Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden


Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

jaja

 

Leste litt her å jeg har hatt diabetes i 12år, bruker pumpe da :thumbup:

 

Men her er et spørsmål:

 

Hva er den høyeste blodsukker målingen din?

 

Da de fant ut at jeg haddde diabetes var min på 47,2!

Det var jo jævelig høyt da!

 

 

HBa1c har vært ganske høy en stund.

Men nå etter mange år har HBa1c min ligget nede på 8,4 :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Oh noes! Pumoa mi har streika og jeg har ingen mulighet til å få en ny en nå! Jeg må bruke den nåle som sitter på ampulla til å få i meg insulin! AU! :cry:

7752561[/snapback]

Kan du forklare nærmere? Nål på ampullen, hva mener du?

7752888[/snapback]

Vil tro det er den som ligger inni pumpa.. Ikke faen at jeg hadde stikki meg med en sånn nål altså. :p Har du ikke penn da kenny-?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann!

 

Har hatt diabetes type 1 siden 1990, er 28 år, og vurderer og skaffe meg insulin-pumpe. Bruker engangs-penn i dag.

Og jeg er ikke best i klassen til og passe på blodsukkeret. Det går litt opp og ned. Min aller største frykt er og bli blind pga dårlig regulert blodsukker. Da trenger jeg aktiv dødshjelp!

Hørte rykter om at det er kommet insulin-pumper som har glukosemeter. Mulig dette er gammelt nytt for noen?

Noen som har erfaringer med disse?

 

Kan alle som ønsker insulin-pumpe få det? Eller må jeg søke om det?

Er den gratis, eller må jeg kjøpe den?

 

Visst jeg er en aktiv fyr, er det dumt med pumpe da? Går det greit og spille fotball, sykle downhill og kjøre ski med pumpe?

 

Hvor har dere pumpa når dere sover? Jeg er ganske urolig om natta.

 

Kan jeg dusje med pumpa?

 

Er det normalt og bruke engangspenn i enkelte perioder? F.eks visst jeg skal på bade-ferie og ikke vil ha ledningen hengende og slengende på stranda?

 

Er "stikket" mere smertefullt enn en vandlig insulin-sprøyte? Er "nåla" en plastikk-slange?

 

Takker for alle svar!

Endret av MrLian
Lenke til kommentar

For en nice tråd! :p

Har hatt diabetes i 11 år nå er 17 nå, og bruker selv pumpe.

 

Det høyste jeg noen gang har hatt er jeg ikke sikker på, men hadde en syreforgiftning (er det ikke det det heter?:p) da jeg var på ferie en gang, det mest ubehagelige jeg noen gang har vært gjennom. Drakk vann og kasta opp etter 1 min.

 

Når det gjelder å sove med den, så bruker jeg enten de lengste slangene som er litt over 1 meter lange, noe som gjør at du kan vri deg så mye du vil uten at den forstyrrer.. Eller så kan du bestille et "sovebelte" eller noe i den dur, det er et mykt og behagelig belte av bomull (eller noe tilsvarende mykt), om du bruker det vil du nærmest ikke merke at du har den på deg. :p

 

Når det gjelder stikket så vil nok det føles ubehagelig med det første. Det er et tynt plastikkrør som er tredd rundt nåla, noe som gjør at du må gi den et lite "dytt" ekstra.

 

Noen som husker de gamle medi jectorene eller hva de het? De som brukte høytrykk? Skumleste saken i verden! Slutta med den etter 3 "stikket" :p

Lenke til kommentar

Jeg har hatt diabetes siden 1990 og er 20 år nå. Bruker insulinpumpe.

 

Kan alle som ønsker insulin-pumpe få det? Eller må jeg søke om det?

Er den gratis, eller må jeg kjøpe den?

 

Så lenge du har diabetes type 1 i hvertfall, er usikker på om man kan få det med type 2 men vil tippe det.

Hvis du ønsker insulinpumpe må du spør din fastlege om h*n kan ordne det.

Pumpen blir sponset av trygdekontoret så ja, den er gratis.

 

Hvor har dere pumpa når dere sover? Jeg er ganske urolig om natta.

 

Jeg har den liggende i senga og er ikke så nøye på hvor jeg legger den og det er som regel ikke noe problem, men av og til hvis jeg vrir meg mye blir slangen kveilet litt rundt meg og har hendt at jeg har våknet av dette, men vil tippe at det kan ordnes med å ha litt kort slange (jeg har 80 cm).

 

Kan jeg dusje med pumpa?

 

Nei, pumpen skal en ungå å dusje med. Men er en enkel mekanisme som gjør at en kan hekte den av og på, så det er egentlig ikke noe problem.

 

Er det normalt og bruke engangspenn i enkelte perioder? F.eks visst jeg skal på bade-ferie og ikke vil ha ledningen hengende og slengende på stranda?

 

Jeg bruker sjeldent penn/sprøyte, men det er ikke noe problem om en skulle ønske det. Men vil anbefale å ikke bruke langtidsvirkende insulin hvis du har planer om det for det vil nok gjøre det lettere å gå tilbake til pumpen igjen.

 

Er "stikket" mere smertefullt enn en vandlig insulin-sprøyte? Er "nåla" en plastikk-slange?

 

med de kanylene jeg bruker er det nok mer ubehagelig enn vanlig sprøyter, men de finnes i flere former og fasonger så det er egentlig bare å prøve ut for å se om det er noe du kan ha. Og kanylen kan fåes i plast og metall. Jeg bruker plast og er ganske fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Hørte rykter om at det er kommet insulin-pumper som har glukosemeter. Mulig dette er gammelt nytt for noen?

Noen som har erfaringer med disse?

Jeg er ganske sikker på at jeg har hørt om dem, men jeg har aldri sett noen.

 

Kan alle som ønsker insulin-pumpe få det? Eller må jeg søke om det?

Er den gratis, eller må jeg kjøpe den?

Tror diabeteslegen din må søke om det, men alle burde jo få det.Og når du får en så betaler du ingenting. Ingenting for utstyr til den heller :new_woot:

 

Visst jeg er en aktiv fyr, er det dumt med pumpe da? Går det greit og spille fotball, sykle downhill og kjøre ski med pumpe?

Når jeg skal være aktiv så pleier jeg å koble den av(nåla sitter fortsatt i). Jeg kan gå uten den i ca. 1 time, og hvis jeg skal være aktiv lengre enn det så sjekker jeg blodsukkeret. I fotball har man jo omganger så da går det ann å ta på pumpa i pausene

 

Hvor har dere pumpa når dere sover? Jeg er ganske urolig om natta.

Jeg sover veldig urolig om natta om det er NULL problem. Slagen min er 80cm lang så jeg pleier bare å la den ligge ved siden av meg. Og jeg flytter den med meg i hånda når jeg sover :p

 

Kan jeg dusje med pumpa?

NEI!!! da blir den ødelagt. Du må koble den av hver gang du skal dusje, men det er enkelt

 

Er det normalt og bruke engangspenn i enkelte perioder? F.eks visst jeg skal på bade-ferie og ikke vil ha ledningen hengende og slengende på stranda?

Ja. Når jeg skal på stranda, så bruker jeg penner. Dessuten bør ikke pumpe være ute nå det er varmere enn 25 varmegrader ute. som all annen typer insulin egenlig.

 

Er "stikket" mere smertefullt enn en vandlig insulin-sprøyte? Er "nåla" en plastikk-slange?

Nå bruker jeg en sånn skyter som skyter nåla inn og det er ikke vondt i det hele tatt

 

Takker for alle svar!

Jo værsågod :p

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :yes:

Fått svar på mye av det jeg lurte på, og bestillte legetime i dag.

Det var ikke mulig og komme inn før i februar da men...

 

Jeg leste om en insulin-pumpe med innebyggd glukosemåler.

Den måler blodsukkeret hvært 5. minutt, og du kan velge om du ønsker at den varsler med en alarm eller vibrasjon visst blodsukkeret blir høyere eller lavere enn en angitt verdi som du selv velger.

Høres superbra ut. :D

Har ikke tid nå, men skal se om jeg finner linken snart, og legge den ut her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...