Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pluss og minus - grønt, hvitt, rødt og svart...?

Anbefalte innlegg

Holder på å koble til hovedkortet og de ulike ledninger og kabler som skal kobles til maskinen.

Det som er irriterende er at tilkoblingen fra frontpanelet til hovedkortet (2 og 3-plugger) ikke er merket med hva som er pluss og minus.

Fargene varierer:

Grønt og svart

Rødt og svart

Hvitt og svart, osv...

Tar jeg veldig feil i å gå ut fra at svart er minus? Kan dette variere?

Har ikke lyst til å svi av mitt nye hovedkort heller…

Finnes det forresten noen gode ”newbie”-forklaringer på kablingen i et kabinett? Sånn at jeg unngår å gjøre feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så hører det ut som det er brytere og lys i fronten av kabinettet du skal koble til hovedkortet ditt. Er det bare disse tre parene med ledninger som kommer fra fronten?

- Grønn-svart er gjerne Power-lyset i front og den svarte pluggen er som regel merket med POWER. Skal til PWR-LED eller noe slikt på hovedkortet. Pluggen er gjerne litt bredere enn de andre.

- Rød-svart er gjerne høyttaleren i front og er den bredeste pluggen av de alle. Skal til SPK på hovedkortet. Hvis det er en liten plugg så kan det være Harddisk-lampa i front og da skal den til HDD-LED på hovedkortet.

- Hvit-svart er gjerne Power-knappen og skal kobles til PRW-SW på hovedkortet.

Her er noen eksempler på kabler i kabinetter:

caswire9.jpgPI-X058.JPG

Hvilket hovedkort har du og kan du ta bilde av ledningene og legge ut her?

Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort har du og kan du ta bilde av ledningene og legge ut her?

6841635[/snapback]

Jeg har et Gigabyte GA-965P-DS3.

Det er flere enn de tre, er vel 5 eller 6 ledninger som skal kobles til. Jeg finner hvor kontaktene skal sitte, men er altså litt mer redd for at jeg setter feil poler mot hverandre.

Får dessverre ikke tatt bilder, men satser på at Hårek (under) har rett.

Svart er minus, men de fleste pluggene til kabinettet bryr seg ikke om polartitet. Slike som av/på bryter, reset bryter, høyttaler.

Det er bare HDD LED og Power LED som trenger polaritet, men det skjer ike noe galt om de snues feil vei.

6842042[/snapback]

Det var jo betryggende! :thumbup:

Lenke til kommentar
på hovedkortet mit  ( asus)  sat den liksom ikke så bra  hvis den  var feil vei.

kontakten  hadde  et "åpent" spor på den  en  siden og  der  så det  ut  som metallet  satt. slik er  det i hvertfall hoss meg

6858607[/snapback]

Jepp, det er eit ope spor. Men pinnane er symetriske, og det har dermed ikkje noko å sei kva veg du set den ned på, bortsett fra korleis dioden er. Det blir fullgod kontakt uansett, og kontakten sit skikkelig.

Lenke til kommentar

på hoved kortet der pinnene til kablen står ser det nå ut til at disse pinnen ikke er helt i sentrum. da vil jo også kontakten ligge litt utenfor hvis den blir plaserrt motsat. jeg regner med at da blir det ikke kontakt. om det er kontakt med pinnen på hodkortet så står ikke kontakten på kabelen orntlig i hvis den ikke liger orntlig mot resten av plasten rund pinnen. ( vanskelig å forklare tydelig)

jeg presiserer at det ser ut til disse pinnene ikke er helt i sentrum av den firkantan av plasst som pinnen(e) er plasert i.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

etter det jeg vet så er følgende :

rød farge : +

gul farge : +

hvilken spm går til 12 v og hvilken som går til 5 v har jeg ikke funnet ut .

svart : 0 v - jord

nå blir det røde fargen ogsdå brukt til å indikere nr 1 på en signal kabel s.om f.eks den som går til hardisken.

det blir vere med s-ata kabelen(som er rød ) men til gjengeld så går den bare ann å plasre en vei

Lenke til kommentar

Har du fortsatt ikke funnet ut av dette?

Bryterne spiller det ingen rolle vilken vei du setter (så lenge det bare er to ledninger fra bryteren).

For å finne polaritet på lysdioden kan du koble opp en enkelt test krets som består av f.eks. et 9V batteri og 230 Ohms motstand i serie med + spenningen fra batteriet. Så er det bare å koble pluss til det ene ledningen og minus til den andre, lyser det er det bare å markere polariteten lyser det ikke får du prøve å bytte om å se om det lyser da. Hvis du kobler feil polaritet vil de ikke lyse noe verre skjer ikke.

Lenke til kommentar

etter hva jeg har erfart så er det ofte en liten trekant nede på de kontaktene på ledningen som skal indikere polaritet, denne trekanten er laget i plasten og kan være vanskelig å se (om den finnes da). Men om ledningene er satt rett ned i kontakten er jo en annen sak.

som sagt så er det ikke noe problem for bryterne) som regel, heller ikke for høytaleren. LEDene (lysene) er det egentlig bare å prøve seg fram med, lyser de ikke er de satt feil vei, så da er det bare å snu de. Det skal ikke kunne skje noe feil.

Jeg har selv koblet feil noen ganger, og det har aldri ødelagt noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...