Gå til innhold

Asus P4PE og ny harddisk >137GB ?

Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Har et Asus P4PE med nyeste BIOS. Idag har jeg en 80GB disk felt i to partisjoner med Win98se på den første, og WinXP SP2 på den andre (med en boot manager som setter aktiv partisjon til en av dem ved oppstart), og dette virker utmerket.

MEN jeg trenger en større disk, og det minste gjengse i S-ATA ser ut til å være 200GB, og jeg har fått advarsler både om at P4PE ikke takler mer enn 137GB og at Win98se iallfall ikke takler mer enn 137GB. Hva gjør jeg da?

Får jeg brukt disken som 137GB (altså hvis jeg gir blaffen i de siste 63GB) eller vil ikke maskinen kjenne den igjen? Hva med Win98se? Er det totalstørrelsen den har problemer med, eller er det partisjonsstørrelsen (vil en 200GB disk f.eks. virke med samme inndeling som nå hvis jeg deler den opp i 40 + 80 + 80)?

Noen som vet sikkert? Eller må jeg prøve å lete etter en <137GB disk et sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag har jeg en 80 GB disk delt i to partisjoner, en med XP SP2, og en med Win98se. Begge FAT32 partisjoner. Grunnen til at jeg har beholdt Win98se er blant annet at det gjorde det lett å kopiere XP installasjonen til ny harddisk :-)

Jeg formaterte den nye med system fra XP, så bootet jeg i 98 og kopierte over alle filene fra XP partisjonen til den nye disken. Men det finnes kanskje en lurere måte å gjøre dette på uten Win98se? Installere XP på nytte er ikke løsningen.

Har heller ikke en XP SP2 installasjons CD så jeg hvis vanlig XP ikke kan se disken kan jeg ikke starte fra scratch heller...

Hva er grensene for de forskjellige tingene involvert?

WinXP SP2: Max HD størrelse? Max partisjonsstørresle? Max start-pos boot?

Win98se: Max HD størresle? Max partisjonsstørrelse? Max start-pos boot?

Har FAT32 noen begrensninger også (bruker det idag) så jeg må over til NTFS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...