Haraldson Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jepp, Kina har jo for eksempel et naboland som heter India som også har sykt mange innbyggere, der veldig mange også kan engelsk. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) I praksis er engelsk et av de store verdensspråkene - og da spesielt på internett som jo er en viktig kanal for mange mennesker idag. Engelsk er også et veldig 'enkelt' språk uten masse sær-regler og innviklede grammatiske løsninger og er derfor relativt enkelt å lære seg i forhold til mange andre språk. Det i seg selv er et veldig viktig argument for å velge engelsk som det primære fremmedspråket på verdensbasis. Endret 11. september 2006 av Doogle Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Antall som har engelsk som morsmål er kansje en halv milliard eller no, men jeg vil tro det er mange flere som snakker og forstår engelsk, og at det brukes i fler viktige kanaler, enn f.eks kinesisk som er både eklusivt og temmelig vanskelig. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Grunner for å kunne engelsk 1. Manualer som følger med de fleste produkter er på engelsk. 2. Det skal godt gjøres at du ikke treffer noen som kan engelsk når en er ute å reiser som en kan spørre spørsmål til. 3. Meste av informasjonen en finner på nettet er på engelsk. 4. Engelsk har lett grammatikk og er lett å lære. 5. Engelsk er det mest universale språket vi har. Sikkert mange flere gode grunner jeg ikke kommer på sån i farta. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 6. Legge ann på damer i nesten hvilket som helst land :!: 7. Se på Star Wars og Lord of the Rings og andre Hollywood produksjoner og internasjonal musikk uten å måtte se subtitles eller ha tolk Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Har aldri skjønt meg på folk som skrur av tekstingen på engelske filmer, så lenge teksten ikke går over bildet er det jo bare fint med teksting. Det er ikke alltid man får med seg mumlinger og kjapp prat uten teksten. Selv foretrekker jeg og alltid ha på ENGELSK tekst når jeg ser film, dette for å utvikle mitt eget språk. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Har aldri skjønt meg på folk som skrur av tekstingen på engelske filmer, så lenge teksten ikke går over bildet er det jo bare fint med teksting. Det er ikke alltid man får med seg mumlinger og kjapp prat uten teksten. Selv foretrekker jeg og alltid ha på ENGELSK tekst når jeg ser film, dette for å utvikle mitt eget språk. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Rookie: Rett og slett fordi man fort går glipp av mye informasjon i bildet, siden du er nødt til å se mye ned på teksten. Men, det her var litt OT. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Ja teksten er ofte litt blikkfang og ødelegger stemningen synes jeg. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Fordi du kan kominisere med andre en nordmenn, svensker og dansker, internett og norske oversettere suger!! Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det er flere som kan Kinesisk enn Engelsk Det er vel kanskje riktigere å si at det er flere som har kinesisk som morsmål? 6843078[/snapback] Godt mulig, jeg bare baserte meg på posten som sa at det var 1 milliard som snakker Engelsk, når jeg tenker meg om tror jeg nok du har rett i at tallet på de som forstår engelsk er langt høyere. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Engelsk er også et veldig 'enkelt' språk uten masse sær-regler og innviklede grammatiske løsninger og er derfor relativt enkelt å lære seg i forhold til mange andre språk. Det i seg selv er et veldig viktig argument for å velge engelsk som det primære fremmedspråket på verdensbasis. 6843107[/snapback] Det er ikke helt riktig. Ganske motsatt egentlig. Engelsk er et av de vanskelige språkene å lære i verden, selv om det kanskje ikke er det for oss pga felles bokstaver. Det har ekstremt mange sær-regler og innviklede regler. Lenke til kommentar
covenent Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Fordi om du ikke kan det er du litt amputert under wow raids. Men seriøst, uten engelsk er det veldig vanskeli å få seg forstått i land hvor de prater engelsk. Som nå begynner å bli de aller fleste, til og med i Frankrike snakker de endel engelsk. Frankrike var jo en av de landa i europa som faktisk ikke ville ha engelsk i skolen fordi de ville at Fransk heller skulle bli et stort språk i Europa. Si i fra vis det siste ikke stemmer. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er flere som kan Kinesisk enn Engelsk, hvertfall vist tallene postet lenger oppe er riktig, da Kina's populasjon alene er mye mer enn 1 milliard. Men siden Engelsk er snakket i alle verdens hjørner, mens Kinesisk kun er snakket i Kina, vil jeg si Engelsk er mye bedre å kunne. 6843061[/snapback] I Kina prater de fleste Mandarin, og det er nok det språket som flest her i verden har som morsmål. Allikevel er det så mange dialekter som ikke forstår hverandre innad i Kina, og da ikke slikt som "det er vanskelig å skjønne hva en Jæren-bonde sier", men at de rett og slett prater helt forskjellig. Mandarin er også hovedspråket i Singapore og Taiwan. Ellers, snur man litt på spørsmålet, og spør hvorfor man ikke skal lære engelsk, kan det være f.eks. av kulturell betydning. I Kina har folket blitt skjermet for (og i stor grad fortsatt blir) engelsk musikk, filmer, tv-serier og kultur av den enkle grunn at kommunistpartiet ikke vil ha et amerikansk levesett i landet. Språket er viktig for å lære en kultur, og man bremser mye ved å ikke lære det. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Ved høyere utdannelse er mange lærebøker på engelsk, studier i utlandet kan også kanskje være av interesse. Jeg driver veldig mye med data, og omtrent all informasjonen er på engelsk. Dette gjelder vel også andre "ting"/yrker. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 For å kunne være en del av samfunnet bør du kunne engelsk. Man ser hvor oppdaterte eldre personer som ikke kan engelsk er. Kanskje er det lykkelige og fornøyde, men går glipp av mye gjør de uansett. Å kunne engelsk tilnærmet perfekt er helt elementert etter min mening. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er rett og slett totalt nødvendig å lære engelsk den dag i dag. Nå som man reiser så mye rundt i verden og har komunikasjon med omverdenen utenfor Norge må man kunne engelsk. Det er også mange bøker, bruksanvisninger, osv til ting man kjøper som står på engelsk.. og det er kjipt å måtte få hjelp hver gang man kjøper seg noe nytt:P Engelsk er jo det største fellesspråket så det blir viktig at alle land lærer engelsk på skolen. Tyskland og Frankriket for eksempel, har ikke hatt mye engelsk på skolene så vidt jeg vet, og det er helt forferdelig å begynne å snakke med tyskere/franskmenn på ferie. Jeg skjønner bedre tysk en tyskerne jeg møtte i tyskland kunne engelsk omtrent, og det var unge mennesker.. fikk sjokk jeg! Så jeg mener engelsk skal være et fag fra første klasse på skolen! Lenke til kommentar
Tore Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Tyskere og mange andre dubber jo alt de får inn i landet, så de har jo vanskeligere for å komme over engelsk i det daglige, vi får det jo printet inn gjennom filmer og såpeserier... Så er jo vanskelig for oss å IKKE plukke opp mye engelsk... Å for å ta han kameraten som ikke vil, lær deg engelsk for å slippe å lese tekstingen på tv..... Endret 24. september 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Tyskere og mange andre dubber jo alt de får inn i landet, så de har jo vanskeligere for å komme over engelsk i det daglige, vi får det jo printet inn gjennom filmer og såpeserier... Så er jo vanskelig for oss å IKKE plukke opp mye engelsk... Å for å ta han kameraten som ikke vil, lær deg engelsk for å slippe å lese tekstingen på tv..... 6929354[/snapback] Det stemmer det med dubbing, og det er noe av det som er så tragisk med tyskere, at de absolut skal holde på sitt eget språk og ikke lære andre :S Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det gjelder ikke bare film og TV, de får alle spill og dataprogrammer oversatt til tysk også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå