ken8 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Her om dagen fikk kameraten min problemer med å starte maskinen. Den begynnte å laste windows og restartet, samme skjedde i safe-mode. Harddisken er av typen Maxtor DiamondMax Plus9 160GB, 8MB og ble kjøpt i januar 2004. Gikk inn på Matrox sine hjemmesider og lastet ned Diagnostic softwaren dems og kjørte dette fra en cd. Fikk opp melding om at disken var i ferd med å bli ødelagt og jeg måtte kontakte Maxtor med denne feilmeldingen: dea6ab71 Har flere bilder på disken som må reddes og jeg tror at hvis man kobler opp hardisken til en anne pc, så bør det være mulig å hente ut noe. Harddisken er delt opp i c:/ og d:/, men dette har kanskje ikke så mye å si Noen som har erfaring må å koble til en "ødelagt" disk i en anne pc og få ut data? I programmet var det også mulig å kjøre en low-format som slettet alt på disken, vil dette også reparere disken? Har nemlig 1 gang fått beskjed om at hvis harddisken blir slettet og gjennombygd helt fra grunn av så kan dette fikse evt. problemer? Ender vel med at den sendes inn til komplett igjen, men forhåpentligvis etter bilder er reddet. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Hvis du prøver HD'en i en annen PC - bør du sette den som slave på et eksistrende IDE-kabel eller som master på sekundære kontroller. Da er det muligt, at du får kontakt med den. Slå av SMART-funktjonen i BIOS (hvis du har denne mulighet). Low-level formatering var før i tiden ikke noget, der ble anbefalt for vanlige folk - men i dag kan det fint brukes til f.eks å slette HD'en, før man selger/hiver den. Low-level formatering sletter alt og finner også 'bad sectors' på disken og markerer disse som ubrukelige. Man ender derfor ofte opp med, at antal MB/GB er blitt reduceret - men disken er ofte brukbar 'en stund' (med mindre kapasitet). Uannsett hvad - så er 'bad sectors' et sykdomstegn. Om du får ut dine bilder - da vil jeg anbefale, at du sender den tilbake til Komplett. Du kan evt kjøre en Low-level format, hvis du ikke ønsker, at nogen ska snoge i bilderne dine. PS. Heftig fildeling (f.eks Bittorrent) kan ta knekken på de fleste vanlige (S)ATA-disker - fra hvilken som helst producent. Kimmer Endret 11. september 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 PS. Heftig fildeling (f.eks Bittorrent) kan ta knekken på de fleste vanlige (S)ATA-disker - fra hvilken som helst producent. Kan jo ha litt med saken å gjøre, men diskene er jo lagd for å tåle å bli skrevet/lest til i 5 år, er vel derfor de har så lang garanti. Takker for svaret hvertfall. Sender nok inn disken. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Kan jo ha litt med saken å gjøre, men diskene er jo lagd for å tåle å bli skrevet/lest til i 5 år, er vel derfor de har så lang garanti. Takker for svaret hvertfall. Sender nok inn disken. 6842004[/snapback] Du kan jo ta en tit på denne artikkel fra PCWorld.no - da forstår du sikkert, hva jeg mener. Kimmer Endret 11. september 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå