da_pretender Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 spørsmålet mitt er rettet mot de som har veldig mye peiling på mobiltelefoner og dems arkitektur.. jeg lurer på to ting: 1) er det noe forskjell mellom ip-adresser generert av mobiltelefoner vanlig pc'er og vannår dem brukes til å surfe en web-side (feks amobil)? 2) om det er en forskjell, hvor mange siffer en mobil ip har? eventuell hvordan ser den ut? jeg vet at ip-adresse generert av en pc kan ha følgende former (hvor x er et tall): xx.xxx.xx.xxx xxx.xx.xx.xx xx.xx.xxx.xx xx.xxx.xxx.xxx xxx.xxx.xxx.xxx xx.xxx.xx.xxx osv men hva er da forskjell mellom ip-adresser generert av mobiler og pc-er? Lenke til kommentar
Kern Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Er ikke noe forskjell på ip-adressene som telefonene "lager". All forespørsel går gjennom en server til operatør. Så kort og greit er det ingen forskjell på ip'er som telefonen bruker og de pc'ene bruker. Men det være at noen operatører har reservert visse ip-serier for bruk til sine kunder. Lenke til kommentar
|Hitman Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Om du tenker på om telefoner har IPadresser, så nei. Mobiler gjenkjennes primært av IMEI nummeret som definerer telefon, versjon, merke osv, og SIMkort nummert som identifiseres til operatør. Om du har vært inne og tittet på WAP og MMS oppsett og sett IPadresser, er dette adresser til servere som igjen kobler din telefon opp mot nett (WAP/MMS) //Hit Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Så de har ikke IP-adresser når de er koblet opp via GPRS/UMTS sier du? Lenke til kommentar
|Hitman Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Nope, ikke mot serveren. Derimot vil serveren igjen ha en IP ut, men dette er serveren sin IP og ikke din //Hit Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Betyr dette at du får ny ipadresse hver gang? Jeg tenkte nemlig på å lage en side jeg kunne bruke fra mobilen, som hadde automatisk innlogging om forespørslene kom fra min mobil. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Når du bruker vanlig APN (internet) så får du en ip adresse i den private delen av ip-serien. Dette vil si at du er bak en NAT gateway, og du får den offentlige ip adressen til denne serveren. Du får alltid ny lokal adresse hver gang du kobler opp. Om du bruker internet.public som APN hos Telenor får du din helt egene ip adresse ut mot internett. Vet ikke hvordan dette er hos Netcom. Denne blir også endret hver gang du kobler opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå