Wackee Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Hei! Eg er 15 år gammel og vurderar å ta mopedlappen. Satt å tenkte på om eg skulle kjøpe meg ATV. 1. Kor mange kubikk er det i ATV? 2. Kva er aldersgrensa på dette? 3. Ca. pris på ATV. 4. Er det aldersgrense for å kjøre ATV på private baner? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 I likhet med tohjulsmotorsykler får man ATV-er med mange forskjellige motorstørrelser og bruksområder, og reglene er de samme som for tunge og lette motorsykler samt mopeder. En femtikubikks ATV registreres som moped osv. Merk at ATV av alle størrelser også kan registreres som landbruksredskap, og da kan kjøres med traktorlappen, uten hjelm. Det er populært blant bøndene der jeg vokste opp, men det er begrensninger for hvor fort en slik har lov til å gå (ikke at de bryr seg). Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Er det noen spesifike regler på max kubikk på lukket bane? Lenke til kommentar
fompa Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 på bane går det på alder... er man over 16 år kan man ha stoooor kubikk og så mange hester man bare vill.... er man mellom 13-16 er det mellom 80-150cc 13 - 0 er det under 80cc Jeg er IKKE sikker på om alderen og CC er rett her men tror det er noe sånt priser på ATV varierer noe sinnsykt, og registrering tror jeg er dyrt! sjekk ut importlagert, de har billige ATV'er og mopeder. helt OK kvalitet, går på lisensbyge yamaha motorer... Er onkelen min som driver det finn har sikkert mange ATV'er, ferdig registrerte og Lykke til uansett! ATV er GØY sier nå bare jeg Lenke til kommentar
lillesnus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) på bane går det på alder... er man over 16 år kan man ha stoooor kubikk og så mange hester man bare vill....er man mellom 13-16 er det mellom 80-150cc 13 - 0 er det under 80cc Jeg er IKKE sikker på om alderen og CC er rett her men tror det er noe sånt 6858305[/snapback] er nesten riktig, bare at det er noen feil, hehe. her er reglene på antall kubikk og alder fra norges motor sport forbund når det gjelder atv: (alle disse reglene gjelder lukket bane) Fra fylte 5 år Inntil 60 ccm laveffekt Fra det år man fyller 10 år Inntil 85 ccm totakt/150 ccm firetakt Fra det år man fyller 14 år Inntil 125 ccm totakt / 250 ccm firetakt Fra det år man fyller 16 år Fri ccm for mere info: mere info ang. aldersgrense og ccm på ATV, etc... Endret 14. juni 2007 av lillesnus Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Kanskje litt Off topic, men har man lov å kjøre ATV på offentlige/private veier før man er 16/har tatt mopedlappen? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Nei, du må ha sertifikat på moped/lett mc/traktor, alt etter hva den er registrert som. Aldersgrensene som ranses opp over i tråden gjelder kjøring organisert av klubber i NMF. I tillegg til aldersgrenser er det også krav om lisens med ilagt idrettsforsikring og en voksen ledsager for utøvere under 16 år for kjøring på bane. Endret 10. juli 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Nei, du må ha sertifikat på moped/lett mc/traktor, alt etter hva den er registrert som. 9043697[/snapback] Og dette gjelder for kjøring på privat vei og? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Nei, du må ha sertifikat på moped/lett mc/traktor, alt etter hva den er registrert som. 9043697[/snapback] Og dette gjelder for kjøring på privat vei og? 9044388[/snapback] Ja, eneste smutthull er lukket bane. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Er det ikkje slik no at du må sertifikat på firehjuls moped for ha jov til å kjøre atv på vegen ? Noko som man ikkje får med vanlig moped lapp. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 En ATV med 50 kubikk eller mindre blir regnet som en moped og greier seg med 16 år. Større enn det og det blir en motorsykkel. 18 år Lenke til kommentar
colagutten Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 50cc er mopedog vis du vil ha en stor en blir den registret som mc men den må kjøres på bil lappen i følge loven. du har ikke lov til å kjøre noe uregistret blir bare dyrt crosere o.l. som ikke kan registreres er bare til cross de er ikke engang lov til å kjøre opp innkjørslen! du kan jo kjøre en gaaaamel atv som er fin å ha som traktor på hvite skilt.. det er ikke lenger mulig å registrere noen atver som traktor.. bare på svarte skilt men da er det jo ikke lov å kjøre på veien... Lenke til kommentar
cletta Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 AldersGrensa på 250 Atv på Veien Registrert, jeg er 16 år og lurer på om jeg har Låv? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nei det har du ikke Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 En ATV med 50 kubikk eller mindre blir regnet som en moped og greier seg med 16 år.Større enn det og det blir en motorsykkel. 18 år 9112370[/snapback] det er ikke alltid... 50-->124,99 = lett sykkel... ergo kan kjøre på lettsykkel lapen når du er 16 50-----> x-antall ccm = enkelte kan være regga som traktor mao 16 års grense Lenke til kommentar
B25S Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Morn. Du må være 12 år for å få kjøre ATV på lukket område alene tror jeg. 50ccm firehjuling kan du kjøre med mopedlappen, mopedlappen tar du når du er 16. Større volum enn 50ccm tror jeg går på MC, som du igjen må ha førerkort (billappen) for å få kjøre. Men jeg tror ikke det er så tøft å kjøre ATV 18+ når du kan kjøre bil Lykke til! Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg kjøpte brukt 100ccm ATV til 16'000 svenske (med tilhenger). Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Du må være 12 år for å få kjøre ATV på lukket område alene tror jeg. Niks, kjøring (trening) på lukket bane er bare lov når det er organisert gjennom NMF, og da skal det normalt alltid være en voksen ledsager per fører, evt. to utøvere per fører om den ansvarlige har trenerlisens. Aldresgrense for når man kan trene på egenhånd varierer fra 16 år i "snille" grener til 18 år for dem fleste. Aldersgrensene gjennomgås i obligatoriske lisenskurs til dem ulike grenene, så om man skal kjøre lovlig får man uansett en innføring i hva som kreves av fører og ansvarlig ledsager. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Nå mente jeg område som en skogsveg. Her ute på landet så har vi egne områder Endret 7. oktober 2007 av asbjohor Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Den eneste veien rundt førerkortreglene er gjennom NMF. Selv om man sikkert kan kjøre mange plasser uten fare for sanksjoner er det ikke lovlig av den grunn, hvor mener du den 12 års grensen kommer fra da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå