DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Bare du finner en DVD-spiller som passer for deg, så er det greit. Men å satse på en linux-port av et proprietært program, blir bare tull, fordi DVD-prorammene for Windows holder et generelt dårligere nivå. Det vet jeg fordi jeg både har brukt WinDVD og PowerDVD, samt en DVD-plugin for WMP. De frie DVD-programmene for Linux/UNIX vil være veien å gå. 6840499[/snapback] DVD vil aldri bli fritt og åpent, derfor passer det å ha en god implementering av dens avspillingsmekanisme. Er ikke så sikker om libdvdcss er god nok(Nå snakker jeg kanskje om noe jeg ikke vet, men det er tross alt en reverse koda "hack"). Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Endelig noen som mener det samme. Trudde alle likte Xine stygt og lite brukervennlig. Så du mener at Xine som avspillingsmotor er bedre enn VLC, MPlayer, gstreamer(eller noen andre dær ute)? Eller ett fett/smak og behag. Det jeg mener er at hvis man skal bruke Xine bør man bruke frontends som Totem, GXine, KMPlayer, kaffeine osv. Alt etter hva som passer. Bruker du GNOME er Totem et veldig godt alternativ. I KDE har man Kaffeine. Personlig så bruker jeg MPlayer, da denne er etter min mening overlegen Xine, jeg bruker ikke GUI til MPlayer, men man har også gode frontends som f.eks KPlayer til MPlayer også. VLC har jeg aldri skjønt, men noen liker den også, der har man vel ikke så mange valg ang. UI(?). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Tror til og med jeg har opplevd Disneyfilmer med tvungen visning av opptil flere trailere før man får sett selve filmen 6840506[/snapback] Noe jeg elegant kan skippe over når jeg bruker Xine som avspiller. Møkkaprogrammene PowerDVD og WinDVD lot meg ikke gjøre dette. @DJViking: libdvdcss holder absolutt mål. Husk at DVD-Jon knakk DVD-koden, så den er fullgod, kanskje bedre enn den offisielle avspillingsmekanismen. Lik det eller ei. Endret 10. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 DVD vil aldri bli fritt og åpent, derfor passer det å ha en god implementering av dens avspillingsmekanisme. Er ikke så sikker om libdvdcss er god nok(Nå snakker jeg kanskje om noe jeg ikke vet, men det er tross alt en reverse koda "hack"). 6840534[/snapback] Alt libdvdcss gjør er å "cracke" noen koder, enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Endelig noen som mener det samme. Trudde alle likte Xine stygt og lite brukervennlig. Så du mener at Xine som avspillingsmotor er bedre enn VLC, MPlayer, gstreamer(eller noen andre dær ute)? Eller ett fett/smak og behag. Det jeg mener er at hvis man skal bruke Xine bør man bruke frontends som Totem, GXine, KMPlayer, kaffeine osv. Alt etter hva som passer. Bruker du GNOME er Totem et veldig godt alternativ. I KDE har man Kaffeine. Personlig så bruker jeg MPlayer, da denne er etter min mening overlegen Xine, jeg bruker ikke GUI til MPlayer, men man har også gode frontends som f.eks KPlayer til MPlayer også. VLC har jeg aldri skjønt, men noen liker den også, der har man vel ikke så mange valg ang. UI(?). 6840538[/snapback] Jeg leste en test en tid tilbake om de forskjellige avspillere og hvor mange formater de støttet. Tror det var MPlayer eller VLC som gikk av med seieren som støttet flest formater/codecs. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 DVD vil aldri bli fritt og åpent, derfor passer det å ha en god implementering av dens avspillingsmekanisme. Er ikke så sikker om libdvdcss er god nok(Nå snakker jeg kanskje om noe jeg ikke vet, men det er tross alt en reverse koda "hack"). 6840534[/snapback] Husk at det bare er en biteliten bit som er hacka, nemlig den uautoriserte dekrypteringen. Andre ting som har med DVD å gjøre er jo åpne standarder. F.eks er videoen i MPEG2-format, lyden i AC3, PCM eller (i visse tilfeller) MP3, and the list goes on. Så du får ihvertfall ikke noe dårligere lyd/bilde ved å bruke en fri implementasjon Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg leste en test en tid tilbake om de forskjellige avspillere og hvor mange formater de støttet. Tror det var MPlayer eller VLC som gikk av med seieren som støttet flest formater/codecs. MPlayer og Xine bruker samme motor så de har akkurat samme støtte. VLC er jeg ikke sikker på hva bruker, men den støttet ikke like mye som MPlayer/Xine sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Andre ting som har med DVD å gjøre er jo åpne standarder. F.eks er videoen i MPEG2-format, lyden i AC3, PCM eller (i visse tilfeller) MP3, and the list goes on. Så du får ihvertfall ikke noe dårligere lyd/bilde ved å bruke en fri implementasjon 6840575[/snapback] MP3 er vel ikke åpent selv om det kanskje er gratis for privatbrukere? Hvordan vil det da også bli for MPEG4 i kommende HD-DVD/Blueray? Endret 10. september 2006 av DJViking Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 MP3 er vel ikke åpent selv om det kanskje er gratis for privatbrukere? Hvordan vil det da også bli for MPEG4 i kommende HD-DVD/Blueray? Alt av MPEG* er eid av firmaer som har patent på teknologien. Har ikke noe å si da vi greier å spille av formatene, men det er ikke helt lovlig i alle land. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Alt av MPEG* er eid av firmaer som har patent på teknologien. Har ikke noe å si da vi greier å spille av formatene, men det er ikke helt lovlig i alle land. 6840630[/snapback] Det blir litt off-topic i denne tråden,men personlig skulle jeg gjerne hatt en grundigere utgreining om hva som er lov og ikke. Strengt tatt betyr det sjelden noe for oss, siden veldig mange softwarepatenter bare er gyldige i USA, men jeg er opptatt av det prinsipielle. For jeg har alltid trodd at patenter bare gjelder for kommersiell utnyttelse av oppfinnelser. Så da burde det vel ikke ramme fri programvare i det hele tatt, slik som lame osv.? Hvertfall ikke så lenge det benyttes privat. Men på en annen side fins det jo firmaer som selger distroer, og disse kan være en mulig skyteskive. Derfor har vel mange gjort som Redhat og droppet patentert teknologi, så kan brukerne heller laste ned de nødvendige tilleggspakkene fra andre steder. Noen nerder her som også er eksperter på juss? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 olear: Vlc har faktisk massevis av skins Jeg bruker vlc for øyeblikket fordi jeg nylig skiftet fra windows og det var vlc jeg brukte der fordi det var den eneste som spilte alt uten noe om eller men. Er ikke spesielt imponert over de jeg har sett sålang i linux. Mplayer er jo mer eller mindre et hån mot bruervennlighet -_- Men har enda ikke prøvd alt av frontends osv. Sliter forresten noe med å kjøre vanlige dvder i både vlc og xine :/ har ikke helt funnet ut hvorfor enda.. den hopper liksom aldri videre til neste greie etter den første 14 sekunders intro tingen (før menyen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå