Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store diabetestråden


Suburbian Hero

Anbefalte innlegg

Men de som har diabetes 2 trenger vel ikke mer insulin? Jeg fikk beskjed om at bykspyttkjertelen produserer nok insulin, men kroppen tar det ikke godt nok opp.

 

Btw, fikk et skriv med om vektreduksjon i sammenheng med diabetes 2, der sto det at man bør spise mer grønnsaker og kornvarer. Men er ikke brød karbohydrater og dermed fienden til slankere og diabetikere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Spørsmål!

 

Om blodsukkeret til en person viser 6.1 når man tar test på formiddagen, noen timer etter man har spist noen sjokolade-kjeks. Og når man har drukket sjokomelk + kjeks før man la seg for å sove kvelden før? Er dette normalt da?

Endret av oldirty
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Har begynt å komme innpå tanken om diabetes pga jeg går veldig(en god del) mye på do, og drikker en del.

Har ellers ingen symptomer, klarer meg fint med 5-6 timers søvn og 2 kopper kaffe daglig, er ikke irritabel, nesten ikke idetheletatt faktisk. Er kun irritabel om jeg sover en time midt på dagen, noe jeg veldig sjeldent gjør. Føler meg ikke uopplagt eller uttafor som jeg har lest folk gjør. Infeksjoner i huden har jeg heller ikke(om det er regnet med kviser, så har jeg noen av de, men ikke mange). Så det er egentlig de 2(3) symptomene jeg har.

 

Har egentlig alltid måttet gå ofte på do, spesielt når jeg drikker cola/kaffe(koffein-drikker).

Drakk mye cola og spiste mye usunt i militæret, men de 4 månedene nå etter milten har det inntaket suket kraftig.

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar

Får vel si noen ord jeg også.

 

Er 17 år og har hatt diabetes 1 siden mars/april i fjor. Altså 6 måneder cirka. Hadde hba1c på 5,8 rett før sommerferien, og det var jo bra nok det, men det krevde jævla mye. Skrev ned alle målinger og målte meg 7-8 ganger om dagen. Nå tar jeg det litt mer chill. Måler kanskje en-to ganger om dagen. Føler jeg ligger greit an, men ligger nok noglet høyere nå enn før. Orker ikke å legge om hele livet mitt ved å slutte å spise godteri og drekke. Det blir for dumt for meg.

 

Nok om det. Lurer litt på hvordan det er å bruke pumpe, og hvem som får det. Er pumpa stor? Og hvor er det dere har den hen? Lomma? Er det noe særlig fordelaktig i forhold til sprøyte?

 

edit: Og hvordan er det med bilkjøring og diabetes? Har gått greit med øvelseskjøring for meg hvertfall(har alltid en ved siden av meg om det skulle gå galt da), men er det "skummelt" å kjøre alene, eller går det greit om man har god kontroll?

Endret av krs1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Er 17 år og har hatt diabetes 1 siden mars/april i fjor.

Hei, du trenger ikke å svare på dette men jeg lurer på hvordan du fikk diabetes, var det på grunn av overvekt, eller var det arvelig ?

Lenke til kommentar
Er 17 år og har hatt diabetes 1 siden mars/april i fjor.

Hei, du trenger ikke å svare på dette men jeg lurer på hvordan du fikk diabetes, var det på grunn av overvekt, eller var det arvelig ?

 

Jeg er ikke overvektig, og vet heller ikke om noen i familien min som har det heller. Så har rett og slett ikke peiling på hvorfor jeg har fått det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lurer litt på hvordan det er å bruke pumpe, og hvem som får det. Er pumpa stor? Og hvor er det dere har den hen? Lomma? Er det noe særlig fordelaktig i forhold til sprøyte?

Har selv hatt diabetes i 12 år, gikk over til pumpe for omtrent 4 år siden om jeg ikke husker helt feil, for min del så har det vært veldig positivt, slet mye før med svigninger i sukkeret som førte til mange følinger, og 2 insulinsjokk.. Etter at jeg fikk pumpe så har det bedret seg betraktelig, i tillegg slipper jeg å drasse rundt på sprøyter/penner hvis jeg skal ut.

Pumpen er ikke store saken, er vel på størrelse med en iPod nano, bare veldig mye tykkere da. :p

Man har diverse belter og beltespenner for pumpa, dette brukte jeg mye før da jeg syntes det var ubehagelig å sove med den, disse beltene gjør det slik at du ikke merker at du har den der.. Nå har jeg pumpa enkelt og greit i lomma. Bruker også kanylesett med lang kabel, noe som gjør at den enkelt kan soves med uten at den plager deg.

 

Tror også man kan få et tillegg til pumpen som gjør slik at den måler sukkeret for deg i sanntid, vet ikke helt hvordan dette fungerer, men vet at pumpa mi ihvertfall kan det om jeg får en ekstra greie stukket inn i magen.

Om du ikke er 100 prosent fornøyd med sprøyter ville jeg ha gitt pumpe et forsøk. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Er 17 år og har hatt diabetes 1 siden mars/april i fjor.

Hei, du trenger ikke å svare på dette men jeg lurer på hvordan du fikk diabetes, var det på grunn av overvekt, eller var det arvelig ?

 

Hvorfor spør du om han var overvektig når han tydelig skriver at han har type 1 dabetes?

Vet ikke hvor mye du vet om sjukdommen, men Type 1 har ingenting med overvekt å gjøre. Forskerne misstenker mer om det er noe feil med genene, selv om de ikke vet hva.

 

Er så glad for å oppdage denne tråden her! :D

Jeg er 28 år har hatt diabetes i 12 år. Akkuratt begynt med pumpe. Er positiv til den!

Har ikke håndtert sykdommen min spesielt bra de siste 10 årene....:(

Noen i samme situasjon?

 

Så flott du fant den! :new_woot:

Er nokk ikke like gammel som deg (16 om ikke lenge) og hatt diabetes i 15 år.

Er i samme situasjon i forhold til det å håndtere den bra, noe jeg har vert de siste 2 årene :ermm:

Begynte på pumpe i 8års alderen før jeg gikk over på penn i 1 år, men gikk tilbake til pumpa for 2 uker siden :)

Føler at jeg har fått tilbake litt av kontrollen...

 

Hvordan opplevde du det å vokse opp som ungdomm med diabetes?

Er du medlem av Ungdiabetes?

Endret av Heigren
Lenke til kommentar
Får vel si noen ord jeg også.

 

Er 17 år og har hatt diabetes 1 siden mars/april i fjor. Altså 6 måneder cirka. Hadde hba1c på 5,8 rett før sommerferien, og det var jo bra nok det, men det krevde jævla mye. Skrev ned alle målinger og målte meg 7-8 ganger om dagen. Nå tar jeg det litt mer chill. Måler kanskje en-to ganger om dagen. Føler jeg ligger greit an, men ligger nok noglet høyere nå enn før. Orker ikke å legge om hele livet mitt ved å slutte å spise godteri og drekke. Det blir for dumt for meg.

 

Nok om det. Lurer litt på hvordan det er å bruke pumpe, og hvem som får det. Er pumpa stor? Og hvor er det dere har den hen? Lomma? Er det noe særlig fordelaktig i forhold til sprøyte?

 

edit: Og hvordan er det med bilkjøring og diabetes? Har gått greit med øvelseskjøring for meg hvertfall(har alltid en ved siden av meg om det skulle gå galt da), men er det "skummelt" å kjøre alene, eller går det greit om man har god kontroll?

 

 

Vil så absolutt anbefale pumpa med mindre du driver med ekstremt mye sport.

Er ikke store saken, og den blir en del av kværdagen å ha med. Selv så har jeg den i lomma. Slipper mange sprøytestikk, men desverre så er du jo nødt til å gå med kanylen på deg, men den merker du ikke, så ser ikke noe problem der ;)

 

 

Du får ett mye bedre langtidsblodsukker, og du vil trolig skjeldnere få insulinsjokk og høyt bldsukker.

 

Når det kommer til førerkortet, må du få en skriftlig godkjennelse fra Diabetes legen din at du har lov til å kjøre. Denne skal sendes til Statens Vegvesen. Bare spør kjøreskolen din om hvor du kan få den, eller snakk med legen.

 

Får du denne godkjent, er det eneste kravet at du har med følingsmat, blodsukkermåler og insulin i bilen. Skulle du bli lav/høy, er det bare å stoppe opp en plass til du føler deg god igjen og kjøre videre

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg har nylig fått diagnosen diabetes type 1, og tenkte å gjennopplive denne tråden med et spørsmål angående diabetes og alkohol.

 

Når jeg drikker alkohol går det for det meste i øl. Øl inneholder jo karbohydrater, og er det da slik at jeg skal sette tilsvarende insulin for dette? Eller skal jeg ikke ta karbohydratene i alkoholholdige drikker med i beregningen?

 

Hvis noen ellers har lyst å dele sine erfaringer eller gi meg et par tips, så er dere hjertelige velkomne til det!

 

MVh

Lenke til kommentar

Hei! Kan selvsagt bare svare for meg selv, men har hatt diabetes type 1 i 14 år nå, og når jeg drikker så tar jeg aldri noe ekstra insulin for å drikke, det går mest i øl her og... Selv om det er mye karbohydrater i øl, så er det også alkohol, som jeg opplever at senker blodsukkeret ganske kraftig, ville heller anbefalt å alltid ha med seg noe sjokolade elns... når du drikker, slik at du kan få blodsukkeret opp igjen dersom det blir lavt.

 

Men som sagt, så er det bare slik jeg opplever det... Dette er sikkert en sånn ting som skiller seg litt ut fra person til person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...