DJViking Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg leste på PCWORLD Norge at TurboLinux kommer med Cyberlink PowerDVD for Linux. Men jeg kan ikke se at denne er å finne for Linux verken å kjøpe eller nedlaste fra Cyberlink. Er det mulig å få PowerDVD for Linux eller kjører TurboLinux bare en Windows versjon av dette programmet? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Har du et spesielt behov for akkurat PowerDVD, eller ønsker du noe som er bedre enn programmet du kjører nå? Det er faktisk ganske mange videovisere til GNU/Linux... Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Har du et spesielt behov for akkurat PowerDVD, eller ønsker du noe som er bedre enn programmet du kjører nå? Det er faktisk ganske mange videovisere til GNU/Linux... 6840228[/snapback] Jeg liker PowerDVD. Et knallgodt DVD avspillerprogram. Dessuten synes jeg den har et bedre og stiligere grafisk brukergrensesnitt enn Xine og MPlayer. Endret 10. september 2006 av DJViking Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jamfør en litt eldre artikkel i PCworld så er dette en integrert del av turbolinuxpakken, så fremt jeg skjønte den rett Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Xine er helt rå på DVD-avspilling. F.eks. så kan man skippe over segmenter PowerDVD og de fleste andre DVD-spillere ikke kan. Dessuten støtter Xine DVD-menyer. Jeg bruker kun xine til å spille av DVD-filmer. Savner overhodet ikke PowerDVD. For å si det slik: Xine banker PowerDVD til DVD-avspilling, og ja, jeg brukte PowerDVD før da hovedmaskinen min kjørte Windows. Det gjør den ikke nå lenger. Endret 10. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Jamfør en litt eldre artikkel i PCworld så er dette en integrert del av turbolinuxpakken, så fremt jeg skjønte den rett 6840256[/snapback] Samme artikkel som jeg leste. Står ingenting om at den er integrert. Det står at TurboLinux kommer med "den kommersielle DVD-avspillingsprogramvaren Cyberlink PowerDVD for Linux". Slik jeg forstod dette finnes det en Linuxversjon av PowerDVD. Står ingenting om at dette er Windowsversjonen som TurboLinux bruker. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Samme artikkel som jeg leste. Står ingenting om at den er integrert. Det står at TurboLinux kommer med "den kommersielle DVD-avspillingsprogramvaren Cyberlink PowerDVD for Linux". Slik jeg forstod dette finnes det en Linuxversjon av PowerDVD. Står ingenting om at dette er Windowsversjonen som TurboLinux bruker. 6840298[/snapback] Turbolinux leveres fra før med den kommersielle DVD-avspillingsprogramvaren Cyberlink PowerDVD for Linux Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Xine er helt rå på DVD-avspilling. F.eks. så kan man skippe over segmenter PowerDVD og de fleste andre DVD-spillere ikke kan. Dessuten støtter Xine DVD-menyer. Jeg bruker kun xine til å spille av DVD-filmer. Savner overhodet ikke PowerDVD. For å si det slik: til DVD-avspilling banker Xine PowerDVD, og ja, jeg brukte PowerDVD før da hovedmaskinen min kjørte Windows. Det gjør den ikke nå lenger. 6840293[/snapback] Xine er forferdelig stygg. Det grafiske brukergrensesnittet ser ut som det er laget for Gnome 1.x eller KDE 1.x....Gammelt, grått og stygt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Xine er helt rå på DVD-avspilling. F.eks. så kan man skippe over segmenter PowerDVD og de fleste andre DVD-spillere ikke kan. Dessuten støtter Xine DVD-menyer. Jeg bruker kun xine til å spille av DVD-filmer. Savner overhodet ikke PowerDVD. For å si det slik: til DVD-avspilling banker Xine PowerDVD, og ja, jeg brukte PowerDVD før da hovedmaskinen min kjørte Windows. Det gjør den ikke nå lenger. 6840293[/snapback] Xine er forferdelig stygg. Det grafiske brukergrensesnittet ser ut som det er laget for Gnome 1.x eller KDE 1.x....Gammelt, grått og stygt. 6840311[/snapback] Nå er ikke Xine det mest stilige DVD-avspillingsprogrammet, men PowerDVD har ingen ting å stille opp mot Xine rent teknisk. Spilleren er svært rask, smidig og funksjonelt. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Xine er forferdelig stygg. Det grafiske brukergrensesnittet ser ut som det er laget for Gnome 1.x eller KDE 1.x....Gammelt, grått og stygt. Du må ikke bruke xine-ui. Finnes nok av frontends. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg liker PowerDVD. Et knallgodt DVD avspillerprogram. Dessuten synes jeg den har et bedre og stiligere grafisk brukergrensesnitt enn Xine og MPlayer. 6840254[/snapback] Den bruker sikkert mer ressurser også Uansett, når jeg ser DVD-film på PCen ser jeg alltid i fullscreen, så jeg bryr meg egentlig mer om at filmen er fancy enn at softwaren har fancy GUI. Forøvrig kan flere av programmene skinnes. Selv pleier jeg å bruke VLC, men det er vel en vanesak. [Digresjon] Å prøve å lete etter en linux-versjon av PowerDVD hadde jeg ikke giddet. Det er ikke sikkert den er like god som windows-versjonen heller, kanskje bare noe halvhjerta skvip (jmf. Nero Linux). Ikke virker det som om utvikleren gjør noe særlig forsøk på å få solgt programmet heller. Men MPAA har såklart gjort et poeng av dette fordi de ikke liker den frie deCSS-koden og vil ha oss til å kjøpe lisensierte proprietære avspillingsprogrammer isteden, og eksistensen av et slikt "legitimt" program for linux mener de da at avfeier behovet for programmer som benytter kode fra DVD-Jon&Co. Men selv bruker jeg frie dekrypteringsprogrammer med god samvittighet så lenge jeg bruker det på mine egne lovlig innkjøpte DVD-filmer [/Digresjon] Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Xine og de andre rene UNIX-avspillerne bruker libdvdcss (fra DVD-Jon). Det gjør antakelig ikke PowerDVD. Deilig at jeg kan spille av en DVD-film slik jeg vil og hoppe over de sekvensene jeg blir tvunget til å se på proprietære spillere. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Xine er helt rå på DVD-avspilling. F.eks. så kan man skippe over segmenter PowerDVD og de fleste andre DVD-spillere ikke kan. Dessuten støtter Xine DVD-menyer. Jeg bruker kun xine til å spille av DVD-filmer. Savner overhodet ikke PowerDVD. For å si det slik: til DVD-avspilling banker Xine PowerDVD, og ja, jeg brukte PowerDVD før da hovedmaskinen min kjørte Windows. Det gjør den ikke nå lenger. 6840293[/snapback] Xine er forferdelig stygg. Det grafiske brukergrensesnittet ser ut som det er laget for Gnome 1.x eller KDE 1.x....Gammelt, grått og stygt. 6840311[/snapback] Nå er ikke Xine det mest stilige DVD-avspillingsprogrammet, men PowerDVD har ingen ting å stille opp mot Xine rent teknisk. Spilleren er svært rask, smidig og funksjonelt. 6840329[/snapback] rask, smidig og funksjonelt er ikke alt. Det betyr selvsagt mye, men har programmet et stygt GUI synes ikke jeg det gir noe god "brukeropplevelse". Heldigvis er det mange Linuxprogrammer i de siste årene som har blitt mye forbedret på det estetiske planet. Ellers hadde det være rævva å bruke dem. Jeg husker hvordan brukergrensesnittet var på min SuSE 5.3, det var ille stygt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Ser du på et GUI når du ser på en film? Jeg gjør ikke det. Det viktigste må da være at filmen ser bra ut og at det er raskt og bruker lite ressurser. Man ser vel på en film i fullskjerm, og da ser man ikke GUI'et uansett. Dessuten, xine er enkelt å bruke. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Jeg liker PowerDVD. Et knallgodt DVD avspillerprogram. Dessuten synes jeg den har et bedre og stiligere grafisk brukergrensesnitt enn Xine og MPlayer. 6840254[/snapback] Den bruker sikkert mer ressurser også Uansett, når jeg ser DVD-film på PCen ser jeg alltid i fullscreen, så jeg bryr meg egentlig mer om at filmen er fancy enn at softwaren har fancy GUI. Forøvrig kan flere av programmene skinnes. 6840343[/snapback] Jeg liker også å se på dem i fullskjerm, men jeg liker likevell å ha kontroller for diverse avspillingsknapper tilgjengelig i et GUI kontrolpanel: Play, Stop, Spol frem, Spol tilbake, Pause, og spole frem/tilbake med "progressbar" osv...Samt diverse andre instillinger som velge lydspor, undertekst og lydnivå... Edit: Dette GUI kontrolpanel og spesielt menyene i Xine er grått, stygt og ser ut som er laget med et gammelt GUI bibliotek. Endret 10. september 2006 av DJViking Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Ser du på et GUI når du ser på en film? Jeg gjør ikke det. Det viktigste må da være at filmen ser bra ut og at det er raskt og bruker lite ressurser. Man ser vel på en film i fullskjerm, og da ser man ikke GUI'et uansett. Dessuten, xine er enkelt å bruke. Utseende er viktig, det er det iallefall for meg. Jeg bruker konsekvent bare programmer som passer inn i min brukeropplevelse (GTK). xine-ui er noe av det stygeste som er laget, også utrolig lite brukervennlig. Ang. ressurser er ikke xine-ui noe bedre en andre frontends. Xine duger best som motor... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Ja, de frie avspillingsprogrammer har jo dette. Både Xine og VLC har kontroller for dette. Edit: @olear: hvilken frontend man bruker, spiller liten rolle. Snakker mest om motoren Xine. Men jeg er uenig med deg i at xine-ui er stygt og brukerfiendtlig. Endret 10. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Ser du på et GUI når du ser på en film? Jeg gjør ikke det. Det viktigste må da være at filmen ser bra ut og at det er raskt og bruker lite ressurser. Man ser vel på en film i fullskjerm, og da ser man ikke GUI'et uansett. Dessuten, xine er enkelt å bruke. Utseende er viktig, det er det iallefall for meg. Jeg bruker konsekvent bare programmer som passer inn i min brukeropplevelse (GTK). xine-ui er noe av det stygeste som er laget, også utrolig lite brukervennlig. Ang. ressurser er ikke xine-ui noe bedre en andre frontends. Xine duger best som motor... 6840441[/snapback] Endelig noen som mener det samme.GUI kontrollern og filmenyene bør være stilrent, ryddig og fint synes nå jeg.... Så du mener at Xine som avspillingsmotor er bedre enn VLC, MPlayer, gstreamer(eller noen andre dær ute)? Eller ett fett/smak og behag. Endret 10. september 2006 av DJViking Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Bare du finner en DVD-spiller som passer for deg, så er det greit. Men å satse på en linux-port av et proprietært program, blir bare tull, fordi DVD-prorammene for Windows holder et generelt dårligere nivå. Det vet jeg fordi jeg både har brukt WinDVD og PowerDVD, samt en DVD-plugin for WMP. De frie DVD-programmene for Linux/UNIX vil være veien å gå. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Xine og de andre rene UNIX-avspillerne bruker libdvdcss (fra DVD-Jon). Det gjør antakelig ikke PowerDVD. Deilig at jeg kan spille av en DVD-film slik jeg vil og hoppe over de sekvensene jeg blir tvunget til å se på proprietære spillere. 6840374[/snapback] Dette er et must Den dusten som fant opp User operation prohibition burde vært hengt offentlig. F.eks. har det vært mange Disney-filmer (og sikkert fra andre leverandører også) hvor de har lagt inn begrensninger på knappene på fjernkontrollen, slik at man f.eks. ikke kan endre audio og subtitles midt i filmen med dertil egnede knapper, men må isteden tilbake til menyen. De har mao. bevisst lagt inn begrensninger som klart hemmer brukervennligheten. Tror til og med jeg har opplevd Disneyfilmer med tvungen visning av opptil flere trailere før man får sett selve filmen Endret 10. september 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå