Klekkus Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Liten FAQ om Acryl En liten notis til alle dere som kaller all form for Acryl for Plexi, Plexi er et eget merke (akkurat som f.eks ''Intel'' og ''AMD''). Plexi og Perspex er basert på Acryl. Lexan er basert på Polycarbonat. Plexi Plexi er den mest kjente og brukte formen for Acryl, Plexi har et smeltepunkt på 115.5°C og kan derfor lett bøyes med varmepistol eller annen konsentrert varme. Plexi er egentlig et ganske porǿst stoff som kan knekke ganske lett. Hvis det overgår 115.5°C vil det bli svidd (det blir ikke direkte svidd, men det blir en slags form for bobler som kokes på overflaten av Plexien). Det er også mulig å skaffe fluoriserende Plexi via sin lokale glasshandler (hvis de har mulighet for å bestille det) Fluoriserende Plexi gir en ganske fet effekt under belysning. Under belysning av L.E.D. (Light-emitting diode) eller CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamps) så vil det lyse opp slik. AC Ryan produserer faktisk fluoriserende Acryl som kan kjøpes på diverse netthandeler. Info om Plexi Lexan Lexan er basert på Polycarbonat som skal mer til for å smeltes eller bøyes, (hvis jeg ikke tar helt feil så har det et smeltepunkt på litt over 200°C) Fordelen med Lexan kontra Plexi er at det skal mye mer til før det får riper på overflaten, pluss at det er en fordel at det tåler høyere temperaturer når det skal kuttes. Som du sikkert har hørt, er det fult mulig å smelte Plexi hvis du kutter Plexi med feil blad. Minuset med Lexan er at det koster mer og er vanskeligere å bøye. Info om Lexan Hvor kan jeg få tak i Acryl og Lexan? All form for Acryl kan du få kjøpt hos Glassmester'n, både i form av plater og i form av ''rør''. Glassmester'n har også både Plexi og Perspex. (Mulig de selger flere merker.) De selger også Lexan. Nå håper jeg det blir mindre tråder der folk spør om hvor man får kjøpt Plexi eller den såkalte UV-Plexien! Hvis det er noe du synes jeg har glemt eller noe du lurer på er det bare å spøre. Det kommer sikkert mer info her senere. Kutting Først starter man med en plate av Acryl som skal kuttes opp. (Så kan det være en fordel og maskere den slik at du ikke riper Acrylen opp og det blir lettere å markere på den.) Etter du har markert hvor du skal kutte er det lurest å markere hvor kanten til stikksagen blir (som illustrert på bildet.) For og dobbeltsjekke om strekken ble helt i vinkel kan det være lurt å bruke en kloss som du sklir langs linjen for å sjekke. Da er det bare å starte kutte. (Bladet jeg anbefaler til alle typer Acryl er et treblad, det er ganske grovt og har to sett med tagger, nesten som bladet til en sammenleggbar sag som man har med på tur.) Endret 21. november 2006 av Klekkus Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det er mye lurer å bruke et blad som er beregnet for stål/alu. Disse har flere tagger, og sjansen for at acrylen sprekker er derfor mindre. Selvom acrylen ikke sprekker når du sager, svekker du den utrolig spesielt om du skal lime den. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Ulempen med metalblad er at alle de små taggene kan smelte kantene ved høy hastighet Endret 14. september 2006 av Klekkus Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Man må såklart kjøle ned bladet underveis, ellers blir det jo varmebøy i acrylen Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Nyttig post! Lenke til kommentar
Tdnoz Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Nyttig post! 6845744[/snapback] Enig, bra jobbet. gleder meg til update Endret 14. september 2006 av Tdnoz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Jeg prøvde en gang og sage med stikksag i plexiglass. Det endte med at plexi-glasset "lukket" seg det stedet jeg hadde saget. Alt jeg satt igjen med var et styggt "arr" som gikk på tvers av platen. EDIT: Skulle nok valgt et grovere blad. Endret 22. september 2006 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg prøvde en gang og sage med stikksag i plexiglass. Det endte med at plexi-glasset "lukket" seg det stedet jeg hadde saget. Alt jeg satt igjen med var et styggt "arr" som gikk på tvers av platen. EDIT: Skulle nok valgt et grovere blad. 6915977[/snapback] Tror jeg også, hva brukte du. Blad for metal? [Zoom] Her har du et blad som egner seg for å kutte acryl Lenke til kommentar
chase Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Fin guide dette her, bra triks med den treklossen. Jeg bruker stikksag med treblad, det går knirkefritt. Petter Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Najs najs, er det "et-sett" eller "to-sett" med tagger på ditt blad? Som du ser på bildet over så er det tagger på både høyre og venstre side av bladet Lenke til kommentar
chase Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Tror det er to sett Petter Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Da var det lagt til noen punkter om Acryl generelt og litt mer om fluoriserende Acryl Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) meget bra Klekkus Du kommer til å bli en meget dyktig modder hvis du forsetter med det( du er god nå også ) Jeg så nå at overskriften til acryl var feil og du får vel kjøpt acryl på hobby-butikker også Endret 19. november 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 meget bra Klekkus Du kommer til å bli en meget dyktig modder hvis du forsetter med det( du er god nå også ) 7319842[/snapback] Takker, du har vel ikke noe konstruktiv kritikk til Acryl delen? Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Funker greit å kappe plexi med kappsag også. Min har grovt sagblad, så det er viktig å ta det veldig piano og sage sakte gjennom, ellers flyr det acrylbiter über alles. Maskering er også en fordel. Multikutter (f.eks. dremel) kan også benyttes, men hvis det skal kappes mye vil det ta ganske lang tid. Men, kjekt til småarbeid o.l. De forskjellige typene acryl kan skaffes i mange forskjellige tykkelser. Tykkelsen avgjør prisen, så hør med din lokale glassmester om dette. Tynne plexi plater (2-3mm) er veldig enkle å bøye under oppvarming, mens tykke lexan plater (6-7mm?) er veldig stive og stabile. Ved bøying/oppvarming, er det viktig at arbeidsstykket blir utsatt for jevn økning av varme, da det ellers vil bli for varmt og smelte/boble på overflaten. Acryl er enkelt å borre i, her er det viktig å ikke gå for fort fram, da plasten meget sannsynlig da vil slå sprekker. - Selv bruker jeg metallbor og syntes det funker bra. - Hvis du har tilgang til en søyleborremaskin anbefaler jeg dette på det sterkeste, da du vil få veldig god kontroll over både retning og hastighet på borret. - Personlig vil jeg anbefale å forborre hull som er større enn 3-4mm slik at plasten ikke sprekker. - Et annet tips er å spenne fast acrylen du skal kappe, mellom to andre acrylbiter (eventuelt trebiter) du har til overs. Ved å ha disse bitene som en sikkerhet på begge sider, er det større sannsynlighet for at det ikke blir stygge merker der borret starter og stopper. Ser dette fornuftig ut? Håper noe av det kan være til nytte. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Funker greit å kappe plexi med kappsag også. Min har grovt sagblad, så det er viktig å ta det veldig piano og sage sakte gjennom, ellers flyr det acrylbiter über alles. Maskering er også en fordel. Multikutter (f.eks. dremel) kan også benyttes, men hvis det skal kappes mye vil det ta ganske lang tid. Men, kjekt til småarbeid o.l. De forskjellige typene acryl kan skaffes i mange forskjellige tykkelser. Tykkelsen avgjør prisen, så hør med din lokale glassmester om dette. Tynne plexi plater (2-3mm) er veldig enkle å bøye under oppvarming, mens tykke lexan plater (6-7mm?) er veldig stive og stabile. Ved bøying/oppvarming, er det viktig at arbeidsstykket blir utsatt for jevn økning av varme, da det ellers vil bli for varmt og smelte/boble på overflaten. Acryl er enkelt å borre i, her er det viktig å ikke gå for fort fram, da plasten meget sannsynlig da vil slå sprekker. - Selv bruker jeg metallbor og syntes det funker bra. - Hvis du har tilgang til en søyleborremaskin anbefaler jeg dette på det sterkeste, da du vil få veldig god kontroll over både retning og hastighet på borret. - Personlig vil jeg anbefale å forborre hull som er større enn 3-4mm slik at plasten ikke sprekker. - Et annet tips er å spenne fast acrylen du skal kappe, mellom to andre acrylbiter (eventuelt trebiter) du har til overs. Ved å ha disse bitene som en sikkerhet på begge sider, er det større sannsynlighet for at det ikke blir stygge merker der borret starter og stopper. Ser dette fornuftig ut? Håper noe av det kan være til nytte. 7323131[/snapback] Ahh... endelig masse konstruktiv kritikk til guiden Ja, kappsag er genialt for å kutte Acryl. Den største fordelene er jo at kuttene blir 100% rett også. Jeg har ikke det problemet. Det er sikkert kjekt til småarbeid men jeg har ikke testet den selv så der kan jeg ikke uttale meg. (Men Dremelen blir full av Acrylstøv til slutt etter mye Acrylkutting, så den må renses en gang i blant.) Jepp, prisen på Acryl kommer helt ann på tykkelsen (og dimensjonene). De vanlige tykkelsene er 3, 5 og 8mm, har også kommet over 2, 10 og 15m tykk Acryl. Ja, Plexi som er 2-3mm tykk er veldig enkelt å bøye siden det ikke trengs så veldig mye varme. Ja Lexan tåler jo først og fremst mye mer varme, og har mye mer rippemotstand. Det er mer stabilt ja, det å vel til ca. 200 grader for å smeltes så det er litt mer arbeid å bøye. Helt korrekt, har faktisk en illustrasjon på dette en plass. Skal se om jeg klarer å finne det. Jupp, anbefaler metallborrer jeg også selv om det finnes egne borrer til Acryl da. Alt du sier der er helt rett etter min erfaring. Yes, masse fornuftig som jeg har glemt å ta med. skal legge til litt i guiden etter hvert Lenke til kommentar
chase Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Alt jeg kan si er: You go (girl)! Petter Lenke til kommentar
Mortings Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 veldig nyttig og fin post klekkus! jeg brukte metoden glassmester'n for og kappe til plexiglasset mitt jeg da.. jeg dro bort, hadde med sidedøra hvor jeg hadde merket opp hvordan plexien skulle være, så skjærte han plexien akkurat etter måla han fikk;) og dette for 100kr;D Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 veldig nyttig og fin post klekkus!jeg brukte metoden glassmester'n for og kappe til plexiglasset mitt jeg da.. jeg dro bort, hadde med sidedøra hvor jeg hadde merket opp hvordan plexien skulle være, så skjærte han plexien akkurat etter måla han fikk;) og dette for 100kr;D 7332879[/snapback] Takker. Fungerer det også da. Høres ut som du har fått det for en grei pris også Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Lexan er polycarbonat og ikke acryl! Mente det var noe som skurret i forklaringen din, og da brukte jeg min gode venn wikipedia. (fattern er utdannet innen plast og har banket denne forskjellen inn i hodet mitt fra barnsben av) Men jeg er helt enig, det heter acryl og ikke plexi (eller plexiglas som er merkenavnet) Red: litt fort i svingene Endret 21. november 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå