Gå til innhold

Hvorfor er det ikke touch-screen på bærbare PC'er?

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg en grunn til at det ikke er vanlig med touchscreen på bærbare PC'er?

Etter min mening er bærbare PC'er rimelig ubrukerlig til annet enn stasjonært bruk, nettopp fordi det er et helvette å styre en PC uten mus.

Hvorfor skal vi flytte musepekeren med fingen på en liten matte når vi egentlig burde kunne bare trykke på skjermen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er fordi de bruker mer strøm? (Skal ikke si at de 100% sikkert gjør det men rent logisk skulle man kanskje tro at de gjør det...).

Ellers leste jeg i et elektronikkblad for en stund tilbake hvordan man kunne lage en styrehanske (ala det i minority report) med hjelp av en mikrokontroller og noen aktuatorer :)

Søkte litt på google og fant en modell som har touchscreen Fujitsu LifeBook B6110D

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri i livet hatt en bærbar PC med touchscreen - må jo bli helt gåen i hånda etter kort tid...

6840195[/snapback]

Er ingen som har sagt at mouse-pad'en må bort for å få touchscreen. ;)

få deg en ibm med styrepinne, så slipper du dra fingern rundt på platen...

it's simply the best :)

6840291[/snapback]

Eh, nei det er minst like gale som mouspad. Å navigere seg rundt i f.eks. startmenyen er kansjke litt enklere med en finger, enn å bruke "joystick" eller styre med en 3cm flate.

Søkte litt på google og fant en modell som har touchscreen Fujitsu LifeBook B6110D

6840361[/snapback]

Wow, der var det jo faktisk en ja, men fant ingen pris... Har en misanke om at den er godt over 10 000...

Tviler på at touch bruker særlig med strøm...

Lenke til kommentar

Folk flest klarer seg lenge med touchpad'en og da er det ikke marked for pc'er som koster 1-2000 kr ekstra bare for å få touchscreen. Dessuten ville det vært ett h*****e å skulle trykke på skjermen dersom den står i vanlig oppreist stilling, den må ned i liggende - slik som på tablets, som har touchscreen - for at det skal bli behagelig/nyttig/effektivt å trykke rett på skjermen. Så det er nok svært gode grunner til at bærbare stort sett ikke har touchpanel.

(å bruke touchpaden er en vanesak - mange blir frustrerte når de går rett på touchpad fra en stasjonær pc med mus, men etter en tids bruk merker du omtrent ikke forskjellen. Gi det litt tid, så skal du se!)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

tror ikke touchpad er noe problem for vanlige folk. du er nok den første jeg har sett som ikke er tilfreds med touchpad. personlig digger jeg det.. speller cs og kabal med touchpad og er stor fornøyd med bærbare PC-er.

og til media center PC-en min har jeg Logitech DiNovo Edge media center tastatur med touchpad der også. storfornøyd.

men finnes jo uttalige laptoper med touchscreen, men disse er tablet PC-er. søk på google etter tablet pc og du får masse info. kan anbefale HP tx1345eo som jeg bruker på jobben. har 2 av dem der. :) kjempe pc til alt mulig.

andre produsenter som har tablet PC-er er LG, Dell, Toshiba..

Lenke til kommentar

Plagsomt nok med fingeravtrykk fra de som absolutt tror at de peker og forklarer bedre dersom de trykker fingern inn i skjermen... Med trykkskjerm er jo sjansen for at de virkelig herper noe viktig med pekinga si tilstede. "Men om du setter en tekst-boks her og en OK knapp her ... oi, hvor ble det av all koden din da??? Sorry!"

I tillegg til pris tror jeg trykkplata tar noe lysstyrke samt kontrast samt at de blir ganske matte etter bruk og slitasje og at det er litt av grunnen og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...