Gå til innhold

Auto fokus problemer Nikon D70s + Nikkor

Anbefalte innlegg

Hei, idag skulle jeg ta foto for et ny-åpnet reisebyrå. Jeg startet med foto utvendig og benyttet kit-objektivet AF-S 18 - - 70 mm. Dette gikk greit. Inne på kontoret skulle jeg ta foto av div folk ved arb. plasse og byttet til Nikkor 50mm 1:1,4 D. Denne ville ikke autofokusere, jeg hørte el. motoren gå men den var ikke i inngrep med "fokusringen". Har låst ringen på f20 som tidligere. Men nei. . .

Fokuserte manuell, dette fungerte samt lys og pip i view-finder. Til slutt skulle jeg ta foto av lokale med Nikkor 10.5mm 1: 2,8 G ED. Denne har ingen låsing så denne er det kunn å sette på. Men - , denne fokuserte heller ikke i auto så jeg måtte fokusere manuelt med denne også.

Gikk så tilbake til Kit-objektivet, det fungerte helt normalt med AF. I begge tillefellene hvor auto-fokus ikke virket hørte jeg el. motoren gå uten at den hadde inngrep . Da jeg kom hjem prøvde jeg et par objektiver til, Nikkor AF dette også, men auto-fokus fungerte ikke. Alt utstyret er relativt nytt. Har rengjort kontaktene på de objektiver som ikke autofokuserer. (motoren går jo- , men stopper ikke da den ikke finner fokus) Er det gearet som er utslit ?

Kit-objektiver fungerer helt utmerket. Har noen opplevd lignende ? Mottar tipps med stor takknemleighet da jeg ikke har noen Nikon forhandler i nærheten.

MVH

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, idag skulle jeg ta foto for et ny-åpnet reisebyrå. Jeg startet med foto utvendig og benyttet kit-objektivet AF-S 18 - - 70 mm. Dette gikk greit. Inne på kontoret skulle jeg ta foto av div folk ved arb. plasse og byttet til Nikkor 50mm 1:1,4 D. Denne ville ikke autofokusere, jeg hørte el. motoren gå men den var ikke i inngrep med "fokusringen". Har låst ringen på f20 som tidligere. Men nei. . .

Fokuserte manuell, dette fungerte samt lys og pip i view-finder. Til slutt skulle jeg ta foto av lokale med Nikkor 10.5mm 1: 2,8 G ED. Denne har ingen låsing så denne er det kunn å sette på. Men - , denne fokuserte heller ikke i auto så jeg måtte fokusere manuelt  med denne også.

Gikk så tilbake til Kit-objektivet, det fungerte helt normalt med AF.  I begge tillefellene hvor auto-fokus ikke virket hørte jeg el. motoren gå uten at den hadde inngrep .  Da jeg kom hjem prøvde jeg et par objektiver til,  Nikkor AF dette også, men auto-fokus fungerte ikke.  Alt utstyret er relativt nytt. Har rengjort kontaktene på de objektiver som ikke autofokuserer. (motoren går jo- , men stopper ikke da den ikke finner fokus)  Er det gearet som er utslit ?

Kit-objektiver fungerer helt utmerket. Har noen opplevd lignende  ? Mottar tipps med stor takknemleighet da jeg ikke har noen Nikon forhandler i nærheten.

MVH

Terje

6842949[/snapback]

Hei igjen. Feilen er funnet. (my baby is fresh)Det var drivakselen på kamara som var ute av stilling/hengt seg opp.

Som Kristallo nevner, Kit objetivet er en AF-S har egen motor i objektivet. Derfor fungerte denne -. De andre var kun AF (uten innebygd motor) som ble drevet av motoren i kameraet.

Tusen takk for hjelpen.

'I'm not as smart today as I will be tomorrow.'

MVH, Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...