rottert Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Står mye forhistorie og syting her, men nederst i posten står det jeg trenger deres hjelp til Har nettopp kjøpt meg hus bare noen km fra trondheim sentrum. Til min store fortvilelse kunne jeg ikke få flyttet over nextgentel-linjen min. Men fortvilelsen ble enda større når jeg skulle bestille alternative løsninger. Telenor var optimistisk på å få levert linje, men når det kommer til det punktet med å bynne å komme og montere finner de ut at de ikke har kapasitet på linjene og ingen planer om å bygge ut. Tele2 påsto at de hadde kapasitet med eget utstyr i sentralene men samme skjedde der. Noen uker etter bestilling og lovte løfter om å kunne levere måtte de beklage. Har tilsammen vært gjennom løfter og beklagelser noen uker etter 2 ganger til både tele2 og telenor. Noen alternativ løsning finnes ikke da det kun er telnor adsl og ingen kabel dær. Sist jeg snakket med tele2 ble jeg tilogmed oppfordret til å sette opp trådløst nett og snylte på usikre nett rundt om kring. Har en plan b om å dele linje med en kamerat som flytter inn 3 km unna Hva som skjer med norge egentlig? Jeg bor 3-4 km fra sentrum og kan ikke få bredbånd? Telenor som er eneste leverandøren på linjer til meg vil ikke oppgradere selv om det er flere hustander uten bredbånd i nærheten. Politikkere snakker om bredbånd til folket. MY ASS! Telenor var ikke sikker på om jeg kunne få fasttelefon til modem eller isdn en gang. Eneste tipset jeg har fått er å snylte på andre folk. Da kommer løsningen jeg gjerne skulle hatt noen tips til. Tenker å sette opp en uteantenne. Hvilken uteantenne egner seg best. Videre fra antennen skulle jeg vel hatt en router som har spredd internett rundt i huset til pcer med trådløs kort og xbox. Lokalt nett mellom pcr og xbox skulle også ha vært optimalt. Å ha kunne unngå å måtte borre hull i veggen fra uteantenna hadde vært veldig utrolig greit. All hjelp tas imot med stor takk. Å Være 23 år og endelig kjøpt seg hus også få oppleve at jeg ikke kan få bredbånd er en stor nedtur. Edit: Skrev først at jeg skulle snylte på tilfeldige nett. Disse planene er endret til å dele linje med en kamerat på lovlig vis. Det jeg mente med å snylte var i hovedsak å koble seg på NTNU sin trådløse dekkning rundt om kring i byen. Kanskje ikke så enkelt og lovlig når jeg ikke er student der selv. Endret 11. september 2006 av rottert Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Slik snylting er straffbart. Tror ikke noen her vil hjelpe deg. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) hmm, bredband kan vel ikke de fleste i dette råtne landet få. adsl er ikke bredband og kommer aldri til å bli det heller. Endret 11. september 2006 av audi_a8 Lenke til kommentar
Mez Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Prøv å snakk med naboer og hør om dere kan dele linjen? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Telenor var ikke sikker på om jeg kunne få fasttelefon til modem eller isdn en gang.6841904[/snapback] Vel, analog linje har du jo krav på. Bare å bestille det Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg kan være (u)enig med deg i mange av dine påstander. Er det fordi vi har blitt "bortskjemte" som vi nærmest forlanger bredbånd, en trenger tross alt ikke gå tilbake mer enn 10 år da bredbånd (512/512) var forbeholdt noen få... om de engang hadde en pc... En kan velge å se på tilgangen på bredbånd som en folkerettighet som skal finansieres av staten. Man kan også velge å se det i perspektivet fra en bedrift som skal ha en gevinst av at de bygger ut nettet. Velg selv... En løsning på ditt problem kan jo være å alliere seg med noen som har bredbånd (eller som kan få men ikke har det), som bor innen rekkevidde for WLAN. Du kan jo da betale for abbonementet (eller dele kostnaden), sette opp WLAN med rettingsbestemt antenne og evt repeater/forsterker, det samme gjør du hjemme hos deg, saken er biff. Jeg har ikke den store kjennskapen til rekkevidde, forstyrrelser, etc, men jeg mener å ha hørt at med fri sikt skal et par km ikke by på store problemer. Lykke til... ps. snylting er ikke noe som jeg etisk/moralsk kan råde deg til. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Forbudt å snylte på naboens nettverk Snakk heller med naboene du og hør om deling slik en foreslo. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Forbudt å snylte på naboens nettverk Snakk heller med naboene du og hør om deling slik en foreslo. 6842131[/snapback] Høyst diskutabelt om denne tolkningen er korrekt, men ikke ta den debatten her da den er håpløs så lenge ingen slike saker har blitt tolket av rettsystemet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Trådstarter bør endre tittelen på innlegget til noe mindre provoserende, man kan risikre at denne tråden blir stengt. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hmm, bredband kan vel ikke de fleste i dette råtne landet få. adsl er ikke bredband og kommer aldri til å bli det heller. 6841944[/snapback] Er ikke ADSL bredbånd? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Forbudt å snylte på naboens nettverk Snakk heller med naboene du og hør om deling slik en foreslo. 6842131[/snapback] Høyst diskutabelt om denne tolkningen er korrekt, men ikke ta den debatten her da den er håpløs så lenge ingen slike saker har blitt tolket av rettsystemet. 6842145[/snapback] Dette blir jo litt tullete. Slik jeg forstår det skal man ikke oppmuntre til ulovligheter her på forumet. Det er også forbudt å feks. laste ned musikk film som man ikke har opphavsrett på og det er følgelig ikke tillatt å oppmuntre til her på forumet, til tross for at aldri noen har blitt dømt for dette her i landet. Eller er det slik at forumet nå definerer hva som er forbudt/lovlig utifra om noen faktisk har blitt dømt? I så fall bør vel dette gjenspeiles i forumreglene? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 En kan velge å se på tilgangen på bredbånd som en folkerettighet som skal finansieres av staten. Man kan også velge å se det i perspektivet fra en bedrift som skal ha en gevinst av at de bygger ut nettet. Velg selv... 6842110[/snapback] Utfra at bredbånd er infrastruktur som er svært viktig burde man kunne sidestille BB-infrastrukturen med andre ting som veier, el-nett osv. Et litt spesiellt fenomen i norge er jo at staten ønsker og drifte alt mulig med overskudd, brukerbetaling, omgjøring til statseide AS-er hvor målet er maks avkastning til staten osv samtidig som man opprettholder ett svært høyt avgifts og skattetrykk. Jeg finner det ikke urimelig at borgerne i landet finner det underlig at staten er nesten 100% fraværende i forhold til BB, både finansielt og i hva som skal kalles BB når det kommer til fremtidige utbygginger. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Eller er det slik at forumet nå definerer hva som er forbudt/lovlig utifra om noen faktisk har blitt dømt? I så fall bør vel dette gjenspeiles i forumreglene? 6842160[/snapback] Det finnes tråder her på forumet hvor dette har blitt diskutert side opp og side ned, loven er veldig uklar og ergo kan man ikke med 100% klarhet hevde at det er ulovelig da det er flere med fagligtyngde som hevder det motsatte. Trådstarter er oppfordret til og endre sitt innlegg. Lenke til kommentar
rottert Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Får snart delt linje med en som bor ca 3km unna med litt hinder i veien. Er det noe håp? Regner med slike langavstandsantenner til en akseptabel pris trenger fri sikt? Vet mange her sikkert syns jeg er en stor sytekopp, men etter å ha hatt adsl i flere år og ikke kan få det når jeg flytter nærmere byen pga vår største leverandør telenor ikke gidder å oppgradere sentralene sine blir jeg litt fortvilet. Endret 11. september 2006 av rottert Lenke til kommentar
kons Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Høres ut som de har koblet opp analog telefonene din med delt linje, og har lite linjer i området. Du kan prøve å bestille ISDN det vil de nok gjerne selge... (og det er jo telefon så jeg tror de har vanskligerer for å nekte) ISDN fungerer ikke på delt linje så da må de gi deg egen linje helt frem. Etter det kan du nok bestille ADSL, og så evt. si opp ISDN igjen, men da har du jo fått kobberet du trenger. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Billig og brukbart: http://martybugs.net/wireless/biquad/ Kan noen svare meg på om ADSL ikke er bredbånd? Trodde det var det jeg Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hei Skjønner at å ikke få bredbånd er irriterende, spess når man har hatt det, og samtidig ikke bor langt fra andre som har. Er også enig i at man ikke skal snylte nett!! Og når det kommer til det å "dele utenfor hustanden". Lov eller ikke lov.. Hvem skal finn ut det.. Finn du noen å dele med så gjør det. Men ikke snylt nett! Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 hmm, bredband kan vel ikke de fleste i dette råtne landet få. adsl er ikke bredband og kommer aldri til å bli det heller. 6841944[/snapback] Er ikke ADSL bredbånd? 6842156[/snapback] Per eldre definisjoner fra den tid bredbånd ikke var vanlig, er bredbånd en synkron linje med minst T1 hastighet, dvs 1500 / 1500 linje, dersom det ikke er mere. Utover det bruker termen "bredbånd" og "smalbånd" i markedsføring som store ord med liten mening. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Men til wlan tips vil jeg anbefale 2 stk linksys wrt54gl og 2 dugende utendørs antenner. Kjør da fw fra ddwrt v23mini sp1 på routerne og i wds med wpa krypering. Funker fett Lenke til kommentar
rottert Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Kontaktet direct connect og de kunne levere og hadde ifølge det som sto på deres skjermer kapasitet. De bruker jo telenor sine linjer og utstyr, noe som tele2 også gjør der så jeg har stor tro på at jeg får samme meldingen etter en uke. "Vi kunne desverre ikke levere pga kapasiteten"' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå