Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Rørforsterker - varm transformator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har selv en rør-forsterker, og trafoen i PSUen på den blir ganske varm. har ikke tatt på selve trafoen, men på lokket rundt den, og det er ikke varmere enn at jeg klarer å holde i den. trur at mye av varmen skyldes strålevarme fra rørene som står rett ved siden av, men trafoen selv lager nok også en del varme.

kan se om jeg finner ut noe mer om min i kveld, så kanskje det gir noe bedre sammenlikningsgrunnlag, ser at de har en nyere utgave der jeg kjøpte den nå så den er nok ikke direkte sammenlignbar den som ligger der nå med den jeg har.

:EDIT:UPDATE:

Skrudde opp ampen min for å se på trafoen (og for å se at alt står bra til, ca 1,5 år siden jeg bygde den nå, alt så bra ut, ingen brunsvidde ting)

litt vanskelig å forstå hva som står på trafoen, men de viktige tallene var jo greie (lurer du på hvorfor det var vanskelig så kan jo du prøve å fortelle meg hva som står: http://vingtor.kicks-ass.org/gallery.php?s...%2FDSCN0568.JPG )

etter å ha summert sammen alle effektene (P=U*I for alle strømmer og spenninger) så ser det ut til at trafoen i min amp er på ca 300VA, noe som ser ut til å være mye mer enn hva som står i ampen din. Min skal klare å levere 2*50W ut til høytalerne, hvilket vil si at jeg har ca 200W "til overs" (men det er jo klart at det er mye effekttap i systemet fra inngang til utgang så mye av dette går nok bort i varme...)

Hvor mye effekt skal ampen din klare å levere ut? har du link til noen sider med den?

uten å si noe sikkert, siden jeg ikke har mye erfaring på dette, så lurer jeg på om kanskje den trafoen du har valgt er i minste laget.

btw: husk at metall føles mye varmere enn hva det faktisk er når du tar i det pga at det leder varme veldig godt, har du målt tempen med et termometer?

her er noen bilder av ampen min: http://vingtor.kicks-ass.org/gallery.php?g...Fgallery%2Fella

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...