Gå til innhold

Bacup: Harddisk vs dvd plater?

stein73

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du lagrer begge delene under sine respektive optimale forhold, så vil harddisken komme seirende ut om x antall år.

Men les forrige avsnitt på nytt, og bit deg merke i ordlyden "optimale forhold" :)

Edit: Og er ting viktige nok, så har man ikke bare ett sett med kopier på en type medium...

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Hva menes med "optimale forhold" egentlig? Lagres i romtemp og mørkt kansje hehe:)

Altså det hadde vel vært enklest og lagre allt på disse "tiny" eksterne harddiskenene og stable de bort for noen år,men det ville likksom vært litt krise om man fant ut etter 5år at mekanikken er oppspist av møll or whatever :D

Lenke til kommentar

En HD kan dø uten noe forvarsel, og man kan ikke gjette seg til når. En TY plate derimot vil holde i mangfoldige år hvis lagret riktig.

La oss si at det går 10år. På den tida er det nok kommet andre former for lagring på markedet som du kan kopiere TY platene dine til. I løpet av denne tida er det stor sjanse for at en HD har feilet, mens TY platene (som du naturligvis har lagret fint) mest sannsynligvis vil fungere ypperlig.

Lenke til kommentar
La oss si at det går 10år. [...] I løpet av denne tida er det stor sjanse for at en HD har feilet, [...]

6845344[/snapback]

Vet ikke om dette var en kommentar til svaret mitt, men allikevel...

Hvis disken surrer og går i normal drift, så er det en stor sjanse for at den ikke blir 10 år gammel, ja. Men jeg nevnte "optimale forhold" - og for en harddisks vedkommende vil det innebære at den ikke er i drift, men ligger lagret i kontrollerte omgivelser.

Og da mener jeg fortsatt at en harddisk bør ha en høyere forventet levealder enn en optisk (hjemmebrent) plate.

Personlig har jeg aldri hatt noe diskhavari (*bank i bordet*), og de eldste diskene mine nærmer seg nå 10 år. Nei, de er ikke i daglig drift, men jeg bruker dem fra tid til annen i forbindelse med testing av diverse ting.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar... Men nå har jeg i mellomtiden vært og snusa bort noe som kalles Iomega REV drive (usb2), ideel for backup sier noen. Med 90gb (komprimert) disker du stapper'n med.. Men om det er et bedre alternativ til vanlige eksterne hardisker for langtids backup vites ikke, det er vel egentli kansje bare smør på flesk?

Lenke til kommentar

Nå er nå det bare en utakbar Harddisk i en kassett for å beskyte den. Se på artikelen på hw.no

Den er nok omtrent like utsatt for feil som en harddisk vil jeg tro. Jeg synes den er dyr i forhold til eksterne hardisker som en lett kan få 500 GB til lavere pris. Hvis en har et backup program så burde det gå bra, men det kan jo alltid være lurt med 2 slik at en har backup hvis backupen feiler.

Lenke til kommentar

Har vært borti Verbatim-plater som jeg har hatt trøbbel med å få lest, selv om de bare er drøye 2 år gamle.

Harddisker varer vanligvis lengre enn det, samtidig tar en 320GB-disk mindre plass enn 80 DVD-plater. Lettere å få tak i data er det også, bare å plugge inn og søke etter det du skal finne. Ved kræsj er det også mulig å finne igjen dataene (koster en del penger, men kjekt å ha muligheten i det minste). Dette er jeg usikker på går med DVD-plater.

Forøvrig tror jeg nok at harddisker i mange tilfeller sier fra på et vis om det er noe som holder på å gå i stykker pga. alderdom/slitasje. DVDer bare stopper å være lesbare :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...