Suburbian Hero Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Dette er den store diabetestråden. Hvis du lurer på hva diabetes er så hvis du lurer på hva diabetes er se følgende link: Wikipedia: Diabetes Melitus (Norsk) Det finnes tre typer diabetes: 1.Diabetes type 1, insulinavhengig. Nærmere informasjon her: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Type 1 behandles oftest med syntetisk insulin, som injiseres subkutant (under huden). Tidligere brukte man gjerne svineinsulin, men i dag oppnås betraktelig bedre resultater med den syntetiske formen. Den finnes i to hovedtyper, hurtigvirkende og langtidsvirkende. Mange insulinpreparater inneholder en kombinasjon av de to som gir optimal virkning gjennom dagen. 2. Diabetes type 2, ikke-insulinavhengig. Nærmere informasjon her: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Type 2 behandles ofte først forsøksvis med en kombinasjon av diett og tabletter som øker insulinproduksjonen eller -virkningen, eller senker blodsukkeret på annet vis. Ved behov brukes også her insulin; dette har blitt vanligere ettersom pasientgruppen stadig blir yngre. Vektreduksjon vil ofte gjøre blodsukkerbehandlingen betydelig enklere, siden fettvev forbruker uforholdsmessig mye insulin. Mosjon bidrar sterkt til reduksjon av blodsukkernivået. Regelmessig mosjon er derfor viktig for diabetikere. 3. Diabetes Lada (Latent Autoimmune Diabetes in Adults), som er en blanding av type 1 og 2. Nærmere informasjon her.. OBS engelsk Wikipedia. Symptomer på diabetes:(På engelsk) * You are always thirsty * You pass water excessively * You always feel tired * You sometimes suffer from blurred vision * You often get cramps at night * You often get infections * Your wounds heal slowly * You often get thrush or genital itching * Your hands and feet often feel numb Personlig så har jeg hatt diabetes siden jeg var seks år. Rett før sommerferien begynte jeg med insulinpumpe, av typen Accu-Chek Spirit: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <-Sånn ser den ut.(Bilde) Må innrømme at nålene var skumle, men det er deilig å ikke stikke meg tre ganger daglig ... Er stort sett fonøyd med diabetes,og at sykdommen ikke har plaget meg... Da er alle med denne sykdommen og som kjenner dem som har diabetes velkomne! Endret 15. desember 2006 av SasaB Lenke til kommentar
morra Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Kjenner/vet om 4-5 stykker med diabetes. Trist da de fikk det, men de lever gode liv (så langt jeg vet ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Det er viktig å skille mellom type 1 og type 2, så fint om dette kommer frem i innleggene. Jeg kjenner flere med type 1 og vet om ei med type 2. Diabetes er et emne som interesserer meg veldig, selv om jeg ikke har det selv. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Jeg har type 1.. Er vel en tråd om dette fra før, men den er vel død nå, så kanskje like greit.. Bruker pumpe.. Minimed elns bs.. oppretta en tråd innen samme greia her om dagen.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=627226 Endret 15. september 2006 av ErlendRU Lenke til kommentar
Traktormannen Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Tja, kan vel alltids oute meg selv som type 1'er (siden jeg var 14). Sverger fortsatt til sprøytene (dog bare i medisinsk øyemed ) synes pumpene virket upraktisk sist gang jeg vurderte det, selv om det er år og dag siden. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hva er konseptet med insulinpumpe? Hørt om sprøyte, men trenger litt folkeopplysning om insulinpumpe. Er det noe som erstatter? Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Hva er konseptet med insulinpumpe? Hørt om sprøyte, men trenger litt folkeopplysning om insulinpumpe. Er det noe som erstatter? 6872849[/snapback] En insulinpumpe sprøyter inn litt insulin hvert tredje minutt,dette kalle basaldose og gir kroppen din så mye insulin som den trenger. Men hver gang du skal spise legger du til ekstra insulin,ved hjelp av pumpen. Du stikker en nål med en kanyle i huden hver tredje dag, nålen trekkes ut. Men en liten plastnål blir igjen under huden. Pumpen er tilkoplet et slangesett... Insulinpumpen erstatter sprøyta, og du slipper å stikke så ofte. Men nålen er noe større, den jeg bruker går 60 grader under huden og er 13mm lang. Selv om det finnes nåler på 8mm som kan stikkes rett i huden. Det var alt jeg hadde... Lenke til kommentar
EJN Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Er insulinpumpe eksklusivt for type 1, eller er det et alternativ for alle? Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Er insulinpumpe eksklusivt for type 1, eller er det et alternativ for alle? 6873481[/snapback] Type 1, type 2 kan styres ved hjelp av piller, men det går fint uten hjelp og. Type 2 er enkel å kontrollere, så pumpen er kun for type 1... Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 vet mineralet "krom" og matfilosofien "makrobiotikk" er gunstig mot diabetes, klart et ødelagt organ er et ødelagt organ. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 vet mineralet "krom" og matfilosofien "makrobiotikk" er gunstig mot diabetes, klart et ødelagt organ er et ødelagt organ. 6874021[/snapback] Feil, siden organet ikke er ødelagt hos folk med type 2, det funker bare dårligere enn vanligvis... Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Hva er konseptet med insulinpumpe? Hørt om sprøyte, men trenger litt folkeopplysning om insulinpumpe. Er det noe som erstatter? 6872849[/snapback] En insulinpumpe sprøyter inn litt insulin hvert tredje minutt,dette kalle basaldose og gir kroppen din så mye insulin som den trenger. Men hver gang du skal spise legger du til ekstra insulin,ved hjelp av pumpen. Du stikker en nål med en kanyle i huden hver tredje dag, nålen trekkes ut. Men en liten plastnål blir igjen under huden. Pumpen er tilkoplet et slangesett... Insulinpumpen erstatter sprøyta, og du slipper å stikke så ofte. Men nålen er noe større, den jeg bruker går 60 grader under huden og er 13mm lang. Selv om det finnes nåler på 8mm som kan stikkes rett i huden. 6872880[/snapback] Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i.. Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =) Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i.. Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =) Nei,det er ikke smart pga infeksoner ol. Jeg fikk infeksjon for to uker siden og har fremdeles en klump i magen. Deilig med gul masse fra magen... Håper du vasker hendene før du bytter da... Endret 19. september 2006 av SasaB Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Da forstår jeg. Jeg vet jeg er glad for at jeg er fri for sykdommer, og beundrer dere for at dere tar jobben med å opplyse oss uopplyste :o) Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Vel, det finnes nå forskjellige pumper og den stilles jo inn for den enkelte person da.. Jeg har sånn jeg stikker rett inn, for synes den plastikkdriten virker så jævlig kvalm.. Også skifter jeg bare nål når jeg alikevel skal skifte alt i pumpa, hver 5-6 dag omtrent.. Folka på sjukehuset og alle sammen sier at det ikke er så smart, men det tar jeg full fart og gir en stor faen i.. Men, som sagt, alt er jo helt individuelt da.. =) Nei,det er ikke smart pga infeksoner ol. Jeg fikk infeksjon for to uker siden og har fremdeles en klump i magen. Deilig med gul masse fra magen... Håper du vasker hendene før du bytter da... 6895205[/snapback] Som sagt kommer det veldig ann på personen og alt sånn.. Jeg har ikke hatt noen spesielle problemer med det, bare en gang for noen uker siden da jeg fikk en sånn luftkul, men det var fordi jeg fucka opp når jeg stakk og masse sånn bs.. Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg synes engangs pennene er helt topp, forstår ikke hva som er så bra med pumpe, har dog hatt ustabil diabetes en hau med år. Men det virker ekkelt med den pumpa, det blir nok en vane sak, men har aldri hatt noe problem med å sette sprøyte og det er vel den store fordelen? Har fått den nye insulin typen lantus nå, som har gjort min diabetes mye mer stabil, spesielt om natten Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg var en av de første i Norge som fikk bruke pumpe (i 1993) og gikk med denne i 10 år. Jeg kan ikke bruke pumpe nå da magen min tar til seg insulinet ekstremt variert (brukt samme områdene på magen for mye og for lenge). Jeg bruker nå penner og lar magen hvile ett års tid. Er usikker på om jeg går tilbake til pumpe though. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Jeg var en av de første i Norge som fikk bruke pumpe (i 1993) og gikk med denne i 10 år. Jeg kan ikke bruke pumpe nå da magen min tar til seg insulinet ekstremt variert (brukt samme områdene på magen for mye og for lenge). Jeg bruker nå penner og lar magen hvile ett års tid. Er usikker på om jeg går tilbake til pumpe though. 6907650[/snapback] Så det går altså ikke ann å ha pumpen lenge, pga stikkstedene blir for skadde? Så de leges ikke fort nok. Tja det høres ikke så greit ut... Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har en liten greie på at jeg ikke har lyst til å bruke pumpe, for den er så stor og klumpete og i veien og sånt, men hvis jeg bruker sprøyter så må jeg stikke hele tida, og det blir ustabilt som bare faen. Sååå alt i alt kunne jeg greid meg uten hele diabetesen. =P Gleder meg til den dagen det kommer en ordentlig brukervennlig pumpe som er _liten_. Størrelsen har hvertfall ganske mye å si for meg, men tror nok jeg fortsetter med pumpe enn så lenge. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Gleder meg mest til det kommer en kur, eller en annen form for løsning som gjør at man slipper å måle blodsukkeret og sette insulin. Nå er ikke jeg så veldig plaget av min diabetes, har et langtidsblodsukker som har variert fra 5,4 til 6,3. Jeg har fremdeles litt egenproduksjon som gjør at jeg er godt regulert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå