Gå til innhold

Feil i testing av Logitech z-5500


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg z-5500. Kanonanlegg på alle måter. også kjøpt et nytt lydkort til dette( sound blaster audigy 2)

til pcn som er koblet til med en optisk kabel.

 

Når jeg spiller mp3 spiller jeg pl2 music,(eller noe i den duren :) )

er senterhøytaleren sterkest, deretter front og til slutt bakhøytalerne.

MEN: på egenskapene til lydkortet kan man teste ut surrounden. Da får jeg ikke lyd i bakhøytalerne. Dessuten må jeg alltid velge 5.1 system på nytt.

Lurer på om det kan være noe feil med lyden, siden disse testene ikke virker som de skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får ikke testet kanalene via lydkortet i og med at du benytter optisk tilkobling mot anlegget.

 

Tester du det med analog vil situasjonen bli en annen...  :thumbup:

6843914[/snapback]

OK

Tusen takk for svar

Lyden er uansett den samme...?

6843967[/snapback]

 

Hmm. Merkelig. Jeg foreslår at du går på www.creative.com og velger auto update for å sikre at du har den siste programvaren installert. Ellers er det sikkert en fordel om du tester anlegget via testknappen på fjernkontrollen.

 

Hos meg er det iallefall slik at testingen i lydkortet (Fatal1ty) ikke stemmer overens med det jeg hører i høytalerne når jeg bruker optisk.

Lenke til kommentar

Surround/optisk lyd er noe av det vanskeligste jeg kan tenke meg på en PC. Jeg mestrer det mest på PC'en, men dette emnet klarer jeg ikke å bli klok på.

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere nevner ikke manualen til dette anlegget (så vidt jeg kunne finne), ingenting om hva de forskjellige modusene er og hvordan de skal brukes.

 

Dette er mine hypoteser:

- PL2 IKKE ekte surround, men fake surround, noe som kun skal brukes dersom kilden ikke er surround. Dvs, ser du DVD i PL2 Movie modusen bruker du egentlig ikke surround-lyden filmen er spilt inn med.

- Du får ikke skikkelig surround med mindre det står "Digital" i displayet. Da er lydkilden digital, og anlegget mottar separate signaler til alle høyttalerene.

- Spill har ikke surround lyd. Jeg har i alle fall ikke fått et eneste spill til å levere noe som tyder på realistisk surround.

 

Folk kan gjerne korrigere meg.

 

Prøv å bruke optisk tilkobling, med betadrivere til lydkortet i Windows Vista så kan jeg love deg at forvirringen blir TOTAL!

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Surround/optisk lyd er noe av det vanskeligste jeg kan tenke meg på en PC. Jeg mestrer det mest på PC'en, men dette emnet klarer jeg ikke å bli klok på.

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere nevner ikke manualen til dette anlegget (så vidt jeg kunne finne), ingenting om hva de forskjellige modusene er og hvordan de skal brukes.

 

Dette er mine hypoteser:

- PL2 IKKE ekte surround, men fake surround, noe som kun skal brukes dersom kilden ikke er surround. Dvs, ser du DVD i PL2 Movie modusen bruker du egentlig ikke surround-lyden filmen er spilt inn med.

- Du får ikke skikkelig surround med mindre det står "Digital" i displayet. Da er lydkilden digital, og anlegget mottar separate signaler til alle høyttalerene.

- Spill har ikke surround lyd. Jeg har i alle fall ikke fått et eneste spill til å levere noe som tyder på realistisk surround.

 

Står digital i displayet mitt, og lyden kommer på alle høytalerne, selv om det er lite lyd i høytalerne bak. Blir nesten best lyd når jeg bruker stereox2 til mp3 har jeg funnet ut.....Men dete er jo rett og slett veldig snodig...?

Lenke til kommentar
Står digital i displayet mitt, og lyden kommer på alle høytalerne, selv om det er lite lyd i høytalerne bak. Blir nesten best lyd når jeg bruker stereox2 til mp3 har jeg funnet ut.....Men dete er jo rett og slett veldig snodig...?

6847690[/snapback]

 

Dette er fordi du kjører stereo både på front- og bakkanalene. Dette gir samme lyd som i en rånebil, mao. funker det genialt til musikk. Dersom du bruker stereoX2 vil du sikkert legge merke til at centerkanalen ikke gir fra seg lyd? Dette skjer iallefall med meg.

 

Ellers har jeg forstått det slik at optisk/coaxial ikke fungerer med surround i spill. Her må du bruke analog tilkobling for å få surround.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...