Gå til innhold

Bilde av Noorderlicht


brainware

Anbefalte innlegg

Prøver et motiv av seilbåten Noorderlicht på litt avstand som pleier å fryse inn for vintersesongen med turistbesøk på Svalbard. Har brukt fargeprofil for å matche webvisning (sRGB), og håper det kommer ut slik det var ment .

Har brukt Nikon D1 og Nikkor 85/f1.4. RAW 1/250 sek og f8.

 

Lukket !

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forelsker meg i det dynamiske omfanget i bildene dine, selv i skyggene på fjellet fra en relativt skarp sol kan man skimte detaljer.

Motivet er pent, bildet er skarpt og teknisk er alt bra.

Men jeg synes kanskje motivet er litt for midtstilt for min smak, og vannet og båten noe oversaturert (skarpe farger)

Lenke til kommentar

Takk for kritikk Fulgu.

Du har nok rett i at det var oversaturert.

Jeg har sett på det pånytt, råfila hadde veldig skarpe farger, men jeg gjorde det enda mer saturert. Det var nokså unødvendig, og har gjort det pånytt med den vanlige fargeprofilen, gjorde det varmere, og med litt forandret crop også.

Så du får det som du vil.

 

Lukket !

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Takk for kritikk Mr.Berg.

Det er ikke et portrett av en seilbåt, men en seilbåt i miljøet.

Bakgrunnen er vanskelig å håndtere i dette bildet , fordi den er så dominerende.

Den er også ensfarget og ikke særlig spennende. Det vil derfor kunne tas mye bedre bilder av båten i de rette omgivelsene.

Det jeg vurderte var å croppe fjellene kraftig.

Jeg cropper litt til, for å gjøre fjellene og himmelen mindre dominerende.

Motivet er jo et par kilometer unna, så noe uskarp bakgrunn er ikke aktuell.

Uskarpe forgrunner har en tendens til å forstyrre bildet.

 

Lukket !

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Syns faktisk det hjalp ganske mye, jeg føler at jeg er nærmere båten. Samtidig mister fjellene mye av dominansen de hadde i forrige versjon.

 

Triksa litt med bildet i PS nå, prøvde å klippe bort en del på høyre side av båten slik at den får mer riktig bevegelsesenergi i forhold til retningen, samt at jeg tok bort en del av havet, slik at det ble mindre dominerende. Samtidig legger båten seg mer i det gylne snitt.

 

(Håper det er greit at jeg redigerte bildet ditt litt - bare kjapp cropping dette...)

post-27757-1157932885_thumb.jpg

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at fjellene er absolutt essensielle i dette bildet. Hadde du ikke kallt tråden det du hadde gjort ville jeg sagt, 'vil se enda mindre båt og mer fjell'. For noen fjell og lys! Ville ikke kutta en stein i forhold til orginalen. Et nærbilde av en seilbåt kan jeg slå opp i en katalog for å finne, dette blir noe helt annet (flott båt forresten)

 

Men komposisjonen var ikke på topp og jeg er enig med fulgu ang midstillingen og med mrBerg at det var for mye sjø.

Siste forslaget til mrBerg er bra, men som sagt ville beholdt alt av fjellene, i alle fall på høyresiden, så får det heller våge seg at skuta blir i overkant sentralt plassert.

Lenke til kommentar

Dette var vakkert. Skulle ønske du kunne fått med deg mer av fjellet i bakgrunnen, men kanskje dette er lettere sagt enn gjort...

 

Mr. Berg, du nevner at fjellene i bakgrunnen blir for trykkende?? Helt uenig, det er fjellene som gjør bildet, det er massivt og vakkert.

 

Det at det er ensfarget gjør ingenting etter min mening, det forsterker bare det nydelige landskapet.

Lenke til kommentar

Takk for videre kritikk Mr.Berg. Synes det er fint at du viser det du mener med videre bilderedigering. Et bilde sier mer enn tusen ord !

Takk til ragamuffin og SirMaximus, og tror jeg ville ende opp på det ragamuffin sier. Det er selvfølgelig en viss uenighet, og selv prøvde jeg nesten alle alternativene før jeg la bildet ut også. Det var som flere er inne på, ikke en helt bra komposisjon, og tar delvis Mr.Berg og ragamuffin til følge.

Takk til Autoxave også for hyggelig kommentar. Valgte 85 mm for å få båten rimelig bra frem, hadde ikke med lengre tele, dermed ble det som det ble. Hadde jeg brukt 50mm'en som jeg hadde med, hadde nok båten blitt veldig anonym.

Her er da et kompromiss mellom Mr.Berg og ragamuffin:

 

Lukket !

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg likte meget godt endringen du gjorde etter min post, fargene ble varmere og litt mindre dominerende.

Angående komposisjonen er det eneste jeg ville ha gjort (nå som bildet er tatt) er å kutte godt i bunnen, men bevare alt over.

Hadde du kunnet ta det enda en gang ville jeg ha gjort det litt mer "rule of thirds-vennlig", men å klippe det slik i ettertid er meningsløst, for da mister jeg mye av de fine fjellene du har fanget.

 

EDIT: Prøvde litt selv, men med en gang jeg forsøker å flytte båten ut av sentrum, så klipper jeg samtidig vekk snøen i fjellene, og den synes jeg gjør seg godt som den er.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Takk for kritikk Fulgu. Jeg kan godt være enig med deg. Og siden båten ikke er eneste motivet her, kan nok delvis midtstilling fungere også. Selv var jeg veldig glad for den fine fargen på sjøen, og digget den. Jeg lar det være med det, så kanskje en får tenke seg alternativene, jeg synes jeg har fått gode tilbakemeldinger iallefall.

Takker så mye.

 

edit: Lukket

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...