Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden


Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

Og jeg vil helst ikke teste meg, da jeg faktisk, ja, tro det eller ei, har sprøyeskrekk, og da er det teit og få diabetes...

7382894[/snapback]

De sprøyte spissene du finner på disse insulin pennene er helt harmløse. Jeg var også redd for sprøyter før jeg fikk diabetes. Det gjør ikke vondt engang når man bruker dem, ikke nok med det, det kjennes nesten ikke hvis man gjør det rett.

 

Det var heller verre med de herslige nålene med slanger dem satte nær pulsåra under armen for å injisere insulin da jeg ble hospitalisert. Det var direkte herslig. Og han inkompetente idioten som skulle sette disse på meg traff feil 7 ganger, dvs han måtte stikke meg 8 ganger med den dingsen. Han mumlet noe om at blodårene rullet og ikke traff dem ordentlig.

 

Men de insulin pennene er ingenting å frykte, en baby kan ta dem. Men nå vet du jo ikke om du har diabetes heller da, bare sjekk deg og få det unna. Du trenger ikke ha det liggende i baktankene og ruge, du blir bare stresset av det.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg vil helst ikke teste meg, da jeg faktisk, ja, tro det eller ei, har sprøyeskrekk, og da er det teit og få diabetes...

7382894[/snapback]

Det var heller verre med de herslige nålene med slanger dem satte nær pulsåra under armen for å injisere insulin da jeg ble hospitalisert. Det var direkte herslig. Og han inkompetente idioten som skulle sette disse på meg traff feil 7 ganger, dvs han måtte stikke meg 8 ganger med den dingsen. Han mumlet noe om at blodårene rullet og ikke traff dem ordentlig.

7383572[/snapback]

Fy faen! Akkurat det samme skjedde med meg! Legen min på sykehuset skulle gjøre det, men han var jo pokker meg helt noob da. Han fikk den i til slutt, men den måtte en sykepleier skifte ikke så lenge etterpå fordi den var helt fucka.. =/

Lenke til kommentar

Håper man i framtiden lykkes i å kontrollere bukspyttkjertelen slik at man faktisk kan bekjempe denne sykdommen. Enkelt ser store penger i å hindre at en eventuell kur kommer ut. Har lest at ulike forskningsprosjekter basert på bukspyttkjertelens insulin produksjon har blitt kjøpt opp av mektige personer og deretter avsluttet som følge av å beskytte økonomiske interesser. Tragisk at man lar pengesulten hindre andre med å få en god helse.

Lenke til kommentar
Symptomer på diabetes:

* You are always thirsty

* You pass water excessively

* You always feel tired

* You sometimes suffer from blurred vision

* You often get cramps at night

* You often get infections

* Your wounds heal slowly

* You often get thrush or genital itching

* Your hands and feet often feel numb

 

Satt og lurte litt på om jeg kanskje kan ha diabetes, men syns ikke 'nok' av symptomene var sanne. (:p) Nr. 2, og de fem siste stemmer ikke, så satser på noe annet...

Lenke til kommentar

Et spm. Jeg tør ikke ta langtidsvirkende før jeg skal til tannlege f.eks. Er redd jeg blir å få føling midt i tannlege timen med spyttsluker, bomullsdotter, bor og hele sulamitten i munnen og så må avbryte for å spise en sjokolade, det blir virkelig å ta seg ut. Spise sjokolade midt i en tannlegetime. Noen tips? Jeg bruker heller bare å la blodsukkeret stige litt over normalen, kanskje 10-12 og la den bare ligge der til jeg er ferdig og så ta insulin.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal ett eller anna hvor jeg er redd for å få lavt så lar jeg være å sette så mye på måltidet før, evt. spise noe ikke så lenge før, og ikke sette. Da sånn at jeg har høyt når jeg gjør det jeg gjør som du selv sier. :)

7402959[/snapback]

Ja det er vel ikke stort anna å gjøre, det fins vel neppe noe bedre / sikrere for å forebygge føling når man ikke har tilgang til mat på en stund. :hmm:

 

Jeg mener, man skal jo ikke spise på 1 time etter tannlege timen også, det er ting man må ha i tankene også. Skal jo faktisk være uten mat en stund da.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Vært hos legen mushi? Åssen gikk det?

7447745[/snapback]

Har vært hos legen, men har ikke fått testa meg. Hun er så skummel at jeg ikke turte å spørre. Har bytta lege nå. Blir til at jeg tester meg etter jul, eller hvis en kompis av meg som bor i oslo kommer nedover. Fant ut at han hadde diabetes.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke det smarteste å vente til over jul akkurat men, hvis du ikke har blitt noe verre så..

7451456[/snapback]

Usikker om jeg har blitt værre. Har spist lite mat de siste dagene. Igår hadde jeg spist et rundstykke i løpet av 11-12 timer og jeg holdt på å svime av og måtte støtte meg til benken. Jeg har gått uten mat mye lengre enn det før og ikke blitt det. Jeg spiste marsipan ista og jeg fikk en rar følelse i overkroppen og spesiellt hendene. Var som om jeg var røyksugen og nervøs selv om jeg ikke var det. Litt vanskelig å beskrive. Kan være kroppen min som lurer meg også. Jeg er ganske hypokonder har jeg funnet ut.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Usikker om jeg har blitt værre. Har spist lite mat de siste dagene. Igår hadde jeg spist et rundstykke i løpet av 11-12 timer og jeg holdt på å svime av og måtte støtte meg til benken. Jeg har gått uten mat mye lengre enn det før og ikke blitt det. Jeg spiste marsipan ista og jeg fikk en rar følelse i overkroppen og spesiellt hendene. Var som om jeg var røyksugen og nervøs selv om jeg ikke var det. Litt vanskelig å beskrive. Kan være kroppen min som lurer meg også. Jeg er ganske hypokonder har jeg funnet ut.

7451739[/snapback]

Hvordan går det ellers? Har du noen symptomer? Føler du deg slapp om dagene? Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Jeg har de fleste sympstomene kronisk pga. andre ting. Tror jeg drøyer det og venter til etter jul (nei, jeg liker ikke leger). Hva er det værste som kan skje hvis jeg har diabetes?

7452060[/snapback]

Det aller verste som kan skje er at man dør. Det er vel det aller verste man kan tenke seg. Diabetes er en alvorlig sykdom hvis man ikke tar den seriøst. Men diabetes kan også være harmløst hvis man er forsiktig og behandler den med vett.

 

Det fins noe som kalles for "senkomplikasjoner", som kan komme når man blir gammel. Man kan f.eks risikere å måtte amputere en fot eller noe.

 

Johnny Cash, den store gamle sangeren fra Usa døde av senkomplikasjoner som følge av diabetes. Det er et eksempel, men husk han var 71 år da. Folk med diabetes lever lenge. Hvis dem er forsiktig.

 

Men jeg tviler egentlig på at du har diabetes. Tenk etter om du har hatt noen av symptomene. Har du f.eks kjent lukten av aceton (neglelakk) fra munnen din eller har andre kjent det? Munntørrhet og ekstrem tørste? Hyppig vannlating? Tretthet hele dagen? Synsforstyrrelser? Kiling eller Tikling i hodet?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg ikke oppdaget denne tråden før!?

 

Huff.. ja jeg har Diabetes type 1 og bruker Medtronic Minimed Paradigmpost-61047-1165921170_thumb.jpg

 

Har hatt det i 9 år nå og er vel ganske lei for å si det sånn :p

Var på komtroll på sykehuset i går og jeg hadde 13 i HBa1c :cry:

Så nå har legen fått meg på en sånn Diabetesdagbok og alt ser mye lysere ut allerede :)

 

Mushi: Hvis du kjenner en med Diabetes så kan du spørre om å få prøve måleapperatet hans/hennes. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor har jeg ikke oppdaget denne tråden før!?

 

Huff.. ja jeg har Diabetes type 1 og bruker Medtronic Minimed Paradigmpost-61047-1165921170_thumb.jpg

 

Har hatt det i 9 år nå og er vel ganske lei for å si det sånn :p

Var på komtroll på sykehuset i går og jeg hadde 13 i HBa1c  :cry:

Så nå har legen fått meg på en sånn Diabetesdagbok og alt ser mye lysere ut allerede  :)

 

Mushi: Hvis du kjenner en med Diabetes så kan du spørre om å få prøve måleapperatet hans/hennes.  :)

7483117[/snapback]

Jeg skal skifte til den om bare noen uker, fra den andre minimed greia.. Når batteriet er tomt, begynner den å ule med en gang da? Hater den pipelyden som er på den greia så sinnsykt. Og hvis systemet går tett, så vibrerer den et par ganger for å si i fra, så plutselig begynner den å ule som om det var verden som skulle gå under.. Er det sånn på denne også?

Lenke til kommentar

Hmmm.. at jeg ikke har sett denne tråden før nå var rart :p

 

Jeg har hatt diabetes i 12 år og er drittlei. Har skifta fra sprøyte- penn- pumpe og er nå tilbake på penn, siden pumpe ikke funka så bra. Klarte å få ketonsjokk ett par ganger siden jeg klarte å rive av tingen som er kobla til magen.... fikk ikke insulin under natta, så derfor ketoner.

 

Har lagt merke til at jeg har fått små arr etter pumpa.. skjønner faen ikke hva som er så revolusjonerende med pumpe..

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...