepsykose

 

http://radikal.net/filosofi/psykopati/

 

:thumbup:

Endret av raptorse
Lenke til kommentar
Men når hardbarka ateister kommer med "Hvordan kan du tro på Gud når bla, bla, bla og bla", og jeg svarer sier at jeg har fått mine bevis gjennom opplevelser, så må jo du igjen komme med motbevis for å få meg til å endre mening.

 

Samtidig, så må jo jeg komme med "bevis" for at han finnes for å overbevise deg. Fysiske bevis finnes nok ikke, derfor svarer jeg alltid at du må søke han, og finne dine egne bevis selv. Har forøvrig ikke hørt om noen her som har tatt utfordringen enda.

6964202[/snapback]

 

Fordi personlige erfaringer ikke holder som bevis på noe. Følelser og tanker er kun kjemiske reaksjoner i hjernen din, en kan framkalle følelser i laboratorium. Alt jeg trenger å si for å avfeie dine argumenter med at Gud eksister fordi du har opplevd han, er å si at det du opplevde var kjemiske reaksjoner i hjernen din, ikke Gud.

 

Og det hjelper ikke å komme med typisk kristendomsargumentasjon "du må finne han", "du må gjøre ditt og datt". Så lenge ingen kan bevise at gud eksisterer, så eksisterer han ikke. Hadde alle vært like mottagelig for kristnes argumentasjon kunne jeg påstått av verden styres av rosa fylgende elefanter. Jeg har jo tross alt opplved det selv, kan du motbevise at verden ikke styres av rosa elefanter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...