Gå til innhold

Lager en robot...

Anbefalte innlegg

Hallo. Vi driver og lager en robot på førsteåret elektro. Tenkte at noen her kunne hjelpe til med å finne ut hva som må læres for å lage en robot. Vi skal bestille hjul og motorer, men har nesten ingen anelse om hva som må gjennomgåes for å fortsette på den.

Vi må lære lodding, programmering og digital-teknikk, har vi funnet ut, men ikke mer enn det. Roboten har også sensorer som følger med, som vi skal omprogrammere. Læreren sier at vi kan bruke C++.

Noen som har erfaring med å lage roboter, e.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingenting om hva roboten skal gjøre da. Skal den gå rett fram eller skal den kunne gjøre vanskelige oppgaver som å klatre eller fjernstyres?

C++ er nok ikke det riktige språket for en robot da du trenger en platform å kjøre det på som består av en mikroprosessor med kontrollere, ROM og RAM minne og IO porter for å funke, noe som kan bli litt vanskelig. PLS er kanskje et alternativ?

Hvis den bare skal gå framover trenger du nok bare en litt avansert krets som består av integrerte kretser (IC-er) som OG, ELLER, timere og tellere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en leke når jeg var liten.

Det var en motorsykkel som snudde seg hvis den traff noe.

Men jeg vil tippe at idet roboten treffer noe, så vil spenningen som går fra batteri til motor variere(opp?) og da burde det vel være en enkel sak å bygge inn noen følere som sjekker hvor høy spenningen er til enver tid.

Lenke til kommentar
Men jeg vil tippe at idet roboten treffer noe, så vil spenningen som går fra batteri til motor variere(opp?) og da burde det vel være en enkel sak å bygge inn noen følere som sjekker hvor høy spenningen er til enver tid.

6840946[/snapback]

Spenningen går ikke, det er strømmen som går. Spenningen vil være den samme over motoren uansett belastningen, men høyere belastning på motoren = større strøm.

Du har to elektromotorer, en for hvert bein (hjula under), og en sensor foran (en bryter eller noe sånnt) som gir en spenningspuls når den treffer noe. Når bryteren går inn, snur elektronikken strømretningen gjennom elektromotorene i 2 sekunder, så kobler ut den ene motoren i 1 sekund, så snur strømretningen en gang til og kobler inn begge motorene. Et enkelt prinsipp som kanskje funker...

Endret av chrml
Lenke til kommentar
høyere motsand = større strøm.

I = U/R om jeg ikke tar helt feil? Hvis ikke også matematikkunnskapene mine har sviktet helt, betyr vel dette at større motstand gin MINDE strøm, gitt samme spenning.

6852911[/snapback]

Sorry, skriveleif :p

Edit: Ser nå at jeg mente motstanden motoren får imot seg (belastningen). Skal fikse det så det ikke kan misforståes.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
C++ er nok ikke det riktige språket for en robot da du trenger en platform å kjøre det på som består av en mikroprosessor med kontrollere, ROM og RAM minne og IO porter for å funke, noe som kan bli litt vanskelig. PLS er kanskje et alternativ?

PLS blir kanskje litt stort å ha i en robot, men det kommer jo helt ann på hvor stor roboten i seg selv er.

En PLS er vel kanskje enklere å programere (enda enklere hvis man kan digitalteknikk, da mye pls programaering bygger på dette), enn å lære seg C++ fra scratch.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...