Madrigal Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Skal kjøpe meg et kamera, men siden jeg ikke har noe særlig greie på hva som er bra og ikke til hvilke priser, hadde det vært veldig fint med noen tilbakemeldinger. Maks pris er 10.000 kr, og det skal brukes stor sett til amatørfilmer og lignende. Skal også redigere bildene i postproduksjon, så bildekvalitet må være så god som mulig. Stillbilder er ingen viktig funksjon for meg, så det trengs ikke å vurderes. Hva er å foretrekke av kassett eller minne? Eller kanskje andre alternativer? Er ekstern mikrofon å anbefale, og hva koster i så fall en brukbar en? Tviler på at jeg trenger noe veldig avanserte saker, og det nevnte maksprisen sier vel sitt om prisnivå her også, håper jeg. Er det noe annet jeg bør tenke på som jeg ikke har nevnt? Takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
chma Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Tape er det som gjelder for oss dødlige en stund til, flashminne/harddisk kameraer i forbrukerklassen er rett og slett for dårlige. Hard komprimert og sære formater som vanskliggjør redigering. Mitt forslag: Gs500+ Røde Videomic Tror det er en av de bedre oppsett under 10 og muligens 15 lapper. Bruker selv gs500 som backup/nr2 kamera og er fornøyd med billedkvaliteten, men det er fremdeles "langt unna" dvc30/dvx100 jeg bruker som hovedkamera.(skulle bare mangle med prislappen også..) Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Tusen takk for svar, chma! Kameraet har jeg ingenting å utsette på etter å ha lest litt om det. Men finnes det rimeligere alternativer til mic? Må også ha et stativ og bæreveske, noe forslag til dette? Hadde vært fint om både kamera, mic, bæreveske og stativ tilsammen kunne holdt seg under 10.000-grensa. Noen som vet om tester til GS500? Har søkt, men fant ingenting. Endret 11. september 2006 av Madrigal Lenke til kommentar
chma Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Gs500, enkelt stativ(veldig enkelt) og liten veske fra en XD ender på ca8700, legg til videomic fra feks. fotovideo til ca 1250. Priser eks frakt. http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...rder-Review.htm Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Ifølge den testen du linker til virker GS400 eller DV953 som et bedre valg. Er det det, på tross av alderen og prisen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 GS400 vil absolutt være et bedre valg enn gs500 hvis du kan få tak i det. Der har du manuell tilgang til blender, lukker OG (som på 500:) fokus. Pluss at du har AE lock, det er veldig flott. Dra til helsikke, Panasonic. Det var teit gjort å ta det kameraet bort, og derfor er jeg nødt til å ha GS500 GS500 er bra også, bare ikke like bra Kan anbefale GS400 om du finner det, ellers gs500 ilag med en Røde VideoMic.! Kjøpte mitt GS500 fra Elprice til 8600,- og Røde VideoMic fra et eller annet sted til 1250,-. Det blir 9750, så da er det under 10.000, og du får kjempeutstyr Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Takk for alle tilbakemeldinger, de blir satt stor pris på! Virker som at det er flere på forumet som har førstehånds erfaringer med GS500. Hvordan er batterikapasiteten? Og ang. Røde VideoMic, hvordan lagres lyden på den? Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Batteritid, godt spørsmål... Kjøpte største batteriet som finnes til gs500 og har klart å miste det som fulgte med, ikke har jeg noen håndfaste tall å komme med heller, varierer om du bruker skjerm eller søker. Batteritiden stemmer omtrent aldri i forhold til hva produsentene oppgir på utstyr til hvermansen. Røde videomic kobles til på mic inngagen for i motsettning til enkelte produsenter har panasonic beholdt mini jacken. Lyden legger seg på de to sporene som den interne micen hadde. Det finnes noen få alternativer til Videomicen, sennheiser har en som er dyrere og dårligere og azden har vel noen få man kan koble på minijack. Skal du ha noe bedre enn det må ha xlr adapter + mic av passende slag og det er mye dyrere. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 (endret) OK, tenkte om det fantes billigere alternativer til Røde VideoMic, men etter det inntrykket jeg har fått av den virker den som et klart valg. Veldig kjekt av lyden blir lagt over lydsporet på kasseten, var litt redd for at jeg måtte forholde meg til et videospor og et lydspor og måtte synkronisere de manuelt. Da tror jeg at jeg er klar for kjøp. Blir nok kombinasjonen GS500 og Røde VideoMic, pluss veske og stativ. Tusen takk for alle tilbakemeldinger, de var virkelig hjelpsomme! Edit: Er det forresten mulig å koble headsett til kameraet? Endret 12. september 2006 av Madrigal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 OK, tenkte om det fantes billigere alternativer til Røde VideoMic, men etter det inntrykket jeg har fått av den virker den som et klart valg. Veldig kjekt av lyden blir lagt over lydsporet på kasseten, var litt redd for at jeg måtte forholde meg til et videospor og et lydspor og måtte synkronisere de manuelt. Da tror jeg at jeg er klar for kjøp. Blir nok kombinasjonen GS500 og Røde VideoMic, pluss veske og stativ. Tusen takk for alle tilbakemeldinger, de var virkelig hjelpsomme! Edit: Er det forresten mulig å koble headsett til kameraet? 6848867[/snapback] Dessverre er det ikke direkte mulighet til det. Altså et stort minus. men les litt i denne tråden på pana3ccd user så finner du noen måter... Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Hvordan er det å få overført klippene til pcen? Så vidt jeg kan se følger det ikke med noen form for capturekort, er det noe som må kjøpes seperat? Hvilke er i så fall å anbefale? Eller er det bare å putte kabelen inn i USB-porten og så dukker kamera opp som ekstern harddisk? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det einaste som dukker opp som harddisk er kanskje minnekortet der du lagrer stillbilete. Videoen lagrer ein på tape. Til vanleg so må ein bruke firewire for å overføre video i full kvalitet, men det har vorte sagt at Panasonic sine nye kamera kan gjere dette med USB og den medfølgjande programvara (Motion DV Studio eller noko slikt heiter den). Vil du bruke noko anna programvare til overføring og redigering (du kan sjølvsagt overføre med Motion DV Studio og redigere med eit anna) kan det godt vere at du må skaffe deg eit firewirekort og kabel, om du ikkje har det frå før. Les meir her. Overføring skjer i sanntid, med andre ord vil det ta 30min å overføre 30min video. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Vil anbefale å bruke firewire til overføring. (På mac kan du kun bruke firewire...) Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Tusen takk for svar! Tror jeg venter med å kjøpe et firewire-kort til jeg får prøvd USB-metoden til Panasonic. Men det frister definitivt mer å bare bruke Premiere til både capturing og klipping i stedet for to sperate programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå