Gå til innhold

Ny Psu, Min 750W, Modulære kabler


Anbefalte innlegg

En kompiss er på jakt etter en ny og kraftig psu, og stiller noen krav:

 

- Minimum 750W.

- Modulære kabler.

 

Han har en Hiper 580W men med tanke på at han snart skal ha et CF system så vil ikke denne klare det.

 

Psu'en skal klare og takle følgende system:

 

- Intel Conroe E6700

- 2 x X1900XT @ CF

- 10 x S-ata disker (totalt 4Tb)

- 2 x Cd/dvd brenner.

- 7 x 120mm Vifter

+ Andre ting som, Mus, hdd Kontroller, Viftestyring, Leds etc etc

 

Har satt inn det nåværende systemet inn i en psu kalkulator og kommet fram til ca 530Wtil, men når det andre 1900XT kortet kommer vil det passere 650W.

 

Til nå har jeg funnet 1 Psu som oppfyller kravene (EnerMax Galaxy 1000W), men lurer på om noen har noen andre erfaringer med andre Psu som oppfyller kravene. I verste fall vil det ikke være nødvendig med modulære kabler, men ser helst at det er det.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både FSP 700w Epsilon og OCX GameXstreem 700W drar 2*X1900 kort .Disse skal være tilgjengelig i flere norkse web shops .

 

Se komplett "safe" liste her:

http://www.ati.com/technology/crossfire/buildyourown2.html

 

 

 

 

Men med 10 SATA disker i tillegg til 2*x1900XT tror jeg han kan få problemer selv med disse .

 

 

Da har man disse som ble kjørt med Quad SLI på comtek

som er noe av det kraftigeste man kan kjøpe fra Norsk butikk:

 

Tagan TurboJet 1100W, Dual 80mm Vifte, 6xSATA, 4xPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320572

 

Tagan TurboJet 900W, Dual 80mm Vifte, 6xSATA, 4xPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319992

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Men med 10 SATA disker i tillegg til 2*x1900XT tror jeg han kan få problemer selv med disse .

 

Tagan TurboJet 1100W, Dual 80mm Vifte, 6xSATA, 4xPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320572

 

Tagan TurboJet 900W, Dual 80mm Vifte, 6xSATA, 4xPCI-E, ATX/EPS, 20/24pin

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319992

6840854[/snapback]

 

Sett på begge de to Psu'ene, men gutten er veldig interesert i og ha orden i kabinettet sitt og vil derfor ha modulære kabler.

 

Igen flere som har noen erfaringer med de nevnete psu'ene eller andre som kan funke.

 

Takk

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Igen flere som har noen erfaringer med de nevnete psu'ene eller andre som kan funke.

 

Takk

 

Hvis han dropper 4-5 harddisker så ...

Med to x1900XT og ti disker vil systemet ha behov for unormalt mye +12v i init/spinup (samt selvfølgelig i 3D load).

Alt annet av PSUer blir for svakt på +12v (mest grunnet antall disk krav).

Egentlig ett meget "urimelig" krav hele oppsettet.

 

Overflødige kabler ved bruk av Tagan TurboJet kan man gjemme bort bak/mellom "hk brett" og høyre sidedeksel.

Lenke til kommentar
Igen flere som har noen erfaringer med de nevnete psu'ene eller andre som kan funke.

 

Takk

 

Hvis han dropper 4-5 harddisker så ...

Med to x1900XT og ti disker vil systemet ha behov for unormalt mye +12v i init/spinup (samt selvfølgelig i 3D load).

Alt annet av PSUer blir for svakt på +12v (mest grunnet antall disk krav).

Egentlig ett meget "urimelig" krav hele oppsettet.

 

Overflødige kabler ved bruk av Tagan TurboJet kan man gjemme bort bak/mellom "hk brett" og høyre sidedeksel.

6840905[/snapback]

 

 

Ja blir nok en 900w eller 1100w da.

Lenke til kommentar
En kompiss er på jakt etter en ny og kraftig psu, og stiller noen krav:

 

- Minimum 750W.

- Modulære kabler.

 

Han har en Hiper 580W men med tanke på at han snart skal ha et CF system så vil ikke denne klare det.

 

Psu'en skal klare og takle følgende system:

 

- Intel Conroe E6700

- 2 x X1900XT @ CF

- 10 x S-ata disker (totalt 4Tb)

- 2 x Cd/dvd brenner.

- 7 x 120mm Vifter

+ Andre ting som, Mus, hdd Kontroller, Viftestyring, Leds etc etc

 

Har satt inn det nåværende systemet inn i en psu kalkulator og kommet fram til ca 530Wtil, men når det andre 1900XT kortet kommer vil det passere 650W.

 

Til nå har jeg funnet 1 Psu som oppfyller kravene (EnerMax Galaxy 1000W), men lurer på om noen har noen andre erfaringer med andre Psu som oppfyller kravene. I verste fall vil det ikke være nødvendig med modulære kabler, men ser helst at det er det.

 

Takk for svar.

6840824[/snapback]

 

 

Har du prøvd denne kalkulatoren? Den stemmer helt presist, sjekk den om du trenger så mye som du mener du trenger... Link

Lenke til kommentar
En kompiss er på jakt etter en ny og kraftig psu, og stiller noen krav:

 

- Minimum 750W.

- Modulære kabler.

 

Han har en Hiper 580W men med tanke på at han snart skal ha et CF system så vil ikke denne klare det.

 

Psu'en skal klare og takle følgende system:

 

- Intel Conroe E6700

- 2 x X1900XT @ CF

- 10 x S-ata disker (totalt 4Tb)

- 2 x Cd/dvd brenner.

- 7 x 120mm Vifter

+ Andre ting som, Mus, hdd Kontroller, Viftestyring, Leds etc etc

 

Har satt inn det nåværende systemet inn i en psu kalkulator og kommet fram til ca 530Wtil, men når det andre 1900XT kortet kommer vil det passere 650W.

 

Til nå har jeg funnet 1 Psu som oppfyller kravene (EnerMax Galaxy 1000W), men lurer på om noen har noen andre erfaringer med andre Psu som oppfyller kravene. I verste fall vil det ikke være nødvendig med modulære kabler, men ser helst at det er det.

 

Takk for svar.

6840824[/snapback]

 

 

Har du prøvd denne kalkulatoren? Den stemmer helt presist, sjekk den om du trenger så mye som du mener du trenger... Link

6842785[/snapback]

 

Jepp det er den kalkulatoren jeg har prøvd:

 

Før CF: 544W

Etter CF: 663W

 

Dette er med :

10 x Sata Disker

2 x Cd/dvd Brenner

7 x 120mm vifter

2 x Rambrikker

2 x Catoder

Vannkjølingskit

++

 

Han har nå bestilt 900W psu'en.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, gutten har ekstreme behov og for alt jeg vet kan det godt hende at det er flere disker o.l på vei.

 

Det er snakk om at de nye DX10 kortene kommer til og trekke opptill 300W per stk. Kjører man to av disse sammen blir det plutselig 600W på bare skjermkortene, dette pluss 10 Disker vil kreve en del.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå å fordele oppgavene litt. Dvs. lage en maskin hovedsaklig til spilling og en maskin til filserver.

 

Forøvrig må jeg påpeke ovenfor resten her at antall watt på PSU er det maksimale den kan levere til systemet. Som regel vil man ha litt å gå på i forhold til maksimal last. La oss si maskina bruker vanvittige 300W til normalt og har topper på opp mot 500W i kortere øyeblikk. Da vil jeg anbefale minimum 600W PSU for at man skal være rimelig sikker på at det går bra selv om vaskemaskinen plutselig starter og dropper spenningen fra 230 til 200V i brøkdelen av et sekund. De kalkulatorene tar også godt i for å sikre seg mot spenningsfall i nettet, høye lufttemperaturer osv. Gjennomsnittlig strømforbruk når maskina er på er langt i fra det watt-tallet som står på PSUen. Tester rundt på nettet viser at det skal svært mye til for å nærme seg 300W. (Da snakker vi om quadcore, Crossfire med X1950XTX, et par raptorer osv)

Lenke til kommentar

Spenningsfall er jo ikke fryktelig kritisk med switchet strømforsyning. For høy spenning kan være litt ugunstig dog.

 

Ellers så er ikke 1000W strømforbruk urovekkende dyrt her i landet. Det blir ca 1Kw/h som koster rundt ei krone. Altså ei krone timen. Blir det mange timer så bli det noe utav det selvsagt. Har også hørt om folk som ikke tør bruke sin 2kW badstue ovn fordi de er redd for regninga. 2kW i 4 timer koster under en tier. Ikkeno krise der heller.

PCen vil jo "spare" endel penger på oppvarming om vinteren også, så du kan kanskje egentlig halvere prisen?

 

Ellers så er jeg enig med Simen1. Stapp diskene i en filserver, og bruk gbit lan.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Jeg vil foreslå å fordele oppgavene litt. Dvs. lage en maskin hovedsaklig til spilling og en maskin til filserver.

 

Forøvrig må jeg påpeke ovenfor resten her at antall watt på PSU er det maksimale den kan levere til systemet. Som regel vil man ha litt å gå på i forhold til maksimal last. La oss si maskina bruker vanvittige 300W til normalt og har topper på opp mot 500W i kortere øyeblikk. Da vil jeg anbefale minimum 600W PSU for at man skal være rimelig sikker på at det går bra selv om vaskemaskinen plutselig starter og dropper spenningen fra 230 til 200V i brøkdelen av et sekund. De kalkulatorene tar også godt i for å sikre seg mot spenningsfall i nettet, høye lufttemperaturer osv. Gjennomsnittlig strømforbruk når maskina er på er langt i fra det watt-tallet som står på PSUen. Tester rundt på nettet viser at det skal svært mye til for å nærme seg 300W. (Da snakker vi om quadcore, Crossfire med X1950XTX, et par raptorer osv)

6848139[/snapback]

 

X1900XT:

cons_hiend.gif

( http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...ower-noise.html )

 

Du glemmer tydligvis at en PSU ikke har alle wattene kun på +12v .

80-90% av effekt i en PC bruker +12v strømmen.

Bare 2 x X1900XT korta i crossfire vil dra 216W FRA +12V under full 3D load.

det er 18Ampere bare på grafikk kort.

Man MÅ opp i store PSUer for å få nok +12v resurrser til slikt .Det går bare ikke med en 3-400(total)Watts PSU .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...