Ford_Fairlane Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Eg har nå brukt mitt nye K100D i eit par dager, og er veldig godt fornøgd. Det er definitivt eg som er begrensinga her, ikkje kamera. Eg avslører kanskje min uvitenheit med dette spørsmålet, men det får heller gå : Eg har tatt ein del bilder utendørs dei siste to dagane. Himmelen har vore dels overskya, dels blå. Problemet er at heile himmelen blir kvit når eg tar bilder. Eg forstår at det er for lang lukkertid som gjer det, men bruker eg kortare lukkertid blir motivet mørkt. Er det filter som er løysinga her ? Eg har prøvd alle innstillingar på kvitbalansen Endret 10. september 2006 av Ford_Fairlane Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Hvis motivet består av to deler der det ene er veldig lyst og den andre er mørk så vil du få problemer. En del kan justeres i ettertid. Alternativt kan du ta flere bilder på forskjellige lukkertider og kombinere de i et bilderedigeringsprogram. For å få gode bilder så trenger du god belysning av motivet. Så enten bruk kunstig belysning eller vent til motivet er naturlig belyst sånn som du vil ha det. Det er ikke sånn at en god fotograf automatisk får perfekte bilder, i noen tilfeller venter de i årevis på å få perfekt belysning. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Digitale kamera har så langt hatt noe vei å gå når det gjelder å fange lys/fargeomfanget i sammenligning med de analoge fotomedia. Det fenomenet du beskriver her kan dog like mye skyldes mangel på eksponeringskompensasjon. Antar dette står beskrevet utførlig i din brukermanual under eksponering. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Er det filter som er løysinga her ?Ett "Color Graduated ND Filter" vil kunne hjelpe deg i slike situasjoner. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Rundt gradert ND-filter er noe jåss! De må være i filterholder, slik at man selv kan velge hvor graderingen skal gå... Skylight-filter kan kanskje hjelpe deg når det kommer til å eksponere himmelen rett... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Generellt vil det hjelpe å eksponere litt mørkere når du tar bilder der himmelen er en viktig del av bildet. Det er ofte en tendens til at dSLR brenner ut himmelen når man eksponerer slik kamera ønsker, og da må man kompensere litt. Det gjelder også oss som bruker Canon. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Ved å undereksponere vil blåfargen i himmelen sees bedre, dette innebærer samtidig at hele bildet blir mørkere. Men jeg syns det er enklere å korrigere for dette i billeddbehandlingsprogrammer og samtidig opprettholde blåfargen i himmelen enn det motsatte (få frem blåfargen i himmelen på et bilde som er korrekt eksponert). Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva med et polariseringsfilter? Det vil gi mye mer "punch" i fargene generellt. Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Har tenkt på pola-filter. Mulig det blir eit sånt Prøvde å justere curves i GIMP, det hjalp litt. Det beste er nok som det blir sagt her : Undereksponere og etterbehandle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå