killmeister Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 når jeg har en lik pakke, kan jeg instalere den på en enkel måte med feks. apt i terminal som superbruker? takker for svar! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Dette er sannsynligvis kildekode i en bzippet tarball. Det kan IKKE installeres med apt, men må pakkes ut, kompileres og installeres manuelt. Dette er ikke anbefalt, bruk heller pakkesystemet eller last ned *.deb pakker. Lenke til kommentar
killmeister Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 Dette er sannsynligvis kildekode i en bzippet tarball. Det kan IKKE installeres med apt, men må pakkes ut, kompileres og installeres manuelt. Dette er ikke anbefalt, bruk heller pakkesystemet eller last ned *.deb pakker. 6839732[/snapback] med deb pakker mener du da pakker lastet fra sorcelista mi? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Nei, sourcelisten din vil da være en del av pakkesystemet, eks. APT i Debian/Ubuntu. .deb er programpakker funnet på diverse sider som sourceforge, o.l som ikke er fullt så kompliserte å installere som komprimering av kildekode kan være. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Nei, sourcelisten din vil da være en del av pakkesystemet, eks. APT i Debian/Ubuntu. .deb er programpakker funnet på diverse sider som sourceforge, o.l som ikke er fullt så kompliserte å installere som komprimering av kildekode kan være. 6841485[/snapback] OT: Hvorfor er det så få som greier å skrive kompilering riktig? Stadig vekk ser jeg slike ting som: - Komprimering - Komplimere - Komplifisere(?) Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det du kan gjøre er å kompilere koden. Altså du skriver ./configure og så make som oftest. Men istedet for å skrive make install, så bruker du et program som heter Checkinstall. Du skriver checkinstall istedet for make install, det vil da bli laget en pakke som du kan bruke pakkesystemet til å installere og avinstallere med. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det du kan gjøre er å kompilere koden. Altså du skriver ./configure og så make som oftest. Men istedet for å skrive make install, så bruker du et program som heter Checkinstall. Du skriver checkinstall istedet for make install, det vil da bli laget en pakke som du kan bruke pakkesystemet til å installere og avinstallere med. 6844090[/snapback] Noe jeg pleier å gjøre når jeg skal installere programmer. Bruker Slackware, og da er det ikke alltid jeg finner ferdigkompilerte pakker, eller at jeg vil bruke de ferdigkompilerte pakkene som finnes. Føler jeg alltid får best resultat ved å kompilere programmene selv. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det du kan gjøre er å kompilere koden. Altså du skriver ./configure og så make som oftest. Men istedet for å skrive make install, så bruker du et program som heter Checkinstall. Du skriver checkinstall istedet for make install, det vil da bli laget en pakke som du kan bruke pakkesystemet til å installere og avinstallere med. 6844090[/snapback] Noe jeg pleier å gjøre når jeg skal installere programmer. Bruker Slackware, og da er det ikke alltid jeg finner ferdigkompilerte pakker, eller at jeg vil bruke de ferdigkompilerte pakkene som finnes. Føler jeg alltid får best resultat ved å kompilere programmene selv. 6845821[/snapback] Vurdert gentoo? ;P Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det du kan gjøre er å kompilere koden. Altså du skriver ./configure og så make som oftest. Men istedet for å skrive make install, så bruker du et program som heter Checkinstall. Du skriver checkinstall istedet for make install, det vil da bli laget en pakke som du kan bruke pakkesystemet til å installere og avinstallere med. 6844090[/snapback] Noe jeg pleier å gjøre når jeg skal installere programmer. Bruker Slackware, og da er det ikke alltid jeg finner ferdigkompilerte pakker, eller at jeg vil bruke de ferdigkompilerte pakkene som finnes. Føler jeg alltid får best resultat ved å kompilere programmene selv. 6845821[/snapback] Vurdert gentoo? ;P 6846151[/snapback] Nei, og vil ikke ha det heller. Dessuten, hvis jeg skulle brukt noe annet enn Slackware, ville jeg heller brukt FreeBSD. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Nei, og vil ikke ha det heller. Dessuten, hvis jeg skulle brukt noe annet enn Slackware, ville jeg heller brukt FreeBSD. 6846177[/snapback] Gentoo er vel kanskje den av de populære distroene som låner mest fra FreeBSD med emerge. Grunnleggeren har da også brukt FreeBSD mye og helt klart latt seg inspirere der. Men selv syns jeg det blir for mye fokus på kompilering i Gentoo, og foretrekker isteden Arch, som både har et fint binært pakkesystem og et bra opplegg for kompilering (ABS) Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Vurdert gentoo? ;P Nei, og vil ikke ha det heller. Dessuten, hvis jeg skulle brukt noe annet enn Slackware, ville jeg heller brukt FreeBSD. Hvorfor bruker du ikke FreeBSD da? eller Solaris som du alltid promoterer. Du promoterer jo Unix/BSD ved enhver anledning, men du bruker jo Slackware Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Vurdert gentoo? ;P Nei, og vil ikke ha det heller. Dessuten, hvis jeg skulle brukt noe annet enn Slackware, ville jeg heller brukt FreeBSD. Hvorfor bruker du ikke FreeBSD da? eller Solaris som du alltid promoterer. Du promoterer jo Unix/BSD ved enhver anledning, men du bruker jo Slackware 6846431[/snapback] Den dagen filserveren blir en realitet, kommer den til å kjøre Solaris. FreeBSD er allerede i bruk på brannmuren, og jeg tester det ut med tanke på multimedia. Og jeg er i gang med å teste ut Solaris, bli kjent med det. Men på multimedia-maskinen bruker jeg fortsatt Slackware. Dette på grunn av at multimedia-støtten tross alt er bedre med GNU/Linux, og Slackware er den distroen som dekker mine behov best. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg greier fint å erstatte Slackware med NetBSD, da burde du greie det med FreeBSD Så lenge du kjører x86 er da ikke multimedia et problem. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Jeg greier fint å erstatte Slackware med NetBSD, da burde du greie det med FreeBSD Så lenge du kjører x86 er da ikke multimedia et problem. 6846459[/snapback] Det meste som fungerer i Slackware fungerer i FreeBSD med ett unntak: TV-kortet. Selv om kortet bruker bt878-chippen (Pinnacle PCTV) fungerer det av en eller annen grunn ikke med bktr i FreeBSD. (tro meg, jeg har prøvd det meste). Men uansett får jeg ikke kortet til å fungere slik det skal i GNU/Linux med en nyere kjerne enn 2.6.13. Lyden er problemet. Dessuten vil jeg la det bli som det er til jeg har fått ordnet en dedikert filserver. Slackware-boksen fungerer nå som provisorisk filserver kombinert med multimedia-oppgavene. Og jeg har over 600GB med data fordelt på ReiserFS og XFS-partisjoner. Å flytte disse dataene over på UFS2-formaterte disker vil mildt sagt bli et helvete, hvis de senere skal flyttes over til et ZFS-pool. Endret 11. september 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hmm, har selv hatt et bt878-kort (har det vel enda, men ligger sikkert på bua en plass). Skal være det kortet som har best støtte (jeg har iallefall ikke hatt noen problemer). Hvis jeg finner kortet en dag kan jeg prøve det og se om jeg får noe suksess med 2.6.17 eller høyere. XFS er vel støttet i FreeBSD? ReiserFS blir det vel verre med (NetBSD har ikke støtte for ReiserFS, har FreeBSD det?). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Det er lesestøtte for ReiserFS i FreeBSD, men denne er ikke helt god. Fant ut at da jeg mountet ReiserFS-partisjonen så var det filer jeg ikke fikk frem, enda jeg var 100% sikker på at de skulle være der. Bootet opp GNU/Linux igjen, og filene var der jeg husket. Det er også lesestøtte for XFS i FreeBSD, men jeg fikk ikke mountet partisjonen. Binærfilen mount_xfs manglet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå