Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne

Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell på en mening med livet, og en mening i livet. Jeg har også funnet en mening i livet mitt, men holder fortsatt fast ved at liv i seg selv, som fenomen, er totalt meningsløst.

Slik sett har du såklart helt rett. Men spør du meg så er det kun religiøse som trenger en mening med livet. Jeg har ikke noe behov for slikt.

Hvorfor vi ikke skal vi ikke leve og formere oss? Pga. all elendigheten som rammer de uskyldige. Hadde dette vært et fint sted for alle å være, kunne vi formert oss så mye vi bare ønsket. Men realiteten er at verden er et mørkt og dystert sted (selv om det av og til faller inn noen lysstråler). Jeg ønsker ikke å utsette mitt avkom for noe sånt - de fortjener det ikke. Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne gjøre som dere vil...

Hvem er disse uskyldige du snakker om? Hvor er det ikke et fint sted å leve? U-land o.l. kan jeg være enig i at det ikke er noe fint å leve, selv om det er mange som ikke har noe problem å leve der heller. Jeg er uenig i at verden er et mørkt å dystert sted. Jeg mener at verden har blitt et mye bedre sted å leve i, tenk på hvilken tekonolgisk framvekst vi har hatt i den siste tiden. Dette er noe alle nyter godt av, til og med de aller fattigste og de som bor i den værste slumen.

Jeg mener at mitt avkom ikke kunne hatt det bedre, med tanke på hva fortiden har vært. Og jeg mener også at mitt avkom vil få en mye bedre start i framtiden, enn hva dagens avkom er. Så jeg og mine likesinnede vil nok fortsette slik vi gjør ;)

Om man ikke klarer å like livet, er det virkelig da latterlig å velge det bort? Jeg synes det virker svært fornuftig å velge bort ting man ikke liker. Det er nå min mening...

6931464[/snapback]

Om man ikke klarer å like livet er det som regel en grunn til man ikke gjør det. Hva med å eliminere grunnen, og ikke livet? Jeg kan neppe se for meg av noen misliker sitt liv, nettopp fordi de lever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er disse uskyldige du snakker om? Hvor er det ikke et fint sted å leve? U-land o.l. kan jeg være enig i at det ikke er noe fint å leve, selv om det er mange som ikke har noe problem å leve der heller. Jeg er uenig i at verden er et mørkt å dystert sted. Jeg mener at verden har blitt et mye bedre sted å leve i, tenk på hvilken tekonolgisk framvekst vi har hatt i den siste tiden. Dette er noe alle nyter godt av, til og med de aller fattigste og de som bor i den værste slumen.

6931522[/snapback]

De uskyldige kan for eksempel være mennesker som blir født med alvorlige og smertefulle sykdommer, eller ofre for vold/seksuelt misbruk/mobbing osv..

Det kan også dreie seg om ting som jeg personlig opplever - som det å hele tiden føle et press om å oppnå lykke og suksess, tjene nok penger til livets opphold osv..

I det hele tatt, folk som opplever smerte påført av ting de aldri selv har bedt om.

Om man ikke klarer å like livet er det som regel en grunn til man ikke gjør det. Hva med å eliminere grunnen, og ikke livet? Jeg kan neppe se for meg av noen misliker sitt liv, nettopp fordi de lever.

6931522[/snapback]

Jeg trenger ikke se for meg noen, jeg har nemlig de tankene selv. Og hvis jeg har dem, er det sannsynligvis flere. Jeg har i årevis prøvd å finne løsninger, og snakket med andre om det. Men det er visse problemer som ikke lar seg løse med andre midler enn døden. Grunnen til at jeg ikke liker livet er at jeg må følge spillereglene som noen andre enn meg selv har laget. Og faktum er at jeg ikke synes de fungerer særlig godt. Jeg er både vitne til, og selv opplever for mye urettferdighet her i livet, til at jeg klarer å ha det bra. Hvordan kan man bli kvitt medfølelsen sin for andre? Hvordan kan man slutte å føle at ting er utrettferdig? Tar gjerne imot tips.

Må forresten berømme deg for tøft avatar :thumbup:

Lenke til kommentar
De uskyldige kan for eksempel være mennesker som blir født med alvorlige og smertefulle sykdommer, eller ofre for vold/seksuelt misbruk/mobbing osv..

Det kan også dreie seg om ting som jeg personlig opplever - som det å hele tiden føle et press om å oppnå lykke og suksess, tjene nok penger til livets opphold osv..

I det hele tatt, folk som opplever smerte påført av ting de aldri selv har bedt om.

Og her kommer poenget mitt; Gjør noe med det! Jobb for et samfunn hvor ingen trenger å oppleve smerte de ikke har bedt om, jobb for et samfunn hvor en ikke trenger å tjene nok penger til livets opphold, jobb for et samfunn som er etter ditt ønske.

Det kommer ikke noe godt ute av å sitte på rompestumpen og vente på noe godt komme forbi. Ordtaket "En har det så morsomt som en selv gjør det til" mener jeg kan godt handle om hvor godt en har det. Hvis en selv velger å gjøre noe med sin egen lykke, handle etter hva som er godt for en selv, så vil en også til slutt oppnå det. Og om en ikke gjør det så har en i det minste prøvd. I mine øyne er det å bare gi opp latterlig og meningsløst.

Du snakket om selv om eget avkom, hvorfor ikke jobbe for en verden hvor de kan ha det godt? Er det opp til deg å bestemme om verdne er god nok for avkomet ditt? Vil avkommet ditt ha samme mening?

Jeg trenger ikke se for meg noen, jeg har nemlig de tankene selv. Og hvis jeg har dem, er det sannsynligvis flere. Jeg har i årevis prøvd å finne løsninger, og snakket med andre om det. Men det er visse problemer som ikke lar seg løse med andre midler enn døden. Grunnen til at jeg ikke liker livet er at jeg må følge spillereglene som noen andre enn meg selv har laget. Og faktum er at jeg ikke synes de fungerer særlig godt. Jeg er både vitne til, og selv opplever for mye urettferdighet her i livet, til at jeg klarer å ha det bra. Hvordan kan man bli kvitt medfølelsen sin for andre? Hvordan kan man slutte å føle at ting er utrettferdig? Tar gjerne imot tips.

Må forresten berømme deg for tøft avatar  :thumbup:

6931720[/snapback]

Gjør noe med det, eller i det minste prøv. Det er alt jeg kan si. :)

Lenke til kommentar
Så når det står at du ikke skal spise svinekjøtt, er det billedlig? At du skal dø hvis du har sex med kona når hun har mensen?

Det har seg nå slik, at dette med ren og uren mat, var en del av forskriftene Moses fikk i GT.

I NT får Peter (eller var det Paulus..?) et syn der han blir tilbudt "uren" mat. Han nekter, men Gud sier at han ikke skal gjøre urent det som Gud har gjort rent. Dette med ren og uren mat blir med andre ord opphevet. Det var på ingen måte billedlig ment der det står skrevet i GT, det ser man lett på hvordan det er skrevet. Det står rett fram. Men når dette blir opphevet i NT, så blir saken en annen.

Hvordan i all verden vet du hva som er billedlig ment? Og da mener jeg ikke tåpelige småting som at Gud skal komme ned personlig for å gjøre ditt og datt, men større spørsmål, som f.eks. dette med homofili. Hva om disse sitatene er ment billedlig? Hvordan vet du hvordan du skal tolke dem?

Jeg kan sitere det det står om homofili igjen.

På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

Slå selv opp på bibelen.no, 1. Romerbrev. Les det i den sammenhengen det står. Hvordan kan dette tolkes billedlig?

Og seriøst Pricks: du kan ikke nekte for at profetier i Bibelen blir oppfylt?

At du tror det er "flaks" eller noe i den duren er greit nok, men svært mange profetier har blitt oppfylt, de som ikke har blirr oppfylt enda begynner å bli mangelvare.

Lenke til kommentar

For å gi pricks et eksempel på oppfylt (eller snart oppfylt) profeti siterer jeg noen vers fra profeten Sakarja.

1 Se, det kommer en Herrens dag. Da skal det hærfang som er ført bort fra deg, bli skiftet ut hos deg.

2 Jeg vil samle alle folkeslag til krig mot Jerusalem. Byen skal bli tatt, husene bli plyndret og kvinnene voldtatt. Halve byen må gå i landflyktighet, men resten av folket skal ikke utryddes fra byen.

Jeg tror Pricks, som støtter meg i Israel-debatten, kan være enig i at det ikke er lenge til hele verden samler seg mot Israel.

Lenke til kommentar

Når ble kritikk/debatt rundt Israel til krig? Ikke begynn med egne profesier på grunn av at Israel er omdiskutert :p Jerusalem har forøvrig vært kjerne for konflikt i en del år i midtøsten, ikke bare i vår tid, men også i den før "kristus", så det å forutse en konflikt i regionen med invasjon og sivil uro er ikke akkurat nødvendigvis et resultat av gudommelig spådom.

Fortolkninger av profesier ender ofte i at de kan konkluderes med at de er oppfylt, tegn om jordas undergang har jo vært oppe i flere tidsaldere, men det at det ikke fører med seg stor uro hos befolkningen nå til dags når de gale synger, så er det jo tegn på at vi lærer litt :)

Sitatet om homofili har vel blitt misbrukt til å fyre opp hat til bla. baptistene bak www.godhatesfags.com :) Så spørsmålet om det skal taes bokstavelig eller ikke er vel knapt noe vi kan konkludere her med følger at det blir en fasit for alle som tror på det som blir skrevet i den boka.

Vær vennlig og finn sitatet om opphevelsen av uren mat, vil gjerne se om dette er en tolkning fra din side eller slik den kan oppfattes av alle.

Jesus undervurderer ikke OT, så hvorfor skal du?

17"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them.
Matthew 5:17

Enda et lite gullkorn :)

7.Jesus svarte: Dere er en flokk hyklere! Profeten Jesaja beskrev dere godt da han sa: 'Disse menneskene taler vakkert om Herren, men de har ingen kjærlighet til ham. De dyrker meg forgjeves, for det de lærer er menneskebud.' Jesaja hadde rett!8 Dere bryr dere ikke om Guds bud men holder fast på forskrifter laget av mennesker.9 Dere forkaster rett og slett Guds lover og tramper dem under føttene for tradisjonenes skyld.10 Moses sa: 'Du skal ære din far og din mor.' Og han sa at hver den som taler vondt om sin far eller mor, må dø.
Markus 7.7-10 Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
10 Han ble sulten og ville spise. Da de holdt på å lage maten, kom han i henrykkelse og fikk et syn.

11 Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble senket ned mot jorden etter de fire hjørnene.

12 I den var alle slags dyr som lever på jorden, firbente, krypdyr og himmelens fugler.

13 Og en røst talte til ham: «Peter, ta for deg, slakt og spis.»

14 Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre. For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.»

15 For annen gang talte røsten til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.»

16 Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.

Lenke til kommentar
Men har "alle folkeslag" samlet seg mot Jerusalem før?

Profeten Sakarja leser du forøvrig i GT, ikke i NT.

6934747[/snapback]

Alle folkeslag i gammeltestamentlig sammenheng dreier seg om folkeslagene i midtøsten. Det var hele verden slik man kjente den på den tiden.

Og om du har rett må jo endetiden være nær, og spetakulert blir det. Fjellene skal dele seg når Herren går i strid:

3 Herren selv skal dra ut og stride mot disse folkene som på stridens dag, den dagen han gikk til kamp.  4 Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett øst for Jerusalem. Og Oljeberget skal dele seg i to fra øst til vest, så det danner seg en bred dal. Den ene halvparten av fjellet trekker seg mot nord og den andre mot sør.  5 Dalen ved mitt fjell skal fylles, for dalen mellom fjellene skal nå like til Asal. Og dere skal flykte som dere flyktet for jordskjelvet i de dager Ussia var konge i Juda. Da skal Herren min Gud komme, og alle hellige være med ham.
Lenke til kommentar

du skal egentlig ikke vente på tegn og slikt.. du skal bare tro. jeg har opplevd noe som var rart, jeg var på fjelltur på en tynn sti som krysset en bratt bakke, under vart det en røys. jeg stod og så nedover da jeg plutselig mistet balansen, og helt uforklareligt så var jeg plutselig oppreist igjen. det var akkurat som å bli dratt opp igjen uten å kjenne noen som tar på deg, det var andre med meg som så på og sa set så rart ut

Lenke til kommentar
du skal egentlig ikke vente på tegn og slikt.. du skal bare tro. jeg har opplevd noe som var rart, jeg var på fjelltur på en tynn sti som krysset en bratt bakke, under  vart det en røys. jeg stod og så nedover da jeg plutselig mistet balansen, og helt uforklareligt så var jeg plutselig oppreist igjen. det var akkurat som å bli dratt opp igjen uten å kjenne noen som tar på deg, det var andre med meg som så på og sa set så rart ut

6937432[/snapback]

Du reiste deg...

:p

Lenke til kommentar
Hvilken kirke tilhører du egentlig, som tror at verden er i ferd med å gå under?

6937384[/snapback]

Føler ikke at jeg tilhører noe som helst egentlig. Men er konfirmert i frikirken, så er vel kanskje registrert der. Og de fleste kristne ser jo at endetiden er nær, men som sagt; om det vil si 10, 100 eller 500 år vet ikke jeg ;)

Ingen kjenner Herrens dag står det.

Lenke til kommentar
For å gi pricks et eksempel på oppfylt (eller snart oppfylt) profeti siterer jeg noen vers fra profeten Sakarja.

1 Se, det kommer en Herrens dag. Da skal det hærfang som er ført bort fra deg, bli skiftet ut hos deg.

2 Jeg vil samle alle folkeslag til krig mot Jerusalem. Byen skal bli tatt, husene bli plyndret og kvinnene voldtatt. Halve byen må gå i landflyktighet, men resten av folket skal ikke utryddes fra byen.

Men, hør her. Akkurat denne delen av bibelen har jeg hørt uttalige ganger. Det er et av tegnene før dommedag, ikke sant?

Så med andre ord, vil den gud (ja det stemmer med liten forbokstav) vi "har" belønne Israel for dets totale mangel på respekt for andre kulturer og folkeslag? De skal belønnes for å drepe tusenvis av uskyldige palestinere og høvle over små muslimske land som kan utgjøre en trussel for dem, selv om de selv bygger opp til denne trusselen?

Israelsk ordtak: "Kommer de med stein, henter vi en tre kamphelikoptere og skyter de alle sammen, pluss noen andre og barna til de som sto ved siden av å så på."

En slik gud vil jeg ikke ha noe med å gjøre i det hele tatt. En gud som lar verden holde på som den gjør i dag, spar meg for mennesker har fått fri vilje talen o. l, er ikke en gud jeg kunne tenkt meg å dele resten av livet mitt med og heller ikke livet etter døden ;) Han høres rett og slett sadistisk ut, en sadistisk drittsekk. Skaper folk bare for å la dem ødelegge seg av sin egen dumhet, og bruker sine sterkeste følgere som et våpen mot folk som kun mener noe annet.

En annen ting du kan tenke litt på er det at, det egentlig ikke var så vanskelig for profeten som skrev denne profetien behøvde tenke så veldig mye får å komme opp med denne ideen. Det har foregått krig i Isral (Palestina) i flere tusen år, så han var ikke så spesielt opplyst kan man si!

Endret av Übergeneral
Lenke til kommentar
du skal egentlig ikke vente på tegn og slikt.. du skal bare tro. jeg har opplevd noe som var rart, jeg var på fjelltur på en tynn sti som krysset en bratt bakke, under  vart det en røys. jeg stod og så nedover da jeg plutselig mistet balansen, og helt uforklareligt så var jeg plutselig oppreist igjen. det var akkurat som å bli dratt opp igjen uten å kjenne noen som tar på deg, det var andre med meg som så på og sa set så rart ut

6937432[/snapback]

Du reiste deg...

:p

6940787[/snapback]

Tror nok du finner svaret der ja ;) Vanskelig å få med seg hva som skjer til enhver tid. Har selv opplved flere ganger å ha gjort noe, ute å ha tenkt over det selv.

So, dont you get all religious on me!

Lenke til kommentar
Så når det står at du ikke skal spise svinekjøtt, er det billedlig? At du skal dø hvis du har sex med kona når hun har mensen?

Det har seg nå slik, at dette med ren og uren mat, var en del av forskriftene Moses fikk i GT.

I NT får Peter (eller var det Paulus..?) et syn der han blir tilbudt "uren" mat. Han nekter, men Gud sier at han ikke skal gjøre urent det som Gud har gjort rent. Dette med ren og uren mat blir med andre ord opphevet. Det var på ingen måte billedlig ment der det står skrevet i GT, det ser man lett på hvordan det er skrevet. Det står rett fram. Men når dette blir opphevet i NT, så blir saken en annen.

Hvordan i all verden vet du hva som er billedlig ment? Og da mener jeg ikke tåpelige småting som at Gud skal komme ned personlig for å gjøre ditt og datt, men større spørsmål, som f.eks. dette med homofili. Hva om disse sitatene er ment billedlig? Hvordan vet du hvordan du skal tolke dem?

Jeg kan sitere det det står om homofili igjen.

På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

Slå selv opp på bibelen.no, 1. Romerbrev. Les det i den sammenhengen det står. Hvordan kan dette tolkes billedlig?

Og seriøst Pricks: du kan ikke nekte for at profetier i Bibelen blir oppfylt?

At du tror det er "flaks" eller noe i den duren er greit nok, men svært mange profetier har blitt oppfylt, de som ikke har blirr oppfylt enda begynner å bli mangelvare.

6934076[/snapback]

Nok en post som beviser at bibelen er fylt opp med meldinger, kontra- meldinger og kontra- kontrol meldinger osv. Hvis du leser bibelen skikkelig nøye, er jeg sikker på at du finner et sitat hvor gud ber profetene om å slutte å sitere han hele tiden. De ødelegger troverdigheten hans ;)

De hele ender med at man til slutt finner ut at selve bibelen er en kontra- melding på seg selv.

Lenke til kommentar

Som en avslutning på mitt lille foredrag om mitt syn på kristendommen og religion generelt:

Bibelen er forandret utallige ganger, og dens innhold er tolket på mange måter. Det som er merkelig er at måten den tolkes på passer veldig godt inn i samfunnet folk levde i, høyst besynderlig. Det nesten som om bibelen prøvde å passe inn, for at det skulle bli enklere å konvertere? Det burde da ikke behøves av en så sterk makt som Jesus og gud den hellige!

Alle de kristelige helligdagene har tatt over for tidligere helligdager, for å passe lettere inn i det hedenske liv. Og da er det ikke snakk om småtterier: Jesu fødsel, Jesu død og Jesu siste måltid er alle plassert på en dag eller tett opptil hvor det før fantes en annen helligdag fra den forrige religionen. Det var flaks får en si, Jesus ble født akkurat på den dagen, eller vent, var det den dagen? Eller den? Eller den? Ekke sikker jeg, tar det som passer best ;)

Hvis noen skriver en religiøs skrift, så bør den da ikke skulle tolkes. Det skaper misforståelser, dette burde gud har skjønt, ellers har han en intelligens på høyde med en pappeske. Det som står i bibelen er skrevet av personer, han burde da for all del valgt bedre personer, ettersom han visste at det disse skreiv ville bli en fryktelig streng religion som ingen ville følge til punkt og prikke. Kanskje det var derfor han fant flere profeter seinere som sa ja til å forandre på de tidligere utsagnene hans?

Nei, huff, jeg tror på det jeg ser og føler. Ikke noe annet. Jeg tror på kjærlighet, hat og sånn midt i mellom følelser. En kjærlighet til noe ikke- eksisterende vil jeg ikke ha, tenk den skuffelsen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...