Gå til innhold

Ditt forhold til alkohol

-Petter-

Anbefalte innlegg

Jeg er 16, drikker ikke mye. festes jo, men ikke alltid jeg drikker:) Sommer er veldig bra til grilling og lø da=)nesten slutta å drikke egentli, pga. en veldig skremmende Black Out opplevelse :cry:  Men, mamma vet om at jeg drikker...og kjøper av og til til meg...mest fordi hun da vet hva jeg drikker og hvor mye..pluss at det har gjort det lettere for meg å prate med henne om festinga når hun vet at jeg har drukket osv. Høres kanskje rart ut for mange, at hun kjøper drikke/aksepterer det. Men jeg syns det er mye bedre enn at man skal måtte skjule det for foreldrene sine, gå bak ryggen på de. og hvis man ender opp i problemer under festinga kan man ikke ringe hjem fordi man er redde for hva de kommer til å gjøre...

:)

8602014[/snapback]

Det betyr at hun stoler på deg. Hun ville sikkert aldri gjort det om du hadde drukket deg helt sanseløs hver helg, men finnes jo noen av dem og

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er 16 og har vært full to ganger, begge i sommer. Første gang var når foreldrene mine og søskene mine dro på ferie til Sverige. Da kom spriten jeg hadde kjøpt, på klasseturen i syden, til nytte. De enste voksne som vet om det (så vidt jeg vet) er den enne tanta mi og onkelen min. I tilleg vet noen av kompisene mine det.Andre gangen var på en festival. Mamma og pappa var der. Jeg fikk faktisk to pils hos dem :thumbup: . Fikk også sprit og konjakk fra noen av kompisene mine. Vi kom til festivalen i 9-tida på kvelden. Ca klokka 12 (24.00) bestemte vennene mine seg for å dra hjem til en av dem. Han de skulle til er 20år og tremenningen min. Jeg ble med dem, fordi jeg var blitt brisen og ville ikke vise det til mamma og pappa. Hos tremenningen min fikk jeg tre glass sprit som jeg styrtet. Jeg ble full. Jeg var der til klokka ble rundt 4. Då var kompisene mine lei oppførselen min (fjortis-fylla). Er vell ikke rart når dette var min andre gang på fylla. Så en av kompisene mine kjøtre meg hjem på en firehjuling. Jeg kom meg i seng og alt var bra de neste to dagene. Men foreldrene mine viste hvor jeg hadde vært (men ikke hva jeg hadde gjort).Det jeg ikke tenkte på var at tremenningen min jobber sammen med pappa. så Mandagen etter spurte pappa om jeg var full osv. Han fikk et ærlig svar. Men han lo bare av det. Sikkert en del skriveleif...

HAr hørt fra flere at det er lov å drikke fra du fyller 16 år, er det sant?
Er det lov å drikke etter man har fyllt 16? Trodde det var 18 man må være... Endret av JFM
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er 16 år og har ikke begynt å drikke enda. Min bror begynte andre året på Videregående, og det aksepterte foreldrene mine. Derfor har jeg tenkt å "holde meg" til den tid kommer. Ser ikke problemet i det egentlig, er ikke noe stress å holde seg unna - ihvertfall ikke for min del.

Blir titt og ofte bedt med på fest, men som regel dukker det opp bedre alternativer for min del, filmkvelder etc. Eller sier jeg bare enkelt og greit nei.

Men det skal nok bli festing på meg opp igjennom årene, siden jeg syntes øl smaker fortreffelig. :) Gjelder bare å drikke med måte, og begynne rolig.

Vi får se hvordan det går!

Lenke til kommentar

Huff..

Jeg merker at dette er et hardt tema for tiden.

Jeg startet hardt og brutalt da jeg var 13, på en korpstur(!!) til Tyskland. Min kjære bror, som på den tiden var 16, hadde kjøpt et par flasker vodka. Det var selvfølgelig fryktelig morsomt å sjenke meg og to kompiser på én av dem.

Etter det var det mest i sommerferiene, frem til 10. klasse. Da begynte alle jeg gikk på skole med på den tiden å interessere seg mer for alkohol, og vi endte opp på fylla.

Etter den tid har det gått slag i slag. Har stort sett holdt meg til helger, og det har ikke vært noe voldsomt mye etter min målestokk (bortsett fra russetiden, selvfølgelig).

De siste par månedene har det derimot blitt en god del mer.

Fri fire dager i uka + bo alene for første gang + billig alkohol = litt for mye fyll.

De første tre ukene jeg var her hadde vi ikke noe undervisning, og jeg var på fylla 4 dager i uka.

Nå er det heldigvis nede i to-ish.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg blir 18 i november. Jeg begynt ikke lenge etter min 16 årsdag. Jeg følte meg klar for første gang å gå på fest. I begynnelsen var det sjeldent, nå i det siste har det vært oftere. Ca 1-2 ganger i måneden. Avslappet forhold kan man si. Mine foreldre har vist om det hele tiden, og synes det er helt greit. Dette har i hvertfall gitt meg sunne drikkevaner, tror ikke det er så lurt av foreldrene å være skikkelig strenge på dette området, da ungdommen vil gjøre opprør og gjør mye han/hun kanskje angrer på.

Lenke til kommentar

Mamma veit at jeg drikker. Hun liker det ikke, men veit at hun egentlig ikke kan gjøre så mye med det. Ene gangen jeg kom på trynet hjem, bare ba hun meg gå og legge meg. Dagen etter lagde hun forkost til meg :)

Drikker for det meste øl. Blir så spysjuk av sprit. Rusbrus og cider er så søtt at jeg blir kvalm.

Er 16 btw.

Lenke til kommentar

Var 14 første gangen jeg dro på fest. Dro på vors først, og mamma ville egentlig ikke at jeg skulle.

Men jeg fikk lov, og lovte å ikke drikke noe alkohol. Jeg drakk, ble gladfull og god: )

Kom hjem, så sa a ikke no. Trudde a ikke merka det, men fikk høre det igjen siden. Var ikke no stort problem igrunn..

Etter det så har jeg drukket flere ganger og kommet hjem full, og hu bryr seg egentlig ikke.

Bare spør hva jeg har drøkki og slikt; p

Er 15 nå, og drikker de gangene det er en fest med venner og bekjente og jeg har penger; )

Endret av -pyrion-
Lenke til kommentar
Jeg blir 18 i november. Jeg begynt ikke lenge etter min 16 årsdag. Jeg følte meg klar for første gang å gå på fest. I begynnelsen var det sjeldent, nå i det siste har det vært oftere. Ca 1-2 ganger i måneden. Avslappet forhold kan man si. Mine foreldre har vist om det hele tiden, og synes det er helt greit. Dette har i hvertfall gitt meg sunne drikkevaner, tror ikke det er så lurt av foreldrene å være skikkelig strenge på dette området, da ungdommen vil gjøre opprør og gjør mye han/hun kanskje angrer på.

Er helt enig med deg, foreldre med avslappet holdning til eksprimentering med alkohol har også bidratt til mine drikkevaner. Jeg begynte å drikke i 9/10 klasse på vgs (14-15 år ? husker ikke :p ) og foreldrene mine hadde ett avslappet forhold til det og fattern sa det var ok med mindre jeg måtte bæres hjem av kompiser eller kom hjem med politi bil :) Noe som forøvrig aldri har skjedde heller.

Lenke til kommentar

Er 16 år og drikker et par ganger i måneden. Både mamma og pappa vet at jeg drikker, for de pleier å skjønne (lukte) det når jeg kommer hjem.

De er ikke veldig happy for det, men de syns det er greit hvis jeg tar et par øl, og holder meg unna spriten.

Har fått en øl av pappa ved et par annledninger.

Lenke til kommentar
Drikker kanskje 2 ganger i måneden, thereabout ;) Drikker bare når det er anledning til det, noen som er hjemme alene osv.. Mor og far vet ingenting om dette, ganske sikker på det.

Starta i vinter ( etter fylte 16 )

Jeg tror nok at foreldrene dine har en god anelse om at du, som en person godt opp i tenårene, drikker. De har da vært unge selv, og vet hvordan ting foregår. De er ikke dumme ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...