Tatti Skrevet 10. september 2006 Rapporter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Skogen var full av sopper... Og jeg måtte jo prøve å ta noen bilder. Jeg krøp rundt i skogen og knipset. Ikke helt lett. Det var stort sett ganske mørkt under trærene, men med enkelte solståler som kom igjennom tretoppene. Legger ut et par stykker her. Kanskje noen kan komme med noen kommentarer og tips... Endret 10. september 2006 av Tatti Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 10. september 2006 Rapporter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Sopp kan være moro å ta bilder av ja. Har tatt endel bilder av sopp selv. Når det gjelder bildene dine så syns jeg det blir litt kjedelig med soppene i midten. Hørt om det gylne snitt? Prøv heller å få en litt mer spennende vinkel som vedleggene under her (De kunne vel og vært bedre de og men syns de ble ganske bra selv jeg). Prøv også å klem ut litt mer farger på bildene. Så kom deg ut i skogen igjen og prøv igjen med noen spennende vinkler så blir det fort mye mer interessant. Endret 11. september 2006 av Jernlov Lenke til kommentar
perben Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Innlegget er slettet. Endret 16. september 2006 av perben Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Hørt om det gylne snitt? 6840939[/snapback] Er ikke bildet (nr.1) nettopp bygd opp rundt det gylne triangel? Med hoveddelene (stilken/hodet) av soppen ca. i skjæringspunktene etter regelen om det gylne snitt? (Jeg har hørt om dette i arkitektur og matematikk. Derfor vart det litt int. å se at det også brukes i foto & kunst. Og at "Rule of Thirds" (som du har brukt?) er en forenkling av dette.) 6841627[/snapback] Selve stilken begynner i det gylne snitt, men det hjelper ikke så stort når resten av objektet går utenfor. I helheten så er jo hele soppen sentrert. Photography Tip: The Rule of Thirds Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Bildet var veldig fint, men det gyldne snitt kunne blitt brukt her ja. Ble litt sulten.. eller er det en giftig sopp? Lenke til kommentar
Tatti Skrevet 11. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Jeg får prøve meg litt fram med beskjæring av bildene. Jeg vet ikke hvilke sopper dette er. Men den ene var kjempe stor med veldig hard stilk... Kanskje det er noen andre her som har peiling på sopp?... Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 Den første lignet veldig på en steinsopp i alle fall, den andre vil jeg tro hører til fluesopp familien. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. september 2006 Rapporter Del Skrevet 12. september 2006 Et tips til dere sopp-folk (og andre makrofotografer). Ha med dere ei hvit og ei svart papplate som dere kan styre lyset med. Bruk den mørke til å skyggelegge forstyrrende bakgrunn, og den hvite til å reflektere lys inn i front. Det ville ha gitt en mye mer trolsk stemning. Trenger ikke å være papplater. Jeg bruker den svarte fotobagen min til å skyggelegge bakgrunnen, og sølvfolie til å reflektere lys. Svært enkelt, men virkningsfullt. Et annet tips er å ha med lommelykt til å lette opp lyset, men pass på at dette er en diodelykt. Vanlige glødepærer gir alt for gult lys. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 12. september 2006 Rapporter Del Skrevet 12. september 2006 sopper er stygge Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. september 2006 Rapporter Del Skrevet 12. september 2006 perottol: Akkurat hva er du mener med trolsk stemning? Skjønner ikke hvordan man kan få trolsk stemning ut av litt lyssetting. Har du noen bilde ekspempler hvor denne lysmetoden du beskriver er tatt i bruk? Lenke til kommentar
perottol Skrevet 13. september 2006 Rapporter Del Skrevet 13. september 2006 perottol: Akkurat hva er du mener med trolsk stemning? Skjønner ikke hvordan man kan få trolsk stemning ut av litt lyssetting. Har du noen bilde ekspempler hvor denne lysmetoden du beskriver er tatt i bruk? 6848672[/snapback] Hei, de eksemplene jeg eventuelt har finnes desverre kun på dias. Det jeg mener med trolsk stemning er at soppen ville ha fått unaturlig mye lys, og man føler at det er noe med den (ikke bare nok en sopp i skogen). Trolsk er kanskje ikke den beste ordleggingen, men ... Du får prøve det. De små forholdene ved makro gjør det jo svært enkelt å manipulere lyset. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 13. september 2006 Rapporter Del Skrevet 13. september 2006 Ja-a. Er mye man kan eksperimentere med. Men takk for tips, skal prøves engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå