Brian Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 hei har alltid lurt på hvordan man kan lage et bilspill for eksempel. Er det veldig mye arbeid å lage det? kommer jo sikkert an på hvor stort spillet er og hvor nøye du er går jeg ut ifra, eller? Må man ha noen programmer får å lage det? er helt ny innen dette, og har aldri lagd noe. så det hadde kansje vært litt arti å prøvd. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 "python" og "pygame" @ google Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Det kommer jo såklart helt an på type spill, funksjonaliteter, hvor meget som må bygges opp fra bunden av, menge materiale som må lages, ect. Et mindre 2D-spill àla Super Mario vil i dag, blant annet grunnet utviklerverktøy og fri kildekode/gratisprogrammer, ofte ikke behøve mer ressurser enn at en enkeltperson kunne greid å utvikle det på forholdsvis kort tid. Store 3D-spill en ser i dagens market krever imidlertid ofte en hel gruppe med ulike mennesker innen mange fag for å kunne komme frem med noe vettugt og sukksessrikt. Hva som regel er det største hinderet, er utviklingen av de virtuelle objektene og det virtuellet miljøet - innholds- og historeaspekter, med andre ord. Dette ser en især i 3D-baserte MMORPG-spill, der svært meget må tegnes/skapes/skrives av henholdsvis kunstnere, modellerere og forfattere. I hvert fall knyttet til denne typen spill, er det neppe noen mulighet for at en enkeltperson ville greie å talke arbeidsbyrden på egenhånd. Programmeringsmessig må en normalt sett kunne benytte/utvikle en grafikk-/effekt- og (til varierende grad) fysikkmotor, metoder/løsninger for innlasting og manipulering av spillobjekter og levler, nettverksstøtte, evt. lokal flerspillerstøtte, prosedyrer for inn- og utdata, og bruke/lage et skriptspråk til de ulike levlene. En må jo dessuten få alle disse ulike komponentene til å kommunsiere sammen. Heldigvis kan en overkomme mye av dette ved å anvende (kostbare og) ferdige spillmotorer som Unreal Engine, cryENGINE og Doom 3 Engine, men der må en jo likevel lære å bruke dem, og der slipper en ikke heller unna innholdsdelen. Et bilspill er muligens den 3D-spilltypen som en kan slippe unna mye av dette arbeidet ved å ta mange snarveier (levlene kan gjøres forholdsvis 2D-aktige, bygges og settes sammen i blokker, ect.), men det krever likevel en del arbeid. især om det skal kunne skille seg ifra andre slike bilspill. Men misforstå meg rett, jeg sier ikke en ikke kan lage 3D-spill (eller 2D, for all del) uten en hel hær med mennesker - kun at dette er trolig nødvendig om en skal lage spill som kan konkurrere med mange spill som slippes ut på markedet i dag. Likevel, det har jo vist seg før at dyktige enkeltpersoner med innoverende idéer har kommet meget langt alene - blant annet mener jeg å ha hørt om en tenåring som utviklet et helt MMO-spill han til sist fikk solgt rettighetene til for en million kroner til et selskap. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Lær deg Reversing, ASM, C++, DLL inecting. Det vil øke forståelsen din for spill noe helt enormt. 2d spill går da greit, snake, pacman etc. Mindre 3d spill (med ferdig motor og verktøy) går også fint. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 har fått intrykk av at det er mye å sette seg inn i før man kan lage et spill. hadde først lyst til å lage et enkelt bilspill, men tror ikke jeg gidder jjeg har til en opplysning liten tålmodighet noe som ikke er en ideel egenskap innen programering går jeg utifra. Det hadde uansett ikke blitt noe a la gran turismo 5 likevel Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 I svarte også gir du opp så lett? Hva så om du ikke kan lage et bilspill med det første. Som chills sier så har du muligheten til å øke din kunnskap og forståelse enormt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. september 2006 Forfatter Del Skrevet 11. september 2006 I svarte også gir du opp så lett?Hva så om du ikke kan lage et bilspill med det første. Som chills sier så har du muligheten til å øke din kunnskap og forståelse enormt. 6845872[/snapback] får se om jeg gidder å lese litt om det senere. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Ikke ta det personlig, men jeg hater folk som gir opp lett! Hadde det å lage spill vært like lett som å tygge en tyggis, tenk hvor mange (udugelige) spill det hadde vært da. Gidder ikke faktisk... </amper> Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Ikke ta det personlig, men jeg hater folk som gir opp lett! Hadde det å lage spill vært like lett som å tygge en tyggis, tenk hvor mange (udugelige) spill det hadde vært da. Gidder ikke faktisk... </amper> 6847295[/snapback] hehehe ikke ta helt av da, og ja det hadde vært mange drit spill da ja. skal prøve å lære meg litt om dette emnet før jeg begynner å lage spillet Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 (endret) Først lær deg windows. Hvordan windows fungerer. Så start med basic C++ tutorials, gjerne reversing da du går rett til kjernen av spillet. Bare å starte et sted, for tid vil det ta uansett. Ikke så viktig hva du starter på egentlig, så lenge du starter. Gå for C++ fra starten av, lån en bok på biblioteket eller bruk google. Endret 12. september 2006 av chills Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Evt. kan du lære deg Linux, og hvordan det fungerer. Ihvertfall greit å bruke Linux når man skal lære hvordan stuff fungerer (Windows er ikke åpent - remember?). Uansett, jeg tror ikke det er noe poeng i å sette seg inn i programmering om ikke trådstarter er 100% motivert for dette. Om trådstarter bare ønsker å lage enkle spill uten å bruke mye tid på å lære seg selve programmeringen hadde jeg heller startet med f.eks. GameMaker og tatt ting vidre derifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå