Gå til innhold

Access bedre enn SQL på noe som helst?

Anbefalte innlegg

Er Access-databaser bedre egnet enn SQL-databaser til noen formål? Til programmering og systemutvikling synes jeg Access virker tynt, gammeldags og tungvindt, så i hvilke situasjoner er det egentlig bedre å bruke Access enn SQL.

Det finnes en god del gratis SQL-servere, så det bør jo ikke være noe argument. Office er langt i fra gratis det heller.

Jeg ser at all database-undervisningen i IT-faget på VGS (forsvinner i den nye læreplanen da) går på Access, og ingenting om SQL. Er ikke det litt hull i hodet?

Har lurt på dette en stund nå. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Access er potensielt kjappere enn en databaseserver for enbruksapplikasjoner som skal gaa lokalt. Ellers er jeg rystet over aa se at Access og MySQL brukes bl a ved HiO, det finnes langt bedre databaser som kan brukes i undervisningssammenheng, deriblant Oracle og PostgreSQL.

Lenke til kommentar

Access er vel også en sql-database?

Har ikke vært borti den siden vgs, men regner med at den er grei nok for å lære prinsippene.

Det kan fort bli mye administrasjon om man skal sette i gang på en ordentlig db-server, som er litt kjedelig hvis kurset handler om relasjonsteori og grunnleggende sql.

Finnes riktignok åpne, og kanskje bedre, alternativer; f.eks. sqlite.

Lenke til kommentar
Access er vel også en sql-database?

6844133[/snapback]

En SQL-database er jo et program/server som kjører selvstendig og som man sender menneskelige kommandoer til (og får svar fra).

Når jeg programmerer i VB6 ligger Access-databasen der som en fil som VB-programmet henter opp når den skal brukes, og VB-programmet leser og skriver til filen/databasen selv.

Da kan det ikke være en SQL-database vel?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

IMNSHO: SQL Database is a meaningless f... term. Access er ikke en databaseserver (eller service for den saks skyld), all den tid alt foregår på klienten. Det er dog ingen som helst ting i veien for at et slikt system bruker SQL som språk for å hente ut data, hvilket er mulig med Access.

Lenke til kommentar
Sålenge du holder deg unna Oracle er det ikke nødvendigvis mye administrasjon forbundet med dette. Et godt eksempel er Microsoft SQL Express.

6845347[/snapback]

Du må vel sannsynligvis styre med brukere, rettigheter og slikt med sql express også?

Poenget mitt var at den slags ikke nødvendigvis er relevant for et kurs i db-teori.

Lenke til kommentar
Sålenge du holder deg unna Oracle er det ikke nødvendigvis mye administrasjon forbundet med dette. Et godt eksempel er Microsoft SQL Express.

6845347[/snapback]

Du må vel sannsynligvis styre med brukere, rettigheter og slikt med sql express også?

Poenget mitt var at den slags ikke nødvendigvis er relevant for et kurs i db-teori.

6849760[/snapback]

For å komme igang: Nei. Du bruker en administrative bruker, og voila. Du har alle rettigheter. Forøvrig så vil jeg si at IT-markedet lider SÅRT av at databaseutviklerene IKKE lærer seg om rettigheter og sikkerhet, det er en stor mangel som gjør at det er en rekke mindre gode løsninger i markedet. Sikkerhet bør være noe av det viktigste man lærer i forbindelse med databaser. Man må forstå at databaser er uendelig mye mer enn SELECT * FROM.

Lenke til kommentar

6845347[/snapback]

6849760[/snapback]

For å komme igang: Nei. Du bruker en administrative bruker, og voila. Du har alle rettigheter. Forøvrig så vil jeg si at IT-markedet lider SÅRT av at databaseutviklerene IKKE lærer seg om rettigheter og sikkerhet, det er en stor mangel som gjør at det er en rekke mindre gode løsninger i markedet. Sikkerhet bør være noe av det viktigste man lærer i forbindelse med databaser. Man må forstå at databaser er uendelig mye mer enn SELECT * FROM.

6850368[/snapback]

Er ikke helt enig i den, sorry.

Er selvsagt ikke til å komme bort fra at man må lære om sikkerhet, men prinsippene der er de samme nær sagt uansett hvilket lag man jobber på, så jeg ser nok helst at de lærer bort db-stuff database-klassene.

Men skal slutte å kverulere nå. ;)

Lenke til kommentar

Er selvsagt ikke til å komme bort fra at man må lære om sikkerhet, men prinsippene der er de samme nær sagt uansett hvilket lag man jobber på, så jeg ser nok helst at de lærer bort db-stuff database-klassene.

6851100[/snapback]

OK, min vi kan i det minste være enige om at man ikke MÅ kjenne til brukerhåndtering og rettigheter for å bruke Oracle, MSSQL eller whatever. Det er ALLTID en administrativ bruker som du kan benytte deg av, f eks System/Manager på Oracle (må sette passord på Oracle 10g), sa i SQL Server og så videre. Men for all del, dersom man er avhengig av Drag and Drop for å lage databaser så er sikkert Access tingen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6851100[/snapback]

OK, min vi kan i det minste være enige om at man ikke MÅ kjenne til brukerhåndtering og rettigheter for å bruke Oracle, MSSQL eller whatever. Det er ALLTID en administrativ bruker som du kan benytte deg av, f eks System/Manager på Oracle (må sette passord på Oracle 10g), sa i SQL Server og så videre. Men for all del, dersom man er avhengig av Drag and Drop for å lage databaser så er sikkert Access tingen :)

6853537[/snapback]

Joda, bare det er gjort i en håndvending å nullstille passordet igjen. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...