Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden


Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir ofte så kvalm at jeg kaster opp. Har vært et stort problem de siste to mnd. Jeg har ofte skjelvinger, men jeg har bare tolket det som angst siden jeg har det.

 

Tåkesyn veit jeg ikke om jeg har. Hva er det?

7376981[/snapback]

Skjelvinger kan være "føling", dvs lavt blodsukker. Men du kjenner at du er sulten da, så hvis du ikke har følt du var sulten da er det mest sannsynlig angst.

 

Tåkesyn, som om du har skyer på øynene, du ser gromsete. Når du er ekstremt trøtt har du skyer på øynene, på en måte.

Lenke til kommentar

Jeg har skjelvinger nå. Det kan også komme av at jeg akkurat har rydda. Jeg har ikke spist noe serlig annet enn sukker dag, og jeg sitter nå og spiser siden det er 5 timer siden jeg spiste frokost.

 

Hendene rister, er kalde og rare. Holder jeg dem rett ut skjelver fingrene.

 

Er usikker om jeg har tåkesyn, er ikke sånn jeg går rundt å tenker på.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
@Lee:

Har du type 1 eller 2?

7369907[/snapback]

 

Jeg har type 1 diabetes.

7374543[/snapback]

Helt ufattelig. Du har jo bare senket insulinproduksjon. Tør nesten ikke kalle det for diabetes...

 

Du er heldig, lurer på hvor mange år det forsetter sånn for deg?

 

Forresten hvor gammel er du?

7376392[/snapback]

 

Er nok ganske heldig :)

Var en periode hvor jeg var både småsyk og skikkelig syk i ca 1 mnd, og måtte ta en del ekstra insulin. Trodde at egenproduksjonen hadde stoppet opp, men etter at jeg ble frisk gikk jeg tilbake til vanlig dosering som er 8-10 enheter langtidsvirkende før jeg legger meg, og 0-4 enheter hurtigvirkende om dagen(alt etter hva jeg skal spise). Som regel blir det 0 enheter til frokost, 0-2 til lunch, 0-4 til middag og 0 til kvelds. Tar ingenting til mellommåltider.

 

Jeg håper det fortsetter sånn en stund til, men det er umulig å si hvor lenge. Har spurt de på sykehuset om de kan måle egenproduksjonen, men det ville de ikke. Fikk bare beskjed om at jeg vil merke det når det stopper opp.

 

Høyeste langtidsbls som er målt for meg er 7.0, men det var rett etter den perioden jeg var syk. Før det var min høyeste måling 5.7.

 

Jeg har rukket å bli 30 år :w00t:

Lenke til kommentar
Trenger ikke å være sulten for å ha føling da. Men tviler på at det er føling, for det er ikke så veldig sannsynlig at blodsukkeret går såpass mye ned hvis du ikke får insulin..

7377082[/snapback]

Man får sultfølelse når blodsukkeret er lavt jo. Kroppen skiller ut stresshormoner, man får skjelvinger, hjertebank osv. Kroppen forteller at man må spise noe fort som faen.

 

Si ikke det, kanskje han ikke har spist hele dagen, og i tillegg har vært fysisk aktiv, da kan blodsukkeret få en ubehagelig vei.

Lenke til kommentar
Man får sultfølelse når blodsukkeret er lavt jo. Kroppen skiller ut stresshormoner, man får skjelvinger, hjertebank osv. Kroppen forteller at man må spise noe fort som faen.

 

Si ikke det, kanskje han ikke har spist hele dagen, og i tillegg har vært fysisk aktiv, da kan blodsukkeret få en ubehagelig vei.

7377149[/snapback]

Jeg har fått veldig problemer med søvn og at jeg må på do heletiden, etter at jeg begynte å trene onsdag i forrige uke. Trener nesten hver dag temmelig hardt. Jeg må tisse heletiden og jeg drikker utrolig mye mer vann enn normalt. Jeg har stressa rundt i hele dag og rydda og vaska. og når jeg satt meg ned begynte skjelvinga å komme. Dette har skjedd mange ganger før og etter hver agng ejg trener, men jeg har bare avfeid det som angst/nervøsitet selv om det ikke helt føles som den jeg pleier å få. Jeg er forresten jente, og har normal vekt.

 

Har jeg kanskje diabetes eller ikke?

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si. :( Det letteste for deg er å dra til legen, eller til en venn du vet har diabetes og bare låne blodsukker måleapparatet et lite øyeblikk.

 

Det høres ut som om du kanskje har tømt glykogen lagrene som følge av all treningen. Etter du har trena lenge, bør du spise noe med mye karbohydrater i. En skål havregryn med søtningsmiddel på er et godt eksempel. Uansett, det viktigste er at du spiser noe i det hele tatt etter man har trena.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Jeg er veldig flink til å spise sundt både før og etter jeg har trent.

 

Jeg har legetime den 6. desember. Hvis de skal måle blodsukkeret der da, er det ikke så at jeg skal faste så og så lenge og ikke røyke før jeg drar?

7377300[/snapback]

 

Eh, jo tror du har rett i det. Jeg _tror_ du ikke skal spise noe på en stund og så gir de deg et glass med sukkervann som du skal drikke. Etter 30 minutter eller noe måler de blodsukkeret ditt. Ikke helt sikker her da.

Lenke til kommentar
Trenger ikke å være sulten for å ha føling da. Men tviler på at det er føling, for det er ikke så veldig sannsynlig at blodsukkeret går såpass mye ned hvis du ikke får insulin..

7377082[/snapback]

Man får sultfølelse når blodsukkeret er lavt jo. Kroppen skiller ut stresshormoner, man får skjelvinger, hjertebank osv. Kroppen forteller at man må spise noe fort som faen.

 

Si ikke det, kanskje han ikke har spist hele dagen, og i tillegg har vært fysisk aktiv, da kan blodsukkeret få en ubehagelig vei.

7377149[/snapback]

Tja.. Det gjør ikke jeg.. Tenker hvertfall ikke over det. Sitter å begynner å få lavt nå, men er ikke spesielt sulten. Tenker heller på at jeg må spise for å få bort skjelvinga..

 

Hvis hun har gått med det lenge skal det litt til for å få det ned da. Jeg måtte ha insulin intrevenøst i ett døgn elns før det begynte å stabilisere seg..

Lenke til kommentar

Man er ikke sulten, men har en rar følelse. Skjønner ikke hvorfor alle sier sult. Jeg må spise når jeg har høyt.

 

Fy faen så tørst jeg er *sjekke blodsukker*...

 

13, 4 etter skolen. Jaja, gidder ikke å legge til, pumpen tar seg av det til klokka 18:30...

 

 

En ting til?

 

Når dere skader der, kutt og sånn. Merker dere at sårene gror sakte? Jeg skadet meg i sommer, snart fire måneder og kneet har forsatt ødelagt hud... Aargh...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

Dere med diabetes som må tisse og drikke og sette sprøyter/drasser rundt på pumpe, hva jobber dere med?

 

Virker ganske upraktisk.

 

ErlendRU: nei spiser ikke, prøver å roe meg ned eller propper i meg piller fordi jeg tror det er angst. Er ganske dårlig til å få spist sundt og gjevnt.

 

Jeg trodde man enten måtte være født med det eller være overvektig for å få diabetes? Jeg er normalvektig og 20 år. Jeg burde vel ikke kunne få det?

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Dere med diabetes som må tisse og drikke og sette sprøyter/drasser rundt på pumpe, hva jobber dere med?

 

Virker ganske upraktisk.

7377605[/snapback]

Kobler av pumpa når du er fysisk aktiv. Sprøyte er best, jeg liker ikke pumpe. Magen ser ut som Hiroshima i 1945...

 

Bena har ikke stikksår da, de pene bena mine :love:...

 

En ting til, jeg fikk diabetes som 5-åring. Har noe med stress og sånt å gjøre...

Hvis du har opplevd stress og sånt så kan det være grunnen til diabetes...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

Hvem som helst kan få type 1, type 2 hvis du er overvektig og lat og slikt + gamlinger.. Hvis du har et godt regulert blodsukker er ikke jobb/skole og slikt noe problem. Enkelte ting du ikke kan jobbe som da, pilot, bussjåfør etc. Jeg går på skole og har ikke så mye problemer.. Utenom det at jeg selv synes pumpa er stor, upraktisk og lite brukervennligl.

 

Edit: De driver å skifter ut pumper på sykehusene da har jeg hørt.. Skal selv sjekke muligheten for å bytte ut dritten.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...