maritimeD70 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hei, idag skulle jeg ta foto for et ny-åpnet reisebyrå. Jeg startet med foto utvendig og benyttet kit-objektivet AF-S 18 - - 70 mm. Dette gikk greit. Inne på kontoret skulle jeg ta foto av div folk ved arb. plasse og byttet til Nikkor 50mm 1:1,4 D. Denne ville ikke autofokusere, jeg hørte el. motoren gå men den var ikke i inngrep med "fokusringen". Har låst ringen på f20 som tidligere. Men nei. . . Fokuserte manuell, dette fungerte samt lys og pip i view-finder. Til slutt skulle jeg ta foto av lokale med Nikkor 10.5mm 1: 2,8 G ED. Denne har ingen låsing så denne er det kunn å sette på. Men - , denne fokuserte heller ikke i auto så jeg måtte fokusere manuelt med denne også. Gikk så tilbake til Kit-objektivet, det fungerte helt normalt med AF. I begge tillefellene hvor auto-fokus ikke virket hørte jeg el. motoren gå uten at den hadde inngrep . Da jeg kom hjem prøvde jeg et par objektiver til, Nikkor AF dette også, men auto-fokus fungerte ikke. Alt utstyret er relativt nytt. Har rengjort kontaktene på de objektiver som ikke autofokuserer. (motoren går jo- , men stopper ikke da den ikke finner fokus) Er det gearet som er utslit ? Kit-objektiver fungerer helt utmerket. Har noen opplevd lignende ? Mottar tipps med stor takknemleighet da jeg ikke har noen Nikon forhandler i nærheten. MVH Terje Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 AF-S 18-70 mm har innebygget fokusmotor mens de andre bruker fokusmotoren i kameraet. Sjekk spaken som er foran på kameraet og bytt fra MF til AF noen ganger mens du prøver å fokusere mellom hver gang med et av AF objektivene. Kansje det er bare gearmekanismen som har hengt seg opp. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Min D50 sliter med fokusen på "Auto".. i programmode (P, A, S, M) funker det fint... Lenke til kommentar
maritimeD70 Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Hei, idag skulle jeg ta foto for et ny-åpnet reisebyrå. Jeg startet med foto utvendig og benyttet kit-objektivet AF-S 18 - - 70 mm. Dette gikk greit. Inne på kontoret skulle jeg ta foto av div folk ved arb. plasse og byttet til Nikkor 50mm 1:1,4 D. Denne ville ikke autofokusere, jeg hørte el. motoren gå men den var ikke i inngrep med "fokusringen". Har låst ringen på f20 som tidligere. Men nei. . . Fokuserte manuell, dette fungerte samt lys og pip i view-finder. Til slutt skulle jeg ta foto av lokale med Nikkor 10.5mm 1: 2,8 G ED. Denne har ingen låsing så denne er det kunn å sette på. Men - , denne fokuserte heller ikke i auto så jeg måtte fokusere manuelt med denne også. Gikk så tilbake til Kit-objektivet, det fungerte helt normalt med AF. I begge tillefellene hvor auto-fokus ikke virket hørte jeg el. motoren gå uten at den hadde inngrep . Da jeg kom hjem prøvde jeg et par objektiver til, Nikkor AF dette også, men auto-fokus fungerte ikke. Alt utstyret er relativt nytt. Har rengjort kontaktene på de objektiver som ikke autofokuserer. (motoren går jo- , men stopper ikke da den ikke finner fokus) Er det gearet som er utslit ? Kit-objektiver fungerer helt utmerket. Har noen opplevd lignende ? Mottar tipps med stor takknemleighet da jeg ikke har noen Nikon forhandler i nærheten. MVH Terje 6842949[/snapback] Hei igjen. Feilen er funnet. (my baby is fresh)Det var drivakselen på kamara som var ute av stilling/hengt seg opp. Som Kristallo nevner, Kit objetivet er en AF-S har egen motor i objektivet. Derfor fungerte denne -. De andre var kun AF (uten innebygd motor) som ble drevet av motoren i kameraet. Tusen takk for hjelpen. 'I'm not as smart today as I will be tomorrow.' MVH, Terje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå