Gå til innhold

Nytt spørsmål til alle kristne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Derfor velger jeg å lese Bibelen direkte, utenom de stedene det er helt åpenbart er skrevet i bilder (f.eks. Johannes Åpenbaring).

6915111[/snapback]

Så når det står at du ikke skal spise svinekjøtt, er det billedlig? At du skal dø hvis du har sex med kona når hun har mensen?

Hvordan i all verden vet du hva som er billedlig ment? Og da mener jeg ikke tåpelige småting som at Gud skal komme ned personlig for å gjøre ditt og datt, men større spørsmål, som f.eks. dette med homofili. Hva om disse sitatene er ment billedlig? Hvordan vet du hvordan du skal tolke dem?

Om bare flere kunne se islam på samme måte. Alt for mange, også her på forumet, omtaler Muslimer som "onde".  :roll:

6915644[/snapback]

Det er islam som er ond. Men det er også mange onde mennesker som er muslimer for tiden.

Lenke til kommentar
Hvordan går det an å tro på Jesus men ikke på Bibelen jensemil..?

Det meste vi vet om Jesus' gjerninger står jo skrevet i nettopp Bibelen..

Jeg skrev vist litt daarlig her.

Det som var poenget, er at Min tro er paa Jesus.

Ikke pa en bok.

Selv om jeg tror paa boka.

(det var noe jeg folte for aa si, naar folk snakka om Hvordan kristne de var, utifra hvordan de leste biblen.)

Kall meg naiv, men jeg gidder ikke bruke energi på å finne grunner for å tro.

Jeg haaper du gidder en dag..

Om Gud virkelig hadde eksistert så hadde det vært lett.. alle hadde hatt et forhold til ham fra fødselen. Men slik er det ikke, og grunnen er jo åpenbar.. Gud finnes ikke. Hvorfor skulle det ellers være så vanskelig? QUOTE]

Det var i utgangspunktet veldig lett, (i adam og Evas tider) Men saa valgte vi aa bryte kontakten med Gud. Selv om Gud visste at dette kom til aa skje.

Hvorfor? Fordi at Gud vill at vi IKKE skal bli hans roboter.

Han vil at vi skal fritt velge han.

Er det noen onde krefter som forhindrer Gud i å nå oss? Må vi fortjene det først? Hvorfor denne leken, har han det så kjedelig der oppe?[/

Ja, Satan er det. Hvorfor denne leken? For at Gud vil ha sammfunn med oss.(det er en teori, selvfolelig kan jeg ikke snakke for Gud, men bare trekke ut teorier fra biblen)

Kansje han syns det var kjedelig aa sveve rundt, derfor skapte han jorda.

Lenke til kommentar
Gud er eksklusiv. Du ringer ikke ham, han ringer deg. Hvis han ikke har ringt, så gjorde du en dårlig audition og fikk ikke en rolle i det store showet i himmelen.

Prøv Allah. :)

6849638[/snapback]

Allah og Gud er det samme.

Araberne har ca. 99 navn på Gud, Allah er bare det mest brukte.. ;)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest og hørt om profesier i Bibelen som har blitt oppfylt, og at det ikke er så mange profesier igjen som skal bli oppfylt, så er det tydelig at vi lever i de siste tider.

Folk vil bare ikke høre etter, de er for opptatte med å leve sitt eget liv og er redde for at det skal være noe mer der ute. Det som gjør at mange mennesker kaller seg for "ateister" eller ikke vil tro på Gud, det er for at de er redde, redde for at det skal være en Gud, redde for å gi opp (det syndige) livet de lever nå.

Det er mange som føler livet ikke har noen mening, men når de finner Gud, så forsvinner den tomme følelsen.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest og hørt om profesier i Bibelen som har blitt oppfylt

Det er ingen profetier i Bibelen som er blitt oppfylt.

Folk vil bare ikke høre etter, de er for opptatte med å leve sitt eget liv og er redde for at det skal være noe mer der ute. Det som gjør at mange mennesker kaller seg for "ateister" eller ikke vil tro på Gud, det er for at de er redde, redde for at det skal være en Gud, redde for å gi opp (det syndige) livet de lever nå.

Nei. Tvert imot. Ateister er de som ikke er redde. Ateister er de som ikke er så redde at de må gjemme seg bak en fantasifigur for å få livet til å gi mening.

Ateister tror ikke på Gud, så de kan selvsagt ikke være redde for Gud heller.

Argumentasjonen din er ulogisk, usaklig og generelt tåpelig.

Lenke til kommentar
Det er islam som er ond. Men det er også mange onde mennesker som er muslimer for tiden.

6922198[/snapback]

Haha, Islam er nok ikke "ond". For det første så betyr det fred og forkastelse.

Å drepe noen strider imot religionen Islam. Da er ikke Islam ond, men de som gjør det er kanskje det (kriminelle).

Husk! Ikke døm alle muslimer og deres religion for det du har sett på tv eller lest i avisen. ;)

Lenke til kommentar

Du kan ikke kalle argumentene mine ulogiske eller tåpelige uten å vite hva du snakker om.

Ateister har ingen mening med livet. De lever og de dør. Thats it. Noen andre som hører hvor latterligt det høres ut?

Det er faktiskt veldig mange profesier som har blitt oppfylt i Bibelen, så ikke si imot det bare fordi du ikke tror det selv eller ikke gidder å undersøke selv.

Men du kommer med "automatisk kritikk" fordi folk tør å kalle seg kristne og tror på en Gud. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg gidder diskutere dete med deg engang.

Endret av tomx
Lenke til kommentar
Ateister har ingen mening med livet. De lever og de dør. Thats it. Noen andre som hører hvor latterligt det høres ut?

Det hele spørs om hva du mener med "mening", de fleste har en oppgave i samfunnet de lever i som kan regnes som en mening, men om du har behov for å tro at du har en større mening i verden enn den du har så er det vel ditt problem.

Det er faktiskt veldig mange profesier som har blitt oppfylt i Bibelen, så ikke si imot det bare fordi du ikke tror det selv eller ikke gidder å undersøke selv.
Det er du som gjør uttalelsen, da får du underbygge den med å vise frem dokumentasjon og/eller bevis for den. Det er ikke vår jobb å følge opp dine til nå tomme uttalelser.

Men du kommer med "automatisk kritikk" fordi folk tør å kalle seg kristne og tror på en Gud. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg gidder diskutere dete med deg engang.

Det er et spørsmål du selv må besvare, kanskje det er "meningen" med livet ditt?
Lenke til kommentar

6928919[/snapback]

Jeg har lest mange av dem jeg også. De ligger på internett så hvem som helst kan lese dem.

Folk inne her er så dømmende og så imot kristne, så jeg ser at en av de siste profesiene som står i Bibelen begynner å stemme. Og det er at det skal bli forfølgning mot de kristne, verre enn noensinne. Spesielt mot dem som vil spre sannheten.

Mange har fordommer mot kristne, men ikke døm alle under en kam før du vet hva du snakker om. :ermm:

Lenke til kommentar

Spre sannheten? Hvilken sannhet? Den som blir påvist gjennom vitenskapelig metode eller den som en bare tror rent blint på at er sann?

Kristne er så mangt, de har alle en måte å trekke ut sitater som støtter deres syn, så hvordan de praktiserer og ytrer sin tro varierer høyst fra person til person. Men å se på relegion med skepsis er ikke en negativ egenskap i min øyne.

Enn kan jo spør seg selv om den moderiseringen av det kriste livssynet en ser i dag er et resultat av relegiøs opplysthet og korrekt tolkning eller en bevegelse vekk fra kristne grunnsyn fra tidligere århundre for å kunne skaffe mer aksept og tiltro fra dagens samfunn og vitenskapelig kunnskap.

"Profetier" er uansett høyst billedlig (om en ikke da tror at 4 hestemenn vil bokstavelig talt fly over himmelen på dommedag), i mange situasjoner veldig vage i sin beskrivelse og kan derfor fortolkes og tilpasses historiske hendelser som oppfyllelse av disse.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Haha, Islam er nok ikke "ond".

Så det er ikke ondskap å undertrykke andre religioner, og kreve at folk med andre religioner betaler "vantro-skatt" og underkaster seg?

Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

For det første så betyr det fred og forkastelse.

Nei, islam betyr underkastelse. Fred har ingenting med saken å gjøre.

Å drepe noen strider imot religionen islam.

Tull.

So when the sacred months have passed away, then slay the idolaters wherever you find them, and take them captives and besiege them and lie in wait for them in every ambush, then if they repent and keep up prayer and pay the poor-rate, leave their way free to them; surely Allah is Forgiving, Merciful.

Husk! Ikke døm alle muslimer og deres religion for det du har sett på tv eller lest i avisen. ;)

6928857[/snapback]

Nå har jeg faktisk lest i koranen. Har du? Tidligere var jeg en forsvarer av islam, slik du er nå. Men så begynte jeg å faktisk lese det som står i muslimenes hellige skrifter.

Du kan ikke kalle argumentene mine ulogiske eller tåpelige uten å vite hva du snakker om.

Jo, for jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har vært på begge sider.

Tull. Ateister må gjøre det beste ut av livet her og nå, for det er det som gjelder.

Dette i motsetning til kristne, som mener de kan gjøre hva som helst av grusomheter, for så å komme til himmelen bare de tror.

Jeg vet at ingen profetier har blitt oppfylt. Hvis du mener noe annet så får du underbygge påstanden. Det er du som påstår at profetier har blitt oppfylt.

Jeg har lest mange av dem jeg også. De ligger på internett så hvem som helst kan lese dem.

Hvor da?

Folk inne her er så dømmende og så imot kristne, så jeg ser at en av de siste profesiene som står i Bibelen begynner å stemme. Og det er at det skal bli forfølgning mot de kristne, verre enn noensinne. Spesielt mot dem som vil spre sannheten.

Det er helt latterlig å sammenligne kritikk mot blind lydighet og tro - kritikk mot religion - med "forfølgelse". Forfølgelsen skjer bare i hodet ditt. Du føler det som forfølgelse fordi du ikke har saklige motargumenter.

Mange har fordommer mot kristne, men ikke døm alle under en kam før du vet hva du snakker om.

Først kommer du med dommedagsprofetier, og så klager du over at folk har fordommer mot kristne?!

Jeg har selv vært kristen, lille venn. Og når dere begynner å bable om "profetier", så bekrefter dere faktisk "fordommer", som kanskje viser seg å ikke være fordommer likevel...

Lenke til kommentar

6928919[/snapback]

Ateister innser at ingen levende vesener har noen mening med livet, enten de selv måtte mene det eller ikke. Livet er et produkt av naturlovene.

Og ja, jeg er enig med deg, livet er latterlig. Så hvorfor spre det videre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6929247[/snapback]

Hvorfor ikke? :)

6929458[/snapback]

Spesielt, fordi det er så latterlig enkelt :thumbup:

Lenke til kommentar

6929247[/snapback]

Hvorfor ikke? :)

6929458[/snapback]

Var ikke det fordi vi fant ut at det var latterlig? :tease:

6930874[/snapback]

Nei, du konkluderte med at livet var latterlig. Mange andre finner andre meninger med livet, selv om det mest grunnleggende måtte være å formere seg.

Og hvorfor skulle vi ikke leve selv om livet var latterlig? Er det kun nyttige ting som har rett til eksistens? Er det latterlig at vi ønsker å formere oss?

Spør du meg så er det latterlig å velge og ikke leve.

Lenke til kommentar

6928919[/snapback]

Kristendom og mange andre religioner snakker om et liv etter døden. Det tror ikke jeg på. Jeg tror at dette livet er det eneste jeg kommer til å ha, derfor oppfører jeg meg som det er det eneste livet jeg kommer til å ha. Jeg bruker det ikke på å forberede meg på et liv etter døden, eller på å på godfot med gud. Jeg lever akkurat som jeg vil og planlegger å utnytte det til det fulle. Høres det latterlig ut?

Lenke til kommentar
...

Nei, du konkluderte med at livet var latterlig. Mange andre finner andre meninger med livet, selv om det mest grunnleggende måtte være å formere seg.

6931074[/snapback]

Det er stor forskjell på en mening med livet, og en mening i livet. Jeg har også funnet en mening i livet mitt, men holder fortsatt fast ved at liv i seg selv, som fenomen, er totalt meningsløst.

Og hvorfor skulle vi ikke leve selv om livet var latterlig? Er det kun nyttige ting som har rett til eksistens? Er det latterlig at vi ønsker å formere oss?

6931074[/snapback]

Hvorfor vi ikke skal vi ikke leve og formere oss? Pga. all elendigheten som rammer de uskyldige. Hadde dette vært et fint sted for alle å være, kunne vi formert oss så mye vi bare ønsket. Men realiteten er at verden er et mørkt og dystert sted (selv om det av og til faller inn noen lysstråler). Jeg ønsker ikke å utsette mitt avkom for noe sånt - de fortjener det ikke. Men for all del, du og dine likesinnede må gjerne gjøre som dere vil...

Spør du meg så er det latterlig å velge og ikke leve.

6931074[/snapback]

Om man ikke klarer å like livet, er det virkelig da latterlig å velge det bort? Jeg synes det virker svært fornuftig å velge bort ting man ikke liker. Det er nå min mening...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...