Gå til innhold

Hva gjør at du velger en bank?

iChristian

Anbefalte innlegg

Hva gjør at du velger akkurat den banken du velger?

Er det rentene som gjør at du velger akkurat den banken du bruker?

Andre deler av vilkårene?

Nærhet til lokalmiljøet?/slekten?

Lave gebyrer på bruk?

Gode vilkår for lån?

Lett å få lån?

Damen som satt i kassen første gang du gikk inn i banken?

Andre ting?

Hva er det som bestemmer hvilken bank du bruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lave (ingen) gebyrer, tilgjengelighet (nett), god rente.

= Skandiabanken. :D

Lån har jeg ikke hatt behov for enda, så den siden kan jeg ikke si noe om.

EDIT: YaBank (www.ya.no) gir 3,3% innskuddsrente, så den egner seg fint som sparekonto. Skandiabankens nettbankløsning er dog tusen ganger bedre, så å bytte til YaBank som hovedbank/brukskonto er ganske uaktuelt for min del.

Når det gjelder lån, skal jeg fiske rundt når det en gang i tiden blir behov for det. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Snakker du om bank som du betaler regninene via, eller banke som du låner fra ?

Jeg har Skandiabanken som bruksbank, og kommer til å bruke Dnb når jeg nå skal kjøpe hus og trenger penger(men mest fordi banksjefen er i slekt med meg :) ).

Kommer til å skifte til Storebrand(kutte ut skandiabanken), fordi der får jeg 2.35% kredittrente :cool:

Dessuten begynner faktisk Storebrand å bli ganske gode nå, ligner mer g mer på skandiabanken(0,- i gebyrer)

Lenke til kommentar

- Kundeservice: vennlighet, hjelpsomhet osv. At man kan slå av en liten prat med sin faste/nye kunderådgiver, uten at man må avtale et møte først.

Gebyrer og slikt bryr meg lite, da man lett slipper unna disse ved å bruke kort og desslike på riktig måte.

Selvsagt kan man spare noen kroner på å bytte til billigste bank til enhver tid, men det har sine fordeler å være stamkunde i én bank, særlig de som er litt mindre. Har man hatt et fast kundeforhold til en bank i lang tid, så er det som regel mye lettere å få lån og da til gunstige vilkår. Derfor er heller ikke lånerenta noe jeg bryr meg om.

Nå har jeg dog vært så heldig å få (ved en ganske utrolig tilfeldighet) fast jobb i banken hvor jeg har vært kunde i mine 23 leveår så langt, så jeg er kanskje en anelse inhabil i denne saken, men disse grunnene er allikevel de som gjelder for hvorfor jeg ikke har byttet bank i min ungdom, selv om andre banker har hatt tilbud som hadde vært mer lønnsomme der og da, med tanke på en småpøbels lite gjennomtenkte kortbruk.

Lenke til kommentar

jeg valgte skandiabanken pga lett tilgjengelighet, god kundeservice og fordi de ikke tar gebyrer for og ta ut penger eller utføre varekjøp (det eneste er årsavgiften på visakortet)

jeg er en student på 19 som går på skole og har deltidsjobb (nettop startet førstegangstjenesten). det er jo viktig å tenke på at alle monner drar. når det koster 1-2 kroner for uttak/varekjøp i vanlige banker kan dette fort bli et par hundringser ekstra i året..

Endret av purken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjørt Skandiabanken som lønnskonto (og noen andre kontoer), men gikk over til DnB Nor da jeg kjøpte leilighet for et par år siden nettopp fordi det var der jeg fikk lån + en god kundekontakt (gammel nabo). Fikk godkjent nytt lån til ny leilighet nå i våres i samme banken noe som var vanskeligere i Skandiabanken. Men jeg vurderer etterhvert nå å flytte dette til Skandiabanken fordi de har noe lavere rente og 40 års nedbetaling og jeg trenger å senke de månedlige utgiftene. Ulempen er selvfølgelig at jeg da mister min personlige kontakt som er svært god å ha.

Lenke til kommentar

Så lenge den ikke blir ekstremt mye dyrere enn andre, holder jeg meg til den i hjembygda. Det har sine fordeler at kunder og ansatte kjenner godt til hverandre, da blir servicen ekstra god siden det sosiale aspektet spiller inn. I fjor trengte jeg en kortvarig kreditt på 20000 kroner før jeg fikk lønn i den nye jobben. Det ordnet seg slik at pappa gikk ned i banken og fremla saken (jeg var ikke hjemme på det tidspunktet, så jeg hadde ikke anledning), og jeg trengte bare å skrive under på et par ark senere. På det daværende tidspunkt eide jeg ikke nåla i veggen, så det var snilt å gi meg kreditt.

Lenke til kommentar
Det er som regel viktig å ha et godt forhold til banken sin, så det er neppe negativt å holde seg til en og samme bank over store deler av livet sitt.

6934876[/snapback]

Spørs jo litt hva du bruker den til, og hva du har behov for. Har man f.eks. av en eller annen grunn ikke behov for lån, synes jeg det er ganske tett å betale flere hundre, eller tusen, i gebyrer på bruk av betalingskort og regningsbetaling, i tillegg til å få crappy rente, bare for å være trofast mot banken "sin". :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Men jeg vurderer etterhvert nå å flytte dette til Skandiabanken fordi de har noe lavere rente og 40 års nedbetaling og jeg trenger å senke de månedlige utgiftene. Ulempen er selvfølgelig at jeg da mister min personlige kontakt som er svært god å ha.

6934406[/snapback]

Spør om avdragsfritt, og plassèr så disse pengene en plass de vokser forter(høyrentekonto eller noe slikt).

Etter hvert år betaler du da med de pengene du har satt av på en konto.

Lenke til kommentar
Det er som regel viktig å ha et godt forhold til banken sin, så det er neppe negativt å holde seg til en og samme bank over store deler av livet sitt.

6934876[/snapback]

Spørs jo litt hva du bruker den til, og hva du har behov for. Har man f.eks. av en eller annen grunn ikke behov for lån, synes jeg det er ganske tett å betale flere hundre, eller tusen, i gebyrer på bruk av betalingskort og regningsbetaling, i tillegg til å få crappy rente, bare for å være trofast mot banken "sin". :)

6934911[/snapback]

Sant nok, men de aller fleste her i landet vil ta et lån i løpet av livet, og da er det fint å ha et godt forhold med banken din slik at det blir lettere å få ta lån, samt det er letter å forhandle seg til gode betingelser. :)

Lenke til kommentar

Som ansatt i bank kan jeg kanskje si litt om hva som gjør at folk blir kunder hos akkurat oss.

En svært stor andel av de som blir kunder hos oss, blir akkurat det fordi de har blitt anbefalt det av noen de kjenner. Dvs, det er ikke banken de blir anbefalt, det er den aktuelle rådgiveren i banken de blir anbefalt. Ved en slik referanse blir det en slags umiddelbar relasjon mellom kunden og rådgiveren. Denne relasjonen bygges det på, og den blir som regel langt mer betydningsfull enn å kunne spare en tusenlapp i året på å bytte bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...