Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden

Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Har alltid lurt på om økt sukkerinntak gir større risiko for diabetes. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

6945351[/snapback]

Ja, på sett og vis øker det faren, men er du tynn og aktiv, så trenger du ikke tenke så mye på det, så lenge du ikke knerter flere liter brus til dagen.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på om økt sukkerinntak gir større risiko for diabetes. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

6945351[/snapback]

Ja, på sett og vis øker det faren, men er du tynn og aktiv, så trenger du ikke tenke så mye på det, så lenge du ikke knerter flere liter brus til dagen.

6945778[/snapback]

Har du noen kilder som viser at høyt sukkerintak fører til diabetes?

Høy vekt øker sannsynligheten for diabetes 2 såvidt jeg husker men har ikke hørt noe spesifikt om sukkerinntak.

Lenke til kommentar
er diabestes så voldsomt som det er på hotel cæsar med hu liv dama ?

6946839[/snapback]

Det er to forskjellige ting da! Hu har bulemi (hvis jeg ikke husker helt feil?). Det er jo noe helt anna enn diabetes. Trodde lissom alle visste det da.

Hvis du er feit og spiser skikkelig usunt 24/7 øker hvertfall det sjangsen for å få diabetes2 i forhold til en som trener og har et sunt kosthold og sånt.

Lenke til kommentar

Sukker kan helt klart gi økt fare for diabetes på den måten at sukker kan gi overvekt men selve spørsmålet her er hvis vekten holder seg stabilt vil sukker øke faren for diabetes? Jeg har hørt at man har funnet en eller flere sammenhenger mellom sukker og diabetes 1 blant ungdom i dag men jeg har aldri fått dette bekreftet.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Sukker kan helt klart gi økt fare for diabetes på den måten at sukker kan gi overvekt men selve spørsmålet her er hvis vekten holder seg stabilt vil sukker øke faren for diabetes? Jeg har hørt at man har funnet en eller flere sammenhenger mellom sukker og diabetes 1 blant ungdom i dag men jeg har aldri fått dette bekreftet.

6950378[/snapback]

Er vel i utgangspunktet advarselene om at økt sukkerinntak fra yngre og yngre alder grunnet samfunnets normer og hvordan foreldre gir unger stadig mer sukker fra stadig yngre alder etterhvert som årene går. Om du hadde fortalt noen i 1980 at tenåringer og unger kunne få type 2 diabetes ville de ledd deg rett opp i fjeset. Nå er dette desverre blitt mer og mer vanlig, og en av faktorene er at barn er i stadig mindre og mindre aktivitet samt inntar vesentlig mer sukker fra en stadig yngre alder.

Lenke til kommentar

6947972[/snapback]

Vet du i det hele hva type 2 diabetes er? Sukker og diabetes 2.

6951175[/snapback]

Eh....ja jeg vet hva type 2 diabetes er, det google søket der gir 'nada' informasjon om mitt spørsmål.

Selvsagt skal man være forsiktig med karbohydratene når man først har fått diabetes, og ja høy vekt øker risikoen for å få sykdommen (uten at overvekten nødvendigvis skyldes høyt sukkerinntak per se).

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen påvist sammenheng at høyt sukkerinntak alene fører til diabetes. Det flere faktorer som spiller inn. Men å dytte i seg sukker er ikke heldig det heller. Det er bare tomme kalorier som man fint kan unngå.

Og det er heller ikke slik at en med diabetes ikke kan spise sukker eller mat med høyt sukkernivå. Problemet for en diabetiker er at insulinproduksjonen er nedsatt eller helt fraværende. De med type2 diabetes kan ofte klare seg med tabletter for å holde blodsukkeret normalt, mens de med type1 må sette insulin.

Lenke til kommentar

6945351[/snapback]

6945778[/snapback]

Høy vekt øker sannsynligheten for diabetes 2 såvidt jeg husker men har ikke hørt noe spesifikt om sukkerinntak.

6947972[/snapback]

Det er vel derfor det ikke heter "Sukkersyke" lenger...Jeg er ingen ekspert på den biten men jeg tipper at det har mer med mangel på insulin å gjøre enn sukker. Noen som kan si noe mer om det? Endret av euroshopper
Lenke til kommentar

Et lite pumpespørsmål til her. Har ikke diabetes selv men kjenner noen som har det og som bruker sprøyte.

Dere sier at dere tar den av når dere trener. Hvordan fungerer dette hvis dere feks skal spille fotball i 2x45 min inkludert pause? Hvis pumpen vanligvis gir en lav basaldose og man tar den av og springer som F i 90min+ vil man vel få veldig lavt blodsukker etterhvert?

Lenke til kommentar
Et lite pumpespørsmål til her. Har ikke diabetes selv men kjenner noen som har det og som bruker sprøyte.

Dere sier at dere tar den av når dere trener. Hvordan fungerer dette hvis dere feks skal spille fotball i 2x45 min inkludert pause? Hvis pumpen vanligvis gir en lav basaldose og man tar den av og springer som F i 90min+  vil man vel få veldig lavt blodsukker etterhvert?

6956132[/snapback]

Insulin senker blodsukkeret, det gjør også trening (les all slags fysisk aktivitet som øker pulsen). Hvis du ikke tar av pumpen vil en få enda lavere blodsukker etter en slik økt.

Lenke til kommentar

Dere sier at dere tar den av når dere trener. Hvordan fungerer dette hvis dere feks skal spille fotball i 2x45 min inkludert pause? Hvis pumpen vanligvis gir en lav basaldose og man tar den av og springer som F i 90min+  vil man vel få veldig lavt blodsukker etterhvert?

6956132[/snapback]

Insulin senker blodsukkeret, det gjør også trening (les all slags fysisk aktivitet som øker pulsen). Hvis du ikke tar av pumpen vil en få enda lavere blodsukker etter en slik økt.

6956466[/snapback]

Det har han rett i. Men hvis man tar pumpen av lenger enn 1 time, så må man ta en støtdose( 1 enhet eller noe), slik at man ikke får insulinsjokk. Når man har pumpe så må man få insulin ofte pga sjokk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...