Matias Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Skal man ikke alltid "rulle" ryggen på slike øvelser? Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg rullet ryggen når jeg brukte denne øvelsen. Tror det er sånn du har blitt fortalt. At man ikke bruker rett rygg, men ruller opp. Jeg synes det var best for min rygg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Ruller du ryggen blir det mindre belastning på korsryggen i og med at vektarmen blir kortere, men veit ikke hva slags utslag dette får for ryggvirvler osv. ... Personlig trener jeg ikke rygghev grunnet at jeg får vondt i ryggen av det Endret 11. september 2006 av medlem-105476 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Ser ut som det skal være litt både og. Se følgende lenke: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=24699 Ellers var det da noe voldsom til knekk i korsryggen i animasjonen i åpningsinnlegget. Neppe noe særlig sunt for ryggen for å si det sånn. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 For det første er illustrasjonen feil. Dette er hovedsaklig ikke en korsryggøvelse, men en hoftefleksor-øvelse. Det vil si at hoftene må være utenfor kanten, og uhindret av stativet. For det andre er begge øvelsene gode metoder for å trene forskjellige deler av ryggen. Men det kan være større risiko å "rulle" ryggen hvis du bruker ekstra belastning (vektskiver på ryggen), så da bør du ha rett rygg. Med kun kroppsvekt bør du variere mellom metodene, eventuelt bruke "rulle" metoden til oppvarming til f.eks. knebøy. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Du skal ha nøytral rygg gjennom hele bevegelsen. Hvorfor rotasjon skal unngås: http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=35 Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Du skal ha nøytral rygg gjennom hele bevegelsen. Hvorfor rotasjon skal unngås: http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=35 Dette besvarer ikke spørsmålet som er stilt. Det gjør min post. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Dette besvarer ikke spørsmålet som er stilt. Det gjør min post. Min post er en korreksjon til din post, som inneholder feilinformasjon (at krumming av ryggen tidvis er greit). Kjernemusklaturen jobber som stabilisator og antirotator, og rotasjon skal derfor unngås. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Dette besvarer ikke spørsmålet som er stilt. Det gjør min post. Min post er en korreksjon til din post, som inneholder feilinformasjon (at krumming av ryggen tidvis er greit). Kjernemusklaturen jobber som stabilisator og antirotator, og rotasjon skal derfor unngås. Du må lære å skille mellom rotasjon og fleksjon / ekstensjon. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Du må lære å skille mellom rotasjon og fleksjon / ekstensjon. Vel, du vil kanskje være vennlig å forklare hvorfor du mener det er greit å krumme ryggen annet enn at du sa så? På samme måte som ingen ville finne på å krangle på at det er usunt å krumme ryggen i markløft/roing, ser jeg ikke hvorfor det skal være annerledes for rygghev. edit: Ser at Eirik har tatt opp dette inngående i artikkelen Idioter på gymmet - del 1. Det har seg faktisk slik at typiske øvelser som rygghev utført med fleksjon i korsryggen innehar en stor skaderisiko. Jeg siterer McGill fra boka ”Ultimate Back Fitness and Performance”: ”As full flexion is approached, the passive tissue rapidly take over moment production, relieving the muscles of this role and accounting for their myoelectric silence” “The extensor moment with full lumbar flexion was 171 Nm producing 3145 N of compression and 954 N of anterior shear. When the lumbar spine was in the more neutral posture, a similar extensor moment of 170 Nm produced 3490 N of compression and 269N of shear (substantially less then when the spine was flexed)”. “We found that repeated flexion motion under simultaneous compressive loading was the easiest way to ensure herniation. In fact, it turned out that the number of cycles of flexion motion were more important than the actual magnitude of compressive load” Det som sies her er at når du krummer ryggen, så DEAKTIVERES ryggstrekkerne totalt og de passive strukturene (ligamenter og ryggvirvlene) må overta hele belastningen, noe som nesten er en resept for prolaps... Fremdeles lyst til å krangle? Endret 25. november 2008 av Ingar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå